ff kort
Motor Volvo Penta 2003 met keerkoppeling MS2B reductie 3.02:1 en 7° neerwaartse hoek naar de schroefas en linksdraaiende schroef 17" voor een 7,5 ton Beneteau Oceanis 390 BJ 1988.
VP2003 en MS2B keerkoppeling zijn stuk, dus moet een nieuwe motor hebben en keerkoppeling.
Nieuwe motor gevonden: Volvo Penta D1-30F. Beschikbare keerkoppeling MS15A reductie 2.63:1 maar deze draait rechts in de vooruit.
Dat wil ik liever niet omdat ik die linksdraaiende schroef gewend ben en bij aanleggen (en zeker in sluizen) gretig gebruik maak van de wielwerking in zijn achteruit om de kont naar stuurboord te trekken. Ik ben rechtshandig, dus dan komt de wal naar de juiste hand om snel een touwtje te leggen.
Iemand een idee welke keerkoppeling toch nog linksdraaiend te maken is met een reductie zo dicht mogelijk tegen 3.02:1?
Ik had een MS25A a in de smiezen, die dezelfde reductie (2,74:1) heeft in pos A en B maar daar blijkt de "spline" as met 21 tanden te zijn en diameter 35mm , terwijl de motoraansluiting 10 tands is en 26mm.
Welke mogelijkheden heb ik? (antwoorden als: "aanvaarden dat je nu een rechtsdraaiende schroef hebt" wil ik nog even niet hebben)
Hoop doet leven