Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Choke?

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Choke? 08 juni 2020 15:08 #1171017

Bij het overnemen van boot met een Volvo MD7a zag ik dat naast de starter uiteraard de bekende T knop voor de smoorklep om de motor te stoppen.

Schuin daarnaast zit nog zo'n handel. Geen idee waarvoor die is en das lastiger de eigenaar ook niet :woohoo: Gok choke? Maar de combi diesel en choke had ik nog niet gehad..


Veel links op het forum en elders naar manuals lopen dood dus vandaar de vraag.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 15:25 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere handel MD7a van Volvo 08 juni 2020 15:16 #1171026

Te gebruiken bij een ‘koude start’. Onze MD7a startte meestal prima zonder het handel uit te trekken, maar bij een buitentemperatuur van zo rond de tien graden Celcius gebruikten wij deze wel, voor vlot starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 08 juni 2020 15:22 #1171028

En induwen zodra die mooi rond loopt meteen na het starten?
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 15:24 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 08 juni 2020 15:26 #1171031

Correct, wanneer de motor loopt kun je hem weer indrukken.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 15:27 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Choke? 08 juni 2020 15:30 #1171032

Top! Dat duurt gelukkig nog even.


Eerst de motor een beurt geven en met schroefasvet in de weer en zo nog wat dingen. Das nog even prutsen.

Bootje heeft als een US muscle car een verhoogd motorluik waar om de ruimte voor de oliedop te hebben ook de isolatie en binnenkant dek is daar uitgefreesd om hem er 'net' in gelepeld te krijgen. Is echt mm werk geweest.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 16:07 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Choke? 08 juni 2020 15:42 #1171041

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
noggeentweerechterhanden schreef :
Bij het overnemen van boot met een Volvo MD7a zag ik dat naast de starter uiteraard de bekende T knop voor de smoorklep om de motor te stoppen.

Schuin daarnaast zit nog zo'n handel. Geen idee waarvoor die is en das lastiger de eigenaar ook niet :woohoo: Gok choke? Maar de combi diesel en choke had ik nog niet gehad..
.
Het is geen "Choke" maar een device om tijdens koud starten extra brandstof in te spuiten waardoor de ingespoten brandstof beter verneveld en dus gemakkelijker verbrand.
En de "T knop" bediend geen smoorklep maar drukt de HD brandstof pomp naar NUL(0)opbrengst zodat er geen brandstof meer ingespoten wordt
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 15:43 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Choke? 08 juni 2020 15:48 #1171049

duidelijk. bedankt
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 16:15 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 08 juni 2020 20:53 #1171176

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Hurleyzeiler schreef :
Correct, wanneer de motor loopt kun je hem weer indrukken.

Hij hoort automatisch terug te springen zodra de motor loopt.
Als hij dat niet zou doen en je vergeet hem handmatig terug te drukken zal de motor op hol slaan,zeker als hij nog in de vrijloop staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 09 juni 2020 07:09 #1171256

Lees anders de manual ook eens door. Daar staat alles in waarvoor tot nu toe 6 postjes nodig waren, en nog veel meer belangrijke zaken:
varen4u.nl/pdfs/volvo/Volvo_Penta_MD7A.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 09 juni 2020 08:07 #1171282

madoc schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Correct, wanneer de motor loopt kun je hem weer indrukken.

Hij hoort automatisch terug te springen zodra de motor loopt.
Als hij dat niet zou doen en je vergeet hem handmatig terug te drukken zal de motor op hol slaan,zeker als hij nog in de vrijloop staat.

Nee hoor, je moet TS niet bang maken.
De regulator blijft gewoon z'n werk doen als de koude-startknop geactiveerd is.
Er gaat dus niks op hol.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 09 juni 2020 08:28 #1171288

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Berghout-2 schreef :
madoc schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Correct, wanneer de motor loopt kun je hem weer indrukken.

Hij hoort automatisch terug te springen zodra de motor loopt.
Als hij dat niet zou doen en je vergeet hem handmatig terug te drukken zal de motor op hol slaan,zeker als hij nog in de vrijloop staat.

Nee hoor, je moet TS niet bang maken.
De regulator blijft gewoon z'n werk doen als de koude-startknop geactiveerd is.
Er gaat dus niks op hol.
Wim.

Oke, dan heeft de regulateur de Koud-startknop automatisch gedeactiveerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 09 juni 2020 08:43 #1171298

Inderdaad, gewoon indrukken zoals de handleiding en de praktijk uitwijst. Bij ons destijds geen terugspringende handel, het was maar een palletje onder de CAV brandstofpomp van 10 mm. Weleens vergeten, maar geen motor in overtoeren.
Laatst bewerkt: 09 juni 2020 08:44 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 09 juni 2020 09:37 #1171321

Wat doet een koude-startknop nou precies? Een korte uiteenzetting voor dummies.

In de hogedruk inspuitpomp zitten plunjers, meestal 1 plunjer per cilinder. (Sommige roterende pompen hebben 1 plunjer die om de beurt een slag doet voor elke cilinder, maar dat maakt voor het koudstartprincipe geen verschil).
De inspuiting van de brandstof begint op een bepaald tijdstip, een aantal graden voordat de betrokken zuiger het bovenste dode punt bereikt heeft, meestal in de buurt van 24 graden vóór BDP.
Het einde van de inspuiting is variabel, afhankelijk van de benodigde hoeveelheid brandstof. Bij een onbelast lopende motor wordt de inspuiting al heel gauw afgekapt, maar bij een zwoegende motor loopt de inspuiting lang door.
Er is een bepaalde hoeveelheid zuurstof in de aangezogen en gecomprimeerde lucht in de cilinder. Als er zóveel brandstof wordt ingespoten dat die de zuurstof precies kan opmaken, dan spreek je over 100% inspuiting. Als je meer inspuit, zal de motor niet meer kracht (kunnen) ontwikkelen, maar wel zwart gaan roken door de onvolledig verbrande brandstof.

Het regelen van de hoeveelheid in te spuiten brandstof wordt vol-continu geregeld door de regulator. De regulator vergelijkt voortdurend het toerental met het gewenste toerental (dat door de gashandel wordt doorgegeven). Dat vergelijken gaat door middel van een centrifugaalgewicht in combinatie met een sterke veer, of met een drukverschilmeter met een membraan bij de luchtinlaat.
Als de regulator denkt dat de motor te langzaam loopt, zal hij (meestal via een regelstang) de inspuitplunjers (of de huizen daarvan) iets verdraaien, waardoor de inspuiting later wordt afgekapt.
Die regelstang kan niet onbeperkt bewegen. Aan beide kanten stuit hij tegen een aanslag. Die aanslagen zijn instelbaar; vaak kun je ze herkennen aan een verzegeld boutje op de brandstofpomp. De "maximum"-aanslag is (als het goed is) zó ingesteld, dat er nooit meer dan 100% kan worden ingespoten, dus dat de motor niet kan roeten.

Heel soms wil je toch méér dan 100%. Bijvoorbeeld bij een koude start. Het blijkt dat een dieselmotor beter start als er een overmaat brandstof wordt ingespoten, onder andere doordat de zuigerveren beter afsluiten en makkelijker glijden en doordat de compressieruimte iets kleiner wordt (immers, deels gevuld met brandstof) wat een iets hogere temperatuur veroorzaakt.
De meeste koude-startvoorzieningen zijn niets anders dan een palletje bij de aanslag van de regelstang, dat er voor zorgt dat de regelstang even wat verder kan doorschieten, bijvoorbeeld tot 120% inspuiting.
Vandaar dat zwarte wolkje soms, bij de koude start.

De meer ingewikkelde koude-startvoorzieningen zorgen er ook voor dat de inspuiting vroeger begint, bijvoorbeeld op 30 graden voor BDP.

Hoe dan ook, zodra de motor aanslaat zal de regelstang normaal functioneren. Er is dus geen enkel risico dat de motor op hol gaat of zo.
En het kan geen kwaad als je vergeet om de koude-startknop terug te drukken, zolang je er dan maar voor zorgt dat je de motor niet laat roeten.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 09 juni 2020 09:40 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 09 juni 2020 13:03 #1171425

Hurleyzeiler schreef :
Inderdaad, gewoon indrukken zoals de handleiding en de praktijk uitwijst. Bij ons destijds geen terugspringende handel, het was maar een palletje onder de CAV brandstofpomp van 10 mm. Weleens vergeten, maar geen motor in overtoeren.


Begrijp ook YB's opmerking over RTFM wel. Ook terecht. Maar deze zag ik niet 123 in het werkplaatshandboek die ik online wel had gevonden. Kan natuurlijk ook proberen trekken en we zien wel. Maar bij oudere spulletjes geeft die methode vaak onbedoeld ellende als bijvangst. We

Zo'n detail uitleg van BH-2 is dan ook wel weer boeiend voor wie dat soort kennis ook nog wil verwerven.

Nu nog de zoemer aan de praat zien te krijgen we zijn weer een stapje verder
Laatst bewerkt: 09 juni 2020 13:20 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarvoor is andere 'smoor' handel MD7a Volvo 09 juni 2020 13:25 #1171432

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Berghout-2 schreef :
Wat doet een koude-startknop nou precies?
Een mooie uitleg Berghout-2!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl