Op zich is dat wel gebruikelijk, de koelvloeistof circuleert door de motor en de warmtewisselaar, het buitenboordwater koelt de koelvloeistof en de uitlaatleidingen. De koelvloeistoftemperartuur zal bij binnentreden in de motor zo’n 50 a 60 graden Celcius zijn, en bij het verlaten van de motor zo’n 70 a 80 graden Celcius. De warmtewisselaar brengt die temperatuur weer terug, en blijkbaar doet die momenteel goed zijn werk.
Het buitenboordwater heeft bij binnentreden de temperatuur van het buitenwater en zal zo’n 20 a 30 graden Celcius hoger het uitlaatkanaal verlaten, deze heeft de warmte opgenomen uit het circulatiewater. Dus dat die temperaturen ‘handwarm’ zijn klopt wel, mits je een goede doorstroming hebt van buitenboordwater en een effectieve warmtewisselaar.
PS Daarom is het ook mogelijk dat er kunststof watersloten, geluiddempers en zwanenhalzen in de uitlaatleiding kunnen worden gebruikt.