In het verleden is over startmotorproblemen op het forum al veel gediscussieerd, zie o.a.
zeilersforum.nl/index.php/foru...m-20?start=50#403999 (over het opknappen van de inwendige solenoïde contacten.) Gebruik de zoekfunctie.
In de huidige forumdiscussie wordt het woord Bendix vaak te pas en te onpas gebruikt. Bij een startmotor gebaseerd op het Bendix principe (patent uit begin vorige eeuw) gaat bij het bedienen van de startknop de startmotor draaien, en wordt het startrondsel door traagheidskracht en de schroefdraad op de startmotoras naar buiten gedreven en in contact gebracht met de startkrans op het vliegwiel. Diverse veren ondersteunen het proces van in- en uitschuiven. (zie eerste bijlage). Als het rondsel niet ingelaten wordt in de startkrans, produceert dat bij een draaiende startmotor een hels metaal op metaal geluid.
Op onze scheepsmotoren vind je meestal een ander principe (zie de tekening die YB in een voorgaande post toevoegde). Hierbij bedien je met de startknop een solenoïde met twee wikkelingen (aantrek- en houd wikkeling, zie 2e bijlage). Via een hefboom wordt het startrondsel eerst in de startkrans geschoven, en pas daarna sluit een contact in de solenoïde dat de startmotor laat draaien. Hier kan de startmotor dus alleen draaien, als het rondsel volledig is ingelaten in de startkrans. Als een van de bedienings-wikkelingen in de solenoïde defect is, of de startmotorcontacten binnenin de solenoïde zijn ingebrand, kun je vreemde geluiden horen zonder dat de startmotor draait.
Edit : zie ook
en.m.wikipedia.org/wiki/Bendix_drive
Diagnose van startmotor problemen en de reparatie ervan is niet ieders werk, maar gespecialiseerde revisiebedrijven kunnen meestal voor relatief weinig geld een goede diagnose stellen en repareren.