holtere schreef :
16 is net wat weinig en 27 vind ik wel weer veel....
![:huh: :huh:](/media/kunena/emoticons/wassat.png)
Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Kwestie van een maximaal toerental aan te houden waarbij ca. 4,5* totaal gewicht ( dus inclusief bemanning en lading entanks etc) beschikaar blijft. Zeg dus ca. 4,5*4,5=20,25 pk, maximaal 22pk .
Als je er dan voor zorgt dat ook de schroef precies wordt uitgerekend voor die pk's en bijbehorend toerental ( dus dat moet je dan ven de motorcurve halen) wordt de motor netjes maximaal belast bij de rompnelheid met een beetje reserve.
Dat is geen enkel probleem voor een motor. Sterker nog , precies dezelfde 2 cilinder van vetus wordt ook voor maar 12 pk i.p.v. 16 pk geleverd en is dan vast afgesteld op 3000 rpm i.p.v. op 3600 zoals in de genoemde uitvoering.
Het mooiste is dan om dat toerental ook mechanisch te begrenzen wat heel makkelijk kan met de aanslag van de gashandel op de motor.Darmee voorkom je dan dat je ongewild de motor toch gaat overbelasten.
Op onderstaand plaatje kun je het voorbeeld zien van mijn eigen M2C5 van Vetus bij verschillende schroef/toerental combinaties. De bedoeling is bij elke combinatie dat het kruispunt van de schroefcurve en de vermogenscurve op de rompsnelheid ligt of iets daarboven
Je leverancier zou zoiets ook probleemloos moeten kunnen uitrekenen voor die driecilinder.
En anders wil ik dat wel voor je doen maar dan heb ik wel het e.e.a. aan gegevens nodig.
Ps , Ik heb ook de brochure met de motorcurves gevonden en daar kun je zien dat het toerental voor 22 pk op 2600-2700 rpm moet worden begrensd.Zie brochure beneden. Wordt de motor nog een stuk stiller van ook
![:woohoo: :woohoo:](/media/kunena/emoticons/w00t.png)
Ad