madoc schreef :
Jorisss schreef :
We hebben een ander schip op het oog. Daar ligt een Volvo Penta MD40 uit 1981 in waar niks van bekend is.
De toerenteller beschikt niet over een urenteller dus draaiuren onbekend, geen logboek met onderhoud, geen facturen, niks.
Volgens de oude eigenaar is ie 3 jaar geleden gereviseerd maar bij navraag wat er dan allemaal gedaan was en of er een factuur was, is het ineens verhaal dat ie 5 of 6 jaar geleden helemaal nagekeken is. Als de factuur niet aan boord lag (ligt ie niet) dan heeft ie hem niet.
Er moet nog een technische keuring en proefvaart gedaan worden maar waar moet je rekening mee houden met zo’n oude motor? Revisie, Hermotoriseren?
Schip is sinds 2006 in bezit geweest oude eigenaar en vanwege reuma wordt er verkocht
Kijk bij proefvaart of motor vlot start en niet buitengewoon veel rookt.
Laat motor starten als je zeker weet dat hij ijskoud is. Start hij dan vlot, dan is hij zeker niet in een slechte conditie.
Of de motor bij een vlotte koude start in goede conditie is, blijft een vraag, maar het is inderdaad een goed begin. Als ie eenmaal loopt is er nog meer te zien, te horen en te voelen. Rookt de motor overmatig? Een diesel van die leeftijd, met weinig onderhoud, zal altijd wel wat roken, maar er is een verschil tussen wat blauwe rook bij de start en het leggen van een rookgordijn. Loopt de motor zonder veel rook en trillingen, dan is de kans dat de motor nog een tijd redelijk bruikbaar is aanzienlijk. Even de keerkoppeling in voor en achteruit en kijken wat dat voor effect op de motor (trillingen, schudden van het motorblok) heeft.
Dat de eigenaar onduidelijke verhalen vertelt over de onderhoudsgeschiedenis betekent waarschijnlijk dat hij weinig aandacht voor de motor heeft gehad. Een veeg teken, maar het betekent niet automatisch dat de motor nu al een total loss is.