Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ?

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 16:00 #1181451

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Ik ben nu bezig met de reparatie van mn saildrive (ander draadje) en ik kan voor een goeie prijs een 2 blad radice bemachtigen om mijn wat te grote 3 blad gori 15x10 te vervangen.
Hoewel de gori een mooi ding is is heeft mn volvo md2020 het er vaak moeilijk genoeg mee, zeker als die weer eens in de overdrive stand staat.

Als ik in vicprop kijk geeft die aan een tweeblad 14,5x 11,3 of een drieblad
13,8x11,2

Wat is nu wijsheid en wat zou ik inleveren met de radice 15x10 tweeblad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 16:09 #1181456

dat zal zeker lichter gaan voor je motor. het is een beetje een gok om een slag lichter dan geadviseerd te gaan... Er zijn fans hier die liever net een tandje zwaarder gaan dan geadviseerd...
Kan zeker, maar of je dan nog je topsnelheid haalt is de vraag...
Ad weet nog wel een site waar je het goed kan berekenen...
Ik heb dat bij gori gedaan en kreeg direct een aanbieding met de suggestie juist een iets grotere spoed te nemen dan berekend omdat bij mijn schip het achteruitvaren dan een stuk beter zou gaan, ten koste van niet meer je max toerental kunnen halen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 16:18 #1181458

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
De gori is nu redelijk aan de grote kant haalt zelden max rpm maar met wind
Mee wel 7+ knts .
Mogelijk is een mede oorzaak van de overleden as in mn saildrive een te grote schroef, en heb ik ook nog iemand horen zeggen dat er een verband zou kunnen liggen in de combinatie 3 cilinder en 3 bladen, alhoewel ik dat tenzeerste betwijfel.
Maar ik weet natuurlijk ook niet alles.
Laatst bewerkt: 03 juli 2020 18:16 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 16:53 #1181468

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Wat is nu wijsheid en wat zou ik inleveren met de radice 15x10 tweeblad?
2 graden spoed levert 15% meer toeren op volgens Maxprop.
Van drie- naar twee-blads...ik zou er nog eens over nadenken.
Tweeblads is veel vervelender voor je roer en kan dat veel onrustiger maken, o.a. meer trillingen.
drieblads is meestal een maat kleiner en kan ook weleens minder roerwerking geven. Een klein beetje is fijn maar meer is alleen maar vervelend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 17:35 #1181489

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Makkie schreef :
De gori is nu redelijk aan de grote kant haalt zelden max rpm maar met wind
Mee wel 7 knts .
Mogelijk is een mede oorzaak van de overleden as in mn saildrive een te grote schroef, en heb ik ook nog iemand horen zeggen dat er een verband zou kunnen liggen in de combinatie 3 cilinder en 3 bladen, alhoewel ik dat tenzeerste betwijfel.
Maar ik weet natuurlijk ook niet alles.

Eenparigheid klopt wel al mist hier nog wel een mede bepalende factor, nml de reductie in de keerkoppeling, als die gelijk is aan het aantal bladen / cilinders is dan is er pas sprake van eenparigheid.
Maar dan gaat het om trillen doordat schroefbladen en zuigers synchroon lopen.

de problemen evt in de koppeling zitten in te groot koppel voor de as
Laatst bewerkt: 03 juli 2020 17:37 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 17:40 #1181492

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Motor is een MD2020 met 18 PK op een volvo saildrive 120s, zou een goede combi moeten zijn.
Gori adviseert 15x10 voor zowel 2 als 3 blads wat ik ook een beetje apart vind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 17:42 #1181493

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
drive.google.com/drive/folders...V4R300-3?usp=sharing

Alle formules oer propellors lopen net een beetje uiteen.

Hierboven alles wat ik daar over heb kunnen vinden, inclusief de bekeningen voor mijn eigen boot. Kijk, kopieer, en doe er je voordeel mee.

Het komt er op neer dat een 2 blad net wat lichter is. Maar veel scheelt dat nou ook weer niet.

Het kan schelen.

Een drieblad met een driecilinder: als de overbrenging van je tandwielkast een geheel getal is (zijn ze bijna nooit) kan dat extra gedoe met zich mee brengen.

2 blad levert meer trillingen op je roer, zeker als hij er dicht bij zit.

Beter zou misschien zijn even netjes uit te rekenen wat je nodig hebt, en evt je drieblad (laten) corrigeren. Want dat kan. Ook kwa spoed. Zeker omdat de correctie nooit groot zal zijn. Dan heb je echt wat je wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 18:14 #1181505

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Dankjewel Joop,
Ik kan weer even vooruit zo.
Wat betreft trillingen, het roer zit zeker een meter achter de schroef,
Overbrenging van de saildrive is 2,48, die harmonische trilling zal wel loslopen.
Eerst even rekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 3 blad 15x10 naar 2 blad 15x10 ? 03 juli 2020 21:24 #1181587

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Een hoop denk en rekenwerk verder denk ik toch dat de gori 3 blads mag blijven,
Ik moet wat beter leren werken met de overdrive functie en misschien kunnen de bladen wat aangepast worden.

De grootste pluspunten van de gori zijn toch wel de geringe wielwerking en de erg goede achteruit eigenschappen, wat natuurlijk erg prettig is.
Ik kan me nog wel een huurboot herinneren die alleen maar volgas achteruit enigszins af te stoppen viel en dat was ronduit vervelend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.133 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl