Knar schreef :
jeroenimo schreef :
Motortjes start zonder kleplichters te lichten! Maar pas na 15 seconden door starten..
Met kleppenlichter dan start ik in 5 seconden, en 10 seconden later loopt ie op 2 poeten.
Bovendien heeft deze motor een hand start, en dan zeggen jullie dat je niet moet starten zonder kleppenlichter, maar probeer zo'n motor maar eens te starten op de hand zonder kleppenlichter.. uhm..
Nu wil ik niet eigenwijs zijn, maar waar zijn die kleppenlichters voor dan?
Kleppenstellen heb ik nog niet gedaan (gebrek aan voelermaatjes), maar dat ga ik doen als het iets beter weer is. De motor loopt voor de rest gewoon netjes als ie warm is, rookt niet heel erg, vandaar dat ik denk dat de kleppen niet heeel erg fout zullen staan.
Warm draaien doe ik altijd in de vooruit, 1 a 2 minuut in de vrij en dan belasten, zo heb ik het geleerd, da's toch goed?
De kleplichters zijn bedoeld om met de hand te kunnen starten. Wist niet dat dat nog gedaan werd
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
Als ie met de hand startend binnen 10 tot 15 seconden loopt dan zou ik er verder niet zo'n punt van maken. Dat machientje is zo'n 50 jaar oud!
RTFM maar weer eens , met name pagina 5. daar staat e.e.a. prima beschreven.
www.sailingisabell.nl/pdf/VolvoMD11CInstBook.pdf
En dat de motor met eerst de kleplichter open beter start komt gewoon omdat je er dan eerst een wat extra diesel in spuit zonder dat dat ook wordt verbrand. Dat is in feite hetzelfde als wat de koude startprocedure doet.
Maar als je dat ook met het huidige weer moet doen of als je dan de koude start moet gebruiken is er toch echt wat niet in orde.
Ik had ooit hetzelfde lang geleden bij mijn MD5A en daar was de oplossing een ruilkop inclusief verstuiver en kleppen die toen nog te koop tegen inlevering van de oude was bij Masnedo in Denemarken(
masnedoe.dk/) waar ik dat jaar toevallig langs kwam in de vakantie endie daar zag liggen.
Het resultaat was echt verbluffend .
Dus begin maar eens met compressie meten en verstuivers laten testen .
Om bij het compressie testen onderscheid te kunnen maken tussen lekke kleppen en lekke zuiegrveren kun je de "natte compressietest"doen. Daarbij spuit je een klein beetje smeerolie in de cilinder na de eerste keer testen. Zie je een duidelijk verschil met de "droge test" heb je lekkage langs de zuiger , zo niet zijn het de kleppen . Of erger natuurlijk , ik had een keer zoiets bij mijn auto ( een Ford Sierra) wat later een scheurtje in de kop bleek tussen de in- en de uitlaatklep waardoor die niet meer kunden afdichten.
Ad