Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 10:18 #1158453

Hallo hallo zeilersforum!

Zeilen! Maar nu over een dieseltje.

Ik heb een bootje te leen met een VP MD11C, dieseltje start slecht, en staionair lopen is ook een beetje moeilijk, met een iets hoger toeren (900 rpm) blijft ie netjes lopen. Ik wil er wel wat aan sleutelen om em weer wat gezonder te maken.

Ik heb al wat digen gedaan om te kijken of ik verbetering kon krijgen

1. Nieuw brandstof filter.
2. stationair wat omhoog geschoefd zodat ie niet af slaat in neutraal.

Nu is het werkbaar en als de VP eenmaal loopt en warm is dan is het geen probleem.

Om koud te starten gebruik ik deze techniek:
1. gas geven in neutraal
2. Koudstart indrukken
3. kleppelichters beide verticaal (kleppen open dus)
4. starten en op toeren laten komen
5. de achterste kleppelichter er af gooien (deze geeft eigenlijk direct ontsteking)
6. als ik merk dat ie begint te ontsteken, beetje op toeren laten komen
7. voorste kleppenlichter er bij en die begint dan eigenlijk ook direct te ontsteken en dan komt ie mooi op toeren.
8. 5 min warm laten lopen en dan varen, daarna is het goed

Nagenoeg geen smeerolie verbruik, rookt een tikkeltje maar voor zo'n oude motor niet abnormaal.
Door te testen met de kleppenlichter kan ik beide cylinders even "uit" zetten
Ik merk dat de voorste cylinder dus moeite heeft met starten, en als ie warm is kan ie de motor echt nog maar net rond krijgen en aan houden, duidelijk anders dan de achterste.
De achterste cylinder draait de motor probleemloos in zijn eentje ook bijna stationair.

Wat kan er mis zijn:

1. verstuivers, opnieuw laten afpersen?
2. Lekke klepzitting?
3. zuigerveren aan vervanging toe?
4. brandstof pomp levert te weinig?

Graag hoor ik jullie ervaring! Want er zijn vast meer van deze prachtige oude karretjes in bootjes hier op het forum.

Alvast bedankt!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 10:33 #1158465

Ik neem aan dat je de klep speling al had gecontroleerd?
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 10:40 #1158471

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Het zou niet nodig moeten zijn om de motor bij het starten op toeren te laten komen middels het lichten van de kleplichters. Als ie met gesloten kleplichters niet voldoende toeren maakt is de accu/startmotor combinatie de eerste verdachte. Als die combi OK is de volgende voor de hand liggende verdachte te lage compressie, met name omdat ie blijkbaar wel goed aanslaat als de motor warm is. Even (laten) testen en indien te laag de oorzaak opsporen te beginnen bij de kleppen indien nodig gevolgd door zuiger/cylinder.
Als de motor na het aanslaan goed functioneert is de kans dat het probleem in in het brandstofsysteem zit niet erg groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 10:41 #1158472

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
jeroenimo schreef :
Hallo hallo zeilersforum!

Zeilen! Maar nu over een dieseltje.

Ik heb een bootje te leen met een VP MD11C, dieseltje start slecht, en staionair lopen is ook een beetje moeilijk, met een iets hoger toeren (900 rpm) blijft ie netjes lopen. Ik wil er wel wat aan sleutelen om em weer wat gezonder te maken.

Ik heb al wat digen gedaan om te kijken of ik verbetering kon krijgen

1. Nieuw brandstof filter.
2. stationair wat omhoog geschoefd zodat ie niet af slaat in neutraal.

Nu is het werkbaar en als de VP eenmaal loopt en warm is dan is het geen probleem.

Om koud te starten gebruik ik deze techniek:
1. gas geven in neutraal
2. Koudstart indrukken
3. kleppelichters beide verticaal (kleppen open dus)
4. starten en op toeren laten komen
5. de achterste kleppelichter er af gooien (deze geeft eigenlijk direct ontsteking)
6. als ik merk dat ie begint te ontsteken, beetje op toeren laten komen
7. voorste kleppenlichter er bij en die begint dan eigenlijk ook direct te ontsteken en dan komt ie mooi op toeren.
8. 5 min warm laten lopen en dan varen, daarna is het goed

Nagenoeg geen smeerolie verbruik, rookt een tikkeltje maar voor zo'n oude motor niet abnormaal.
Door te testen met de kleppenlichter kan ik beide cylinders even "uit" zetten
Ik merk dat de voorste cylinder dus moeite heeft met starten, en als ie warm is kan ie de motor echt nog maar net rond krijgen en aan houden, duidelijk anders dan de achterste.
De achterste cylinder draait de motor probleemloos in zijn eentje ook bijna stationair.

Wat kan er mis zijn:

1. verstuivers, opnieuw laten afpersen?
2. Lekke klepzitting?
3. zuigerveren aan vervanging toe?
4. brandstof pomp levert te weinig?

Graag hoor ik jullie ervaring! Want er zijn vast meer van deze prachtige oude karretjes in bootjes hier op het forum.

Alvast bedankt!

Tijdens starten kleplichters dicht laten. Als je dit veelvuldig doet krijg je onverbrande brandstof in je carter.
Onbelast warm draaien is ook niet goed voor een motor.
Al draaiend de kleppen lichten is ook niet goed (zie onverbrande diesel naar carter)
Je geeft zelf al de mogelijke oorzaken aan van de niet goed meewerkende voorste cilinder.
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 10:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 13:33 #1158553

Motortjes start zonder kleplichters te lichten! Maar pas na 15 seconden door starten..
Met kleppenlichter dan start ik in 5 seconden, en 10 seconden later loopt ie op 2 poeten.
Bovendien heeft deze motor een hand start, en dan zeggen jullie dat je niet moet starten zonder kleppenlichter, maar probeer zo'n motor maar eens te starten op de hand zonder kleppenlichter.. uhm..
Nu wil ik niet eigenwijs zijn, maar waar zijn die kleppenlichters voor dan?

Kleppenstellen heb ik nog niet gedaan (gebrek aan voelermaatjes), maar dat ga ik doen als het iets beter weer is. De motor loopt voor de rest gewoon netjes als ie warm is, rookt niet heel erg, vandaar dat ik denk dat de kleppen niet heeel erg fout zullen staan.

Warm draaien doe ik altijd in de vooruit, 1 a 2 minuut in de vrij en dan belasten, zo heb ik het geleerd, da's toch goed?
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 13:51 #1158563

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Wat enorm bij mij heeft geholpen is verstijver cleaner - gooi je in de dieseltank (60 l) en dan wordt alles gereinigd

Eerst duurde het even voordat de motor starte, en nu bij de eerste klik

Is gewoon bij Brezan verkrijgbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 13:58 #1158569

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
jeroenimo schreef :
Motortjes start zonder kleplichters te lichten! Maar pas na 15 seconden door starten..
Met kleppenlichter dan start ik in 5 seconden, en 10 seconden later loopt ie op 2 poeten.
Bovendien heeft deze motor een hand start, en dan zeggen jullie dat je niet moet starten zonder kleppenlichter, maar probeer zo'n motor maar eens te starten op de hand zonder kleppenlichter.. uhm..
Nu wil ik niet eigenwijs zijn, maar waar zijn die kleppenlichters voor dan?

Kleppenstellen heb ik nog niet gedaan (gebrek aan voelermaatjes), maar dat ga ik doen als het iets beter weer is. De motor loopt voor de rest gewoon netjes als ie warm is, rookt niet heel erg, vandaar dat ik denk dat de kleppen niet heeel erg fout zullen staan.

Warm draaien doe ik altijd in de vooruit, 1 a 2 minuut in de vrij en dan belasten, zo heb ik het geleerd, da's toch goed?
De kleplichters zijn bedoeld om met de hand te kunnen starten. Wist niet dat dat nog gedaan werd ;)
Als ie met de hand startend binnen 10 tot 15 seconden loopt dan zou ik er verder niet zo'n punt van maken. Dat machientje is zo'n 50 jaar oud!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 14:31 #1158580

Knar schreef :
jeroenimo schreef :
Motortjes start zonder kleplichters te lichten! Maar pas na 15 seconden door starten..
Met kleppenlichter dan start ik in 5 seconden, en 10 seconden later loopt ie op 2 poeten.
Bovendien heeft deze motor een hand start, en dan zeggen jullie dat je niet moet starten zonder kleppenlichter, maar probeer zo'n motor maar eens te starten op de hand zonder kleppenlichter.. uhm..
Nu wil ik niet eigenwijs zijn, maar waar zijn die kleppenlichters voor dan?

Kleppenstellen heb ik nog niet gedaan (gebrek aan voelermaatjes), maar dat ga ik doen als het iets beter weer is. De motor loopt voor de rest gewoon netjes als ie warm is, rookt niet heel erg, vandaar dat ik denk dat de kleppen niet heeel erg fout zullen staan.

Warm draaien doe ik altijd in de vooruit, 1 a 2 minuut in de vrij en dan belasten, zo heb ik het geleerd, da's toch goed?
De kleplichters zijn bedoeld om met de hand te kunnen starten. Wist niet dat dat nog gedaan werd ;)
Als ie met de hand startend binnen 10 tot 15 seconden loopt dan zou ik er verder niet zo'n punt van maken. Dat machientje is zo'n 50 jaar oud!

RTFM maar weer eens , met name pagina 5. daar staat e.e.a. prima beschreven.
www.sailingisabell.nl/pdf/VolvoMD11CInstBook.pdf
En dat de motor met eerst de kleplichter open beter start komt gewoon omdat je er dan eerst een wat extra diesel in spuit zonder dat dat ook wordt verbrand. Dat is in feite hetzelfde als wat de koude startprocedure doet.
Maar als je dat ook met het huidige weer moet doen of als je dan de koude start moet gebruiken is er toch echt wat niet in orde.
Ik had ooit hetzelfde lang geleden bij mijn MD5A en daar was de oplossing een ruilkop inclusief verstuiver en kleppen die toen nog te koop tegen inlevering van de oude was bij Masnedo in Denemarken( masnedoe.dk/) waar ik dat jaar toevallig langs kwam in de vakantie endie daar zag liggen.
Het resultaat was echt verbluffend .
Dus begin maar eens met compressie meten en verstuivers laten testen .
Om bij het compressie testen onderscheid te kunnen maken tussen lekke kleppen en lekke zuiegrveren kun je de "natte compressietest"doen. Daarbij spuit je een klein beetje smeerolie in de cilinder na de eerste keer testen. Zie je een duidelijk verschil met de "droge test" heb je lekkage langs de zuiger , zo niet zijn het de kleppen . Of erger natuurlijk , ik had een keer zoiets bij mijn auto ( een Ford Sierra) wat later een scheurtje in de kop bleek tussen de in- en de uitlaatklep waardoor die niet meer kunden afdichten.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 14:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 14:33 #1158581

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Kleplichters zijn bedoeld voor de handstart. Het mag wel hoor, maar moet niet nodig zijn.

Deze motortjes hebben inderdaad de naam even nodig te hebben voor ze wakker worden. De mijne heeft dat ook.

900 rpm is een beetje snel. Standaard zou dat 800 moeten zijn.

Slecht starten en moeite met stationair zijn in eerste instantie tekenen van een matige compressie.

Dat kan veroorzaakt worden door:
- incorrecte klepspeling. Als dit zo is: ONMIDDELIJK verhelpen. De uitlaatklep kan verbranden als de klepspeling te klein is.
- Verbrande klep,
- Slecht sluitende klep,
- Slechte/vastzittende zuigerveren,
- Lekke koppakking.

Pas daarna zou ik gaan zoeken bij het brandstofsysteem.

Dus: aktieplan:

1: klepspeling stellen.
2: compressie (laten) meten.

Daarna verder kijken.

Overigens heb ik mijn motorje een paar jaar geleden uit elkaar gehaald om de koeling schoon te maken. 40 jaar zout kalk en schelpen kunnen hun sporen nalaten.

De motoren zijn vrijwel onverwoestbaar. Maar van slechte koeling gaan ze wel stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 11 mei 2020 14:35 #1158582

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
jeroenimo schreef :
Motortjes start zonder kleplichters te lichten! Maar pas na 15 seconden door starten..
Met kleppenlichter dan start ik in 5 seconden, en 10 seconden later loopt ie op 2 poeten.

Als de 2e cilinder goed mee zou doen start hij ook zonder kleplichter te gebruiken binnen een paar seconden ;)
Laatst bewerkt: 11 mei 2020 14:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 12 mei 2020 07:09 #1158839

Vandaag kleppen stellen, dan zie ik meteen of dat goed is/was.
Compressie test kan ik daarna doen, maar dan moet ik een monteur inschakelen.

Ik zal mijn bevindingen posten!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 15 mei 2020 06:55 #1160171

Kleppen gesteld, en daar zat inderdaad een klep te strak.
Maar het heeft niet echt geholpen om het starten te versnellen.

Volgende stap is verstuivers laten afpersen..

Wat ik mij ook nog kan voorstellen is dat de opvoerpomp het gewoon niet goed doet als je start, dus wat ga ik nog testen of het starten verbeterd als je tegelijk met de hand pompt als je start.
Het is namelijk zo als de tank wat leger raakt dan stroomt er door de zwaartekracht minder gasolie naar de pomp.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 15 mei 2020 07:01 #1160175

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
De volgende stap is echt nu compressie meten.

Verstuivers kan ook nog wat zijn.

De opvoerpomp merk je vooral met volgas, als er doorstroming gevraagd wordt. Zeker met starten zou dat geen probleem moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 15 mei 2020 07:08 #1160179

Compressie is inderdaad de volgende stap, maar daar heb ik het gereedschap (nog) niet voor.

Opvoerpompje is mijn vermoeden hierom: als de tank zowat leeg is dan start ie echt slecht, dus dan zou er ook ergens een lekke brandstofleiding kunnen zijn, ofwel de brandstof loopt terug de tank in. Wat met een volle tank niet zo is.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 15 mei 2020 08:21 #1160213

jeroenimo schreef :
Volgende stap is verstuivers laten afpersen..

Denk er wel aan dat je dan ook gelijk de compressie (laat?) testen want ook daarvoor moeten de verstuivers er uiteraard uit. ;)
Zou ik gewoon laten doen want zo goedkoop is een compressietester voor diesel ook weer niet en meer dan een paar minuten duurt dat niet als de verstuivers er al uit zijn .
Ad
Laatst bewerkt: 15 mei 2020 08:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 15 mei 2020 10:08 #1160247

Ja zo had ik het ook bedacht.. voor nu loopt ie als een zonnetje, dus daar wacht ik mee tot einde seizoen, tenzij het erger wordt.
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 24 mei 2020 13:01 #1164165

Update:

Verstuiver cleaner door een tankje mee gedraaid, scheelt rook en starten is absoluut verbeterd. Maar nog steeds makkelijker op 1 poot starten en dan de 2e er bij d.m.v. kleppenlichter.

Een volgens mij bestaande maar nog niet bij mij bekend probleem is inmiddels gevonden, en ik denk dat ik weet wat er aan de hand is met de slecht startende cylinder, opeens klonk de VP wat anders qua uitlaat geluid en ik hoorde een duidlijk "pufje" tijdens het draaien. Koelwater lekte samen met uitlaatgas uit de zijkant van het blok, en mijn eerste vermoeden was dus een lek uitlaatspruitstuk, daar nieuwe pakkingen tussen gezet, maar dat hielp niet en toen ik nog beter ging kijken was het duidelijk dat de koppaking lek is.
Het kan ook verklaren waarom het starten slecht gaat, als de compressie via de koelwater leiding verdwijnt, en nu de koppakking verder doorgebroken is naar buiten verklaart waarom nu bij starten eerst uitlaatgassen uit de zijkant komen en als de thermostaat open gaat daarna uitlaatgas + koelwater uit het blok spuit.

Nieuwe koppakkinge besteld bij een bekend forum lid en volgende week maar de koppakking vervangen.

Als alles weer draait de verstuivers testen en compressie test doen.

Bizar hoe netjes en goed een VP MD11C nog draait als ie eenmaal loopt, bewonderingswaardig, dat is het zeker!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 24 mei 2020 14:02 #1164217

Ik denk dat je toch eens naar je startmotor , start accu etc moet kijken.

"......Maar nog steeds makkelijker op 1 poot starten en dan de 2e er bij d.m.v. kleppenlichter....."

die maakt het alleen makkelijker om op snelheid te komen nu 1 cyl niet mee doet mbt tot het wegvallen van de compressie daar.

Er is dus meer aan de hand....
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 14:03 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 24 mei 2020 15:43 #1164287

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
jeroenimo schreef :
Update:



Een volgens mij bestaande maar nog niet bij mij bekend probleem is inmiddels gevonden, en ik denk dat ik weet wat er aan de hand is met de slecht startende cylinder, opeens klonk de VP wat anders qua uitlaat geluid en ik hoorde een duidlijk "pufje" tijdens het draaien. Koelwater lekte samen met uitlaatgas uit de zijkant van het blok, en mijn eerste vermoeden was dus een lek uitlaatspruitstuk, daar nieuwe pakkingen tussen gezet, maar dat hielp niet en toen ik nog beter ging kijken was het duidelijk dat de koppaking lek is.
Het kan ook verklaren waarom het starten slecht gaat, als de compressie via de koelwater leiding verdwijnt, en nu de koppakking verder doorgebroken is naar buiten verklaart waarom nu bij starten eerst uitlaatgassen uit de zijkant komen en als de thermostaat open gaat daarna uitlaatgas + koelwater uit het blok spuit.

Nieuwe koppakkinge besteld bij een bekend forum lid en volgende week maar de koppakking vervangen.

Als alles weer draait de verstuivers testen en compressie test doen.

Bizar hoe netjes en goed een VP MD11C nog draait als ie eenmaal loopt, bewonderingswaardig, dat is het zeker!

Duidelijk zaak ;) Gaat goed komen en dan start hij weer als een raket.
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 15:44 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 26 mei 2020 08:26 #1164954

Nou, dat zou zo zijn als ik de accu niet volledig had opgeladen met een druppellader.
Startmotor doet het gewoon netjes, en ik zie daar geen problemen.
De kleppenlichter hielp gewoon om de toch al niet goed startende cylinder (omdat de koppaking lek was, weet ik nu) niet mee te laten draaien.Dus de motor startte altijd op 1 poot, en dat gaat zeker moeilijker als er ook nog 1 cylinder op spek en bonen mee draait.

Vanmiddag operatie koppaking, en dan zou het zo maar kunnen dat ie een stuk beter gaat starten!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 26 mei 2020 09:02 #1164971

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
jeroenimo schreef :
De kleppenlichter hielp gewoon om de toch al niet goed startende cylinder (omdat de koppaking lek was, weet ik nu) niet mee te laten draaien.Dus de motor startte altijd op 1 poot, en dat gaat zeker moeilijker als er ook nog 1 cylinder op spek en bonen mee draait.

Vanmiddag operatie koppaking, en dan zou het zo maar kunnen dat ie een stuk beter gaat starten!

De cilinder draaide niet alleen voor spek en bonen mee, maar werkte ook nog tegen doordat je hem nog door een stukje compressie heen moest trekken.
Succes, als je klaar bent doet hij het gewoon ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 26 mei 2020 09:17 #1164979

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
jeroenimo schreef :
Nou, dat zou zo zijn als ik de accu niet volledig had opgeladen met een druppellader.
Startmotor doet het gewoon netjes, en ik zie daar geen problemen.
De kleppenlichter hielp gewoon om de toch al niet goed startende cylinder (omdat de koppaking lek was, weet ik nu) niet mee te laten draaien.Dus de motor startte altijd op 1 poot, en dat gaat zeker moeilijker als er ook nog 1 cylinder op spek en bonen mee draait.

Vanmiddag operatie koppaking, en dan zou het zo maar kunnen dat ie een stuk beter gaat starten!

Let op met de kopmoeren. Die hebben een kunststof borg/afdichtring aan de ONDERKANT, en mag je om die reden echt maar 1 keer gebruiken.

Zeker de 2 onder het kleppendeksel.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 26 mei 2020 12:46 #1165034

Joop66 schreef :
jeroenimo schreef :
Nou, dat zou zo zijn als ik de accu niet volledig had opgeladen met een druppellader.
Startmotor doet het gewoon netjes, en ik zie daar geen problemen.
De kleppenlichter hielp gewoon om de toch al niet goed startende cylinder (omdat de koppaking lek was, weet ik nu) niet mee te laten draaien.Dus de motor startte altijd op 1 poot, en dat gaat zeker moeilijker als er ook nog 1 cylinder op spek en bonen mee draait.

Vanmiddag operatie koppaking, en dan zou het zo maar kunnen dat ie een stuk beter gaat starten!

Let op met de kopmoeren. Die hebben een kunststof borg/afdichtring aan de ONDERKANT, en mag je om die reden echt maar 1 keer gebruiken.

Zeker de 2 onder het kleppendeksel.

Succes.

Op het kleppendeksel zit een bout met een veerring.( www.marinepartseurope.com/nl/v...742230-21-15090.aspx )
Die kopmoeren zijn inderdaad speciaal maar ook knap duur met €11,50 per stuk .En waarschijnlijk alleen bij VP te krijgen.
Ad
cilinderkopmoer:

Klepdekselmoer
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 12:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 26 mei 2020 15:26 #1165098

Update.

De kop er af gehaald, en het was direct duidelijk wat er aan de hand was, de koppakking was door gebroken naar het koel kanaal, en vervolgens door naar buiten het blok.
Nadat ik alles schoon heb gemaakt en er een nieuwe koppakking geplaatst.

Ging eigenlijk erg makkelijk, en toen ik alles weer in elkaar zat startte die in 2 seconden, en loopt ook normaal stationair nu.

Nou, opgelost dus! Dank voor jullie input!

Die ringen die jullie het over hebben zaten er niet tussen, en die heb ik ook niet bij de set gekregen die ik een een niet nader te noemen forumlid heb besteld.

Kan ik dat later nog vervangen? Is dat per se nodig?
Sail now, work later........
Laatst bewerkt: 26 mei 2020 15:31 door jeroenimo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD11C start slecht, gaarne advies 26 mei 2020 15:36 #1165099

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
jeroenimo schreef :
Update.

De kop er af gehaald, en het was direct duidelijk wat er aan de hand was, de koppakking was door gebroken naar het koel kanaal, en vervolgens door naar buiten het blok.
Nadat ik alles schoon heb gemaakt en er een nieuwe koppakking geplaatst.

Ging eigenlijk erg makkelijk, en toen ik alles weer in elkaar zat startte die in 2 seconden, en loopt ook normaal stationair nu.

Had ik al voorspeld.
Goed sleutel werk
Goede vaart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl