Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lenspomp aangedreven door scheepsmotor

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 16:33 #1157351

Zeehaen schreef :
Sterker nog, ik begrijp eigenlijk niet dat zo’n ding niet standaard aanwezig is op veel schepen!
Ik zou nu juist zoiets nooit aanboord willen hebben. Wij hebben thuis een hogedrukspuit die op exact het zelfde princiepe gebaseerd is met een klein benzine motortje. Die dingen hebben erg veel onderhoud nodig in een zoutklimaat en je moet ze toch een paar keer per jaar een tijdje laten lopen om ze gangbaar te houden. Mijn voorkeur (en heb ik zelf aanboord ook gedaan) is een kleine batterij aan flinke electrische pompen. Ik heb er 7 aanboord in verschillende lokaties, gezamelijk kunnen die zo'n 5 ton water per uur overboord zetten. De accubank kan dat een behoorlijk aantal uurtjes aan en de dynamo op de motor kan het ook prima bijhouden.

Als je een dergelijke capaciteit gecombineerd wilt in in zuigslang kan dat ook door zulke pompen in een parallele opstelling te zetten, dan heb je nog redundancy ook. Dat maakt voor een nagenoeg onderhoudsvrije opstelling.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 16:36 #1157354

Pompcurve snijden met weerstandscurve laat het resulterende werkpunt zien.

Weerstandscurve (drukval vs. flow, een kwadratische functie) kun je bepalen (vast ook online...) afhankelijk van appendages, leidingdiameter, -lengte en statische opvoerhoogte. Vanuit de bilge over het gangboord zal die laatste niet overheersen lijkt mij gevoelsmatig. Een te dunne lange persslang met scherpe bochten zal bepalend zijn verwacht ik.

Mss kan Ad een schatting maken, bv 18 mm intern, 5 m lengte, 3 scherpe bochten met straal 20 mm. Viscositeit van water bij kamertemperatuur... Hier een gratis sheet daarvoor:
www.excelcalcs.com/calcs/repos...Due-To-Pipework.xls/

Laatst bewerkt: 08 mei 2020 16:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 17:11 #1157369

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Erikdejong schreef :
Zeehaen schreef :
Sterker nog, ik begrijp eigenlijk niet dat zo’n ding niet standaard aanwezig is op veel schepen!
Ik zou nu juist zoiets nooit aanboord willen hebben. Wij hebben thuis een hogedrukspuit die op exact het zelfde princiepe gebaseerd is met een klein benzine motortje. Die dingen hebben erg veel onderhoud nodig in een zoutklimaat en je moet ze toch een paar keer per jaar een tijdje laten lopen om ze gangbaar te houden. Mijn voorkeur (en heb ik zelf aanboord ook gedaan) is een kleine batterij aan flinke electrische pompen. Ik heb er 7 aanboord in verschillende lokaties, gezamelijk kunnen die zo'n 5 ton water per uur overboord zetten. De accubank kan dat een behoorlijk aantal uurtjes aan en de dynamo op de motor kan het ook prima bijhouden.

Als je een dergelijke capaciteit gecombineerd wilt in in zuigslang kan dat ook door zulke pompen in een parallele opstelling te zetten, dan heb je nog redundancy ook. Dat maakt voor een nagenoeg onderhoudsvrije opstelling.

Dat geldt natuurlijk voor al dit soort motoren, inclusief die van de buitenboordmotor. Maar ik leer graag wat... wat voor soort pompen gebruik jij dan?
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 17:20 #1157373

Ik vind zelf dat een boot per definitie te veel onderhoud vergt, dus ik probeer altijd zoveel mogelijk onderhoudsvrije oplossingen te vinden voor alles aanboord. Daarnaast heb ik en echte pesthekel aan benzine motoren, maar dat is persoonlijk.

Ik gebruik pompen van Marco (italiaans merk) dat zijn de beste (kleine)pompen ter wereld.
items.marco.it/us/products/pumps.html

EDIT: ik schreef 5 ton per uur aan lens capaciteit, dat moet 15 zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 08 mei 2020 17:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 08 mei 2020 18:28 #1157401

[quote="Nachtvlinder"

Mss kan Ad een schatting maken, bv 18 mm intern, 5 m lengte, 3 scherpe bochten met straal 20 mm. [/quote]

Van schatten hou ik niet zoveel maar hiermee moet iedereen het wel zelf kunnen.
Hier een simpel rekentooltje: www.werktuigbouw.nl/calculators/pipeflow_fluid.htm
Let op: vergeet dat getal achter Drukval in de grijze balk maar want daar zit een fout in. Jusit is de drukval erboven in meter waterkolom.
Als leidinglengte moet je bij de lengte wel de equivalente leidinglengtes van de appaendages en bochten optellen ( zie bijlage) . dat hoeft bij de volgende niet.
En hier een moeilijkere die wel eerst de nodige studie ervan vereist dus probeer eerst eens wat alle knoppen betekenen: kennisbank.isso.nl/docs/tool/r...waretool-drukverlies
Neem hierbij voor de berekening zelf de berekening onder "drukverlies waterleiding"
Veel succes , zal e.e.a. morgen wel even "overhoren" :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 06:34 #1157520

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Erikdejong schreef :
Ik vind zelf dat een boot per definitie te veel onderhoud vergt, dus ik probeer altijd zoveel mogelijk onderhoudsvrije oplossingen te vinden voor alles aanboord. Daarnaast heb ik en echte pesthekel aan benzine motoren, maar dat is persoonlijk.

Ik gebruik pompen van Marco (italiaans merk) dat zijn de beste (kleine)pompen ter wereld.
items.marco.it/us/products/pumps.html

EDIT: ik schreef 5 ton per uur aan lens capaciteit, dat moet 15 zijn.

ach ja, ik sleutel al mijn leven lang aan benzinemotoren, dus ik heb daar niet zo’n moeite mee :P Die Marco-pompen ken ik, ik gebruik er zelf een voor het drinkwater (maakt wel een pestherrie!)
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 08:01 #1157545

Nachtvlinder schreef :
Pompcurve snijden met weerstandscurve laat het resulterende werkpunt zien.

Weerstandscurve (drukval vs. flow, een kwadratische functie) kun je bepalen (vast ook online...) afhankelijk van appendages, leidingdiameter, -lengte en statische opvoerhoogte. Vanuit de bilge over het gangboord zal die laatste niet overheersen lijkt mij gevoelsmatig. Een te dunne lange persslang met scherpe bochten zal bepalend zijn verwacht ik.

Mss kan Ad een schatting maken, bv 18 mm intern, 5 m lengte, 3 scherpe bochten met straal 20 mm. Viscositeit van water bij kamertemperatuur... Hier een gratis sheet daarvoor:
www.excelcalcs.com/calcs/repos...Due-To-Pipework.xls/


En voor welk debiet en welke hoogte wil je het eigenlijk hebben? Alleen de leidingstand zal bij die 402,9 gallon ongeveer 2,3 meter zijn maar dan moet je wel een gladde slang hebben en geen geribbelde. Bovendien zit daar de weerstand van de aansluiting op de pomp en de uitlaat naar buiten nog niet bij. tel daar ook nog maar minstens een tot anderhalve meter voor bij want dat zijn altijd versmallingen.

Enneh , die grafiek is zeker niet voor een simpele dompel bilgepomp waar het hier over gaat gezien die 3 bar opvoerhoogte . Da's al een flinke echte centrifugaalpomp hoor .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 12:46 #1157608

Tis maar een voorbeeld! Benieuwd hoe jouw curve eruit ziet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 14:02 #1157628

Nachtvlinder schreef :
Tis maar een voorbeeld! Benieuwd hoe jouw curve eruit ziet

Welke curve bedoel je?
Met het berekenen van een leidingweerstand kun je natuurlijk geen pompcurve maken, alleen een leidingcuve en dat is vrjwel een kwadratische curve maar om die precies uit te rekenen is wat lastiger omdat die curve , vooral in de uiteinden niet meer voleldig kwadratisch is aangezien de frictiefacto verandert door het evranderen van het Reinolds getal . Helemaal onderin is die cuve zeker anders omdat dan de stroming laminair wordt en dan gaat de normaal gebruikte formule niet meer zomaar op.
Maar verder klopt het wel dat je met dat snijpunt kunt bepalen wat de pomp/leiding combinatie precies zal gaan doen.
In ieder geval zijn jouw mooie curves zeker niet van een simpele bilge dompelpomp. Dompelpomp kan wel maar dan met twee of meer impelelrs in serie zoals dat sommige 230 Volt dompelpompen hebben om een hogere opvoerhoogte te krijgen. Die types ben ik alleen voor pleziervaartuigen nog niet tegengekomen.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2020 14:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 15:31 #1157651

Je verwacht toch nog een pomp curve van Jhonson Spx ;)

Daar doelt nachtvlinder op verwacht ik zo :unsure:

Ik hoop dat niet de nieuwe trend gaat worden onder de grijze haren
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 16:23 #1157659

Ja , maar ik vrees dat dat nog wel even zal duren. Tot nu toe in ieder geval geen enkele reactie. Probleen is ook dat je op de Johnson website ( SPX is trouwens de moedermaatschappij van o.a. Johnson ) alleen een invul pagina hebt om wat te vragen en nergens een mailadres.
Ik heb heelaas de ervaring dat op zo'n invulformulier nogal eens erg traag of helemaal niet gereageerd wordt. Navionics bijv. kun je ook beter per Email aanschrijven.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2020 16:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 17:03 #1157680

Yellow Boat schreef :
Ja , maar ik vrees dat dat nog wel even zal duren. Tot nu toe in ieder geval geen enkele reactie. Probleen is ook dat je op de Johnson website ( SPX is trouwens de moedermaatschappij van o.a. Johnson ) alleen een invul pagina hebt om wat te vragen en nergens een mailadres.
Ik heb heelaas de ervaring dat op zo'n invulformulier nogal eens erg traag of helemaal niet gereageerd wordt. Navionics bijv. kun je ook beter per Email aanschrijven.
Ad

Nou nou nou Ad, wat een optimisme :laugh: :laugh: :laugh: pomp curve zullen ze wel niet hebben, contact formulier zal ook wel niet werken.............
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 17:48 #1157706

Je had toch contacten daar Ad?? Kun je niet op die manier binnen komen?

Andere optie is wellicht de pompcurve zelf te schetsen. Paar punten weet je al: max debiet bij H=0 en max H bij debiet=0. Curve begint vrij vlak meestal...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 09 mei 2020 18:05 #1157714

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Jongens! Voor deze toepassing hebben we geen curve nodig!
Opvoer hoogte is hooguit 2 meter(0,2 bar) plus nog wat leidingweerstand van een heel kort leidinkje. Stel dat op 0,1 bar. Totale persdruk 0,3 bar.
Stelt dus niets voor, dus bijna de volle door de fabriek opgegeven opbrengst.
Daar gaan we ons zelf toch verder niet druk over maken :cheer:
Laatst bewerkt: 09 mei 2020 18:07 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 13:54 #1172320

  • SSL
  • SSL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Mijn vaargebied is -vooralsnog- Noordzee, daarna acht ik groot vierkant aannemelijk. Ik meen dat bijgevolg eventuele hulp meerdere uren op zich kan laten wachten.

Mijn situatie is gewijzigd: Mijn keerkoppeling is voor ca 100 euro te reviseren (door het CNC-opsteken van de oliegroeven, door Technisch Bureau Bakker IJlst).
Een vervangende keerkoppeling (met aftakas) kost zo'n 4700 euro.

Daarom zie ik af van een keerkoppeling met PTO.
Bijgevolg kies ik voor aandrijving mbv de poelie. En dan een koppeling zoals Rikken voorstelde.

Nu beschik ik over een pomp maar kan geen gegevens bemachtigen. Testen is uiteraard mogelijk maar omslachtig. Wat is de grootte orde van het debiet van deze pomp bij een tegendruk van circa 0,3 bar (ook mijn inschatting)?
Op het typeplaatje staat STORK BUS49. Diameter waaier is 11 cm.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 14:27 #1172344

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Gewoon zorgen dat je slang groot genoeg is om weerstand zo klein mogelijk te houden. Een 2,5" slang (brandweer, lagedruk) heeft een verlies van 1 Bar per 100 meter. Daar hoef je op een bootje van 15 meter niet mee te rekenen. De opvoerhoogte zal ook geen probleem zijn. Je kunt het ook ingewikkeld maken. :laugh:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 15:42 #1172387

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
SSL schreef :
Mijn vaargebied is -vooralsnog- Noordzee, daarna acht ik groot vierkant aannemelijk. Ik meen dat bijgevolg eventuele hulp meerdere uren op zich kan laten wachten.

Mijn situatie is gewijzigd: Mijn keerkoppeling is voor ca 100 euro te reviseren (door het CNC-opsteken van de oliegroeven, door Technisch Bureau Bakker IJlst).
Een vervangende keerkoppeling (met aftakas) kost zo'n 4700 euro.

Daarom zie ik af van een keerkoppeling met PTO.
Bijgevolg kies ik voor aandrijving mbv de poelie. En dan een koppeling zoals Rikken voorstelde.

Nu beschik ik over een pomp maar kan geen gegevens bemachtigen. Testen is uiteraard mogelijk maar omslachtig. Wat is de grootte orde van het debiet van deze pomp bij een tegendruk van circa 0,3 bar (ook mijn inschatting)?
Op het typeplaatje staat STORK BUS49. Diameter waaier is 11 cm.




Ik heb ff gekeken bij gelijksoortige pompen van het SIHI. Schat de opbrengst van jou pomp op ong. 1500 ltr/uur.
Dit soort pomp is een z.g zelfaanzuigende zijkanaalpomp.
Laatst bewerkt: 11 juni 2020 15:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 16:38 #1172412

Nachtvlinder schreef :
Je had toch contacten daar Ad?? Kun je niet op die manier binnen komen?

Andere optie is wellicht de pompcurve zelf te schetsen. Paar punten weet je al: max debiet bij H=0 en max H bij debiet=0. Curve begint vrij vlak meestal...

Contacten had ik maar dat was zeker dik 15 jaar geleden voor het laatst dus ik denk niet dat die personen daar überhaupt nog werken als ik me de namen nog zo herinneren. Ik weet alleen dat die je wel knnen helpen met zo'n vraag . Of ze het ook willen is natrlijk de vraag....
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 16:47 #1172424

madoc schreef :
Jongens! Voor deze toepassing hebben we geen curve nodig!
Opvoer hoogte is hooguit 2 meter(0,2 bar) plus nog wat leidingweerstand van een heel kort leidinkje. Stel dat op 0,1 bar. Totale persdruk 0,3 bar.
Stelt dus niets voor, dus bijna de volle door de fabriek opgegeven opbrengst.
Daar gaan we ons zelf toch verder niet druk over maken :cheer:

Ik zie wel dat jij er in ieder geval weinig verstand van hebt. Alles hangt vooral ook af van de maximale beschikbare opvoerhoogte die zo'n pomp heeft . Is die bijv. 3 meter wat heel normaal is voor die kleinere centrifgaal bilgepompen van de watersportjuwelier dan gaat daar ds al 2 meter vanaf plus ca. 0,5 meetr voor de wrijvingsverleizen en aansluitvernauwingen op een rompdoorvoer en een of twee bochten. Dan mag je blij zijn als je 1/3 van de gespecificeerde capaciteit overhod.Is de maximale opvoerhoogte echter 5 meter dan houd je al gauw 60% over van de capaciteit.
Maar dat je van de apaciteit van de meestal aangeboden pompen meer dan 2/3 overhoud bij 2 meter benodigd hoogteverschil is echt een illusie.
Ik heb tientallen pompen met hun leidingsystemen met regelklepepn en andere appendages doorgerekend en ik weet echt wel waarover ik schrijf. Was gewoon onderdeel van mijn vak. En dat was vaak nog zonder mallekijke ompterprogrammaatjes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 16:57 #1172435

madoc schreef :
SSL schreef :
Mijn vaargebied is -vooralsnog- Noordzee, daarna acht ik groot vierkant aannemelijk. Ik meen dat bijgevolg eventuele hulp meerdere uren op zich kan laten wachten.

Mijn situatie is gewijzigd: Mijn keerkoppeling is voor ca 100 euro te reviseren (door het CNC-opsteken van de oliegroeven, door Technisch Bureau Bakker IJlst).
Een vervangende keerkoppeling (met aftakas) kost zo'n 4700 euro.

Daarom zie ik af van een keerkoppeling met PTO.
Bijgevolg kies ik voor aandrijving mbv de poelie. En dan een koppeling zoals Rikken voorstelde.

Nu beschik ik over een pomp maar kan geen gegevens bemachtigen. Testen is uiteraard mogelijk maar omslachtig. Wat is de grootte orde van het debiet van deze pomp bij een tegendruk van circa 0,3 bar (ook mijn inschatting)?
Op het typeplaatje staat STORK BUS49. Diameter waaier is 11 cm.




Ik heb ff gekeken bij gelijksoortige pompen van het SIHI. Schat de opbrengst van jou pomp op ong. 1500 ltr/uur.
Dit soort pomp is een z.g zelfaanzuigende zijkanaalpomp.

Dan praat je wel over een nogal speciaal type pomp met zijn eiegn eigenaardigheden . Van Sihi kun je voor een dergelijke pomp van 11cm doorsnede ( dus een 4 inch pomp) ook best de werkelijke pompcurves opzoeken op hun website.
Ga bijv. hier maar eens rondsnuffelen dan vind je vast wel iets wat er aardig op lijkt. Alle maten en typen zijn er te vinden en ook alle pompcurves.
www.sterlingsihi.com/cms/nl/ho...zijkanaalpompen.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 16:58 #1172436

Ad moet het altijd zo neerbuigend ????

Langzaam begin ik me daar steeds meer aan te ergeren is een groot woord maar toch ......

We hebben nog geen filter op ZF , dus tot die tijd dan maar gezellig houden ? En kennis overdracht is SUPER , we zitten alleen niet meer in de lagere school toch ? ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 17:30 #1172455

Yellow Boat schreef :
Ik zie wel dat jij er in ieder geval weinig verstand van hebt.
Moet dat nu weer zo deinigrerend? Onze vriend die jij hier beschuldigd van geen kennis hebben heeft lange tijd in machinekamers gewerkt en heeft dien ten gevolge waarschijnlijk meer handson ervaring met pompen dan wat jij hebt.
En ik ben het volkomen met hem eens, voor dit soort toepassingen heb je echt geen pomp curve nodig, heb je die wel dan is dat meegnomen maar een noodzaak is het echt niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 11 juni 2020 21:06 #1172585

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Yellow Boat schreef :
madoc schreef :
SSL schreef :
Mijn vaargebied is -vooralsnog- Noordzee, daarna acht ik groot vierkant aannemelijk. Ik meen dat bijgevolg eventuele hulp meerdere uren op zich kan laten wachten.

Mijn situatie is gewijzigd: Mijn keerkoppeling is voor ca 100 euro te reviseren (door het CNC-opsteken van de oliegroeven, door Technisch Bureau Bakker IJlst).
Een vervangende keerkoppeling (met aftakas) kost zo'n 4700 euro.

Daarom zie ik af van een keerkoppeling met PTO.
Bijgevolg kies ik voor aandrijving mbv de poelie. En dan een koppeling zoals Rikken voorstelde.

Nu beschik ik over een pomp maar kan geen gegevens bemachtigen. Testen is uiteraard mogelijk maar omslachtig. Wat is de grootte orde van het debiet van deze pomp bij een tegendruk van circa 0,3 bar (ook mijn inschatting)?
Op het typeplaatje staat STORK BUS49. Diameter waaier is 11 cm.




Ik heb ff gekeken bij gelijksoortige pompen van het SIHI. Schat de opbrengst van jou pomp op ong. 1500 ltr/uur.
Dit soort pomp is een z.g zelfaanzuigende zijkanaalpomp.

Dan praat je wel over een nogal speciaal type pomp met zijn eiegn eigenaardigheden . Van Sihi kun je voor een dergelijke pomp van 11cm doorsnede ( dus een 4 inch pomp) ook best de werkelijke pompcurves opzoeken op hun website.
Ga bijv. hier maar eens rondsnuffelen dan vind je vast wel iets wat er aardig op lijkt. Alle maten en typen zijn er te vinden en ook alle pompcurves.
www.sterlingsihi.com/cms/nl/ho...zijkanaalpompen.html
Ad
Beste Ad
De SIhi pomp is gewoon een veel gebruikt type pomp. Wordt gebruikt op plaatsen waar een enigszins zelf aanzuigende pomp nodig is zonder dat het een verdringerpomp is.
B.v. lenspompjes in machinekamers, Hydrouphorepompjes, Schijthuispompjes etc. ;)
Laatst bewerkt: 11 juni 2020 21:19 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 12 juni 2020 05:39 #1172620

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
madoc schreef :
Ik heb ff gekeken bij gelijksoortige pompen van het SIHI. Schat de opbrengst van jou pomp op ong. 1500 ltr/uur.
Dit soort pomp is een z.g zelfaanzuigende zijkanaalpomp.

Zelfaanzuigend? Echt waar? Hoe dan? Blaast dit ding ook zoveel lucht, dat hij (beperkt) zelfaanzuigend wordt?

Dan moet hij wel een flink toerental draaien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lenspomp aangedreven door scheepsmotor 12 juni 2020 06:06 #1172630

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
Ben nou niet zeker of die opmerking over zelfaanzuigend voor de Stork of Sihi pomp genoemd wordt.

Wij hebben zo'n Stork pomp om bij droogte de plantjes van wat water te voorzien. Constructie van de waaier en pomphuis zien er in mijn lekenogen exact hetzelfde uit.
Die is helaas echt niet zelfaanzuigend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl