Wat een enthousiasme, bedankt voor alle reacties!
@rob10:
Als de huidige niet meer te repareren zou zijn wel; anders niet.
@Ensor:
Goed punt wat betreft het terugverdienen bij verkoop.
Dat maakt het kostenplaatje ook weer wat anders.
@plusfast:
Hier is helaas niet echt ruimte voor..
@steef ton:
De keerkoppeling vervangen lijkt me niet heel nuttig; hoewel de motor zijn maximale vermogen (lang) niet kan leveren is het wel (ruim) voldoende, en het gaat blijkbaar al 42 jaar goed zo.
@joop66:
De website van vicprop geeft aan dat er slechts 12 pk nodig is om 6 knopen te varen, en 22 voor rompsnelheid.
@FKZ:
Dat klinkt niet echt heel positief.. Wellicht dat het bij de pod drives beter gaat maar wekt niet echt vertrouwen.
@standbly:
Verkrijgbaarheid van onderdelen lijkt me inderdaad een puntje aan de overkant, je zal net zien dat je een onderdeel nodig hebt dat je niet als reserve mee hebt genomen..
@CeesS:
De startmotor, dynamo en schroefasafdichting zijn allen de afgelopen 2 jaar al vervangen, motor start altijd en slaat nooit af; is een compressiemeting / verstuivers & sproeipatroon controleren dan zinvol?
@Ad (yellow boat):
Bedankt voor de inzichten, mijn idee was bij eventuele hermotorisering om inderdaad voor een motor met lager vermogen te gaan.
@roozeboos:
Welk vermogen / formaat accubank haal je deze afstanden mee op deze snelheden?
Als ik het een beetje samenvat zijn volgens mij de belangrijkste punten:
- 5 liter per uur @ 6 knopen is niet heel gek --> zal niet veel schelen met een moderne diesel
- Er zijn geen / weinig ervaringen van mensen met pod drives
- Een nieuwe diesel verdient zich gedeeltelijk terug bij verkoop
- De huidige diesel is overkill qua vermogen
Stel ik zou wel voor een nieuwe diesel gaan; zou
deze solé dan een goede optie zijn? Inclusief inbouwen is deze
hier wel lekker scherp geprijsd namelijk..