Mijn dochter heeft een Neptun 22 met een Honda bb-m van 8? pk gekocht. Vorige week vrijdag bij de overdracht wilde het ding maar niet startten, na zo'n driekwart uur lukte het eindelijk. De verkoper leek oprecht verbaasd immers de motor had deze winter een beurt gehad: hij liet de nota zien. De volgende morgen ging het wat vlotter met het starten, maar het duurde toch even voor de motor liep. Met harde wind, regen en kou zijn we naar de nieuw thuishaven gevaren, een hele dag motoren. Onderweg geen misse slag, in de haven werd de motor uitgezet en na een half uurtje weer geprobeerd, ik had toch zeker tien keer trekken nodig voor hij weer liep. Dat verbaasde mij, immers de motor was warm, ik verwachtte dat hij nu in één keer wel aan zou slaan.
Gisteren hebben we het nogmaals geprobeerd: het was een warme dag, de ontluchtingskraan van de tank opengedraaid, door de warmte was er flink overdruk in de tank ontstaan. Nu startte de motor bij de tweede haal al, van schrik heb ik het ding gestopt en nogmaals gestart: in één keer! Mijn dochter probeerde het een half uurtje later zelf ook, weer geen probleem.
Onderweg naar huis bedacht ik dat de brandstofslang waarschijnlijk net zo oud zal zijn als de motor, zo'n twintig jaar. Is zo'n oude slang poreus en laat hij de brandstof langzaam teruglopen, en werd gisteren door overdruk in de tank de benzine juist in de slang werd geperst?