Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: startmotorperikelen

startmotorperikelen 04 sept 2019 12:34 #1079991

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Met enige regelmaat reageert de startmotor niet na het indrukken van de startknop.
Na het aanzetten van het contact, alarm gaat af en de controlelampjes branden. Startknop (een aantal malen) indrukken geen reactie.
Motorkap open gewapend met de schroevedraaier en met deze kontakt gemaakt op de startmotor. Starten en lopen.
De vraag is nu hoe meet ik de contacten door om na te gaan of het euvel daarin zit.
Omdat de schroevedraaiermethode direct werkt denk ik dat de oorzaak niet ligt aan de startmotor zelf.
Is deze gedachte terecht?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 12:42 #1079993

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
ja die gedachte is terecht. Welke motor heb je? Heeft deze al een hulprelais?

Contacten allemaal nalopen, schoonmaken, spuiten en kijken of de connectors nog goed vastzitten. Check ook de startknop zelf, ook deze kan inbranden.

Gemakkelijker en misschien ook beter: een nieruwe, extra kabel leggen.
Bij mijn vorige motor een nieuwe gezekerde kabel, direct vanaf accu naar startknop en vanaf daar naar strartrelais op start motor getrokken. Lekker dikke (6mm^2) vertinde draad gebruikt en het probleem was voor circa €15 permanent verholpen.

Een andere methode is een hulprelais gebruiken in de buurt van de start motor als je motor die nog niet heeft. Hierdoor worden de kabels waar een grote stroom door hene lopen veel korter en de kabels naar het paneeltje toe krijgen maar een klein stroompje. Hierdoor is de spanningsval veel lager en doet ie het wel nog. Maar dat is in mijn ogen een work-arround oplossing, al wordt deze ook standaard gebruikt bij veel motoren. Een nieuwe kabel vind ik een iets beter idee ne maakt de boel wat minder ingewikkeld.
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 12:49 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 12:45 #1079996

Ik heb dat probleem gehad met mijn Yanmar. Het heeft 6 jaar zonder storing goed gewerkt. Het wordt veroorzaakt doordat de kabelset verlengd is en daardoor is er net te veel spanningsval en gaat de startmotor soms niet/wel aan.
Eerst nog de startknop zelf vervangen wat niet echt hielp.

Uiteindelijk permanent opgelost door een 12V relais vlak bij de startmotor te plaatsen. De startknop schakelt het relais en het relais op zijn beurt de startmotor.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 13:19 #1080010

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
De motor is een 3qm 30.
Op de startmotor zit nog een rond geval (bobine?) Dat heeft toch al de funktie van een relais? Je leest het al ik ben bepaald geen vonkenboer.
Van de startknop gaat een witte draad naar de kabelboom. Van de startknop gaat een rode draad naar het contactslot.Vanwaar moet ik dan een dikke draad rechtstreeks naar de startmotor voeren?
Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 04 sept 2019 13:21 #1080011

De dikkere 6 mm2 rode en witte kabel vervangen en rechtstreeks aansluiten.

Een veel betere oplossing is een nieuwe kabelboom te maken. Zo moeilijk is het niet bij de Yanmar GM serie. Zie mijn eerdere topic hierover.
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 13:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 13:27 #1080014

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Bobine zul je niet zo snel tegen komen op een dieselmotor ;)
Dat is inderdaad het relais. Daarom noemen we een extra relais ook een hulprelais, je huidig relais blijft behouden.

Nieuwe kabels heb ik gelegd buiten het start slot om. Dus direct van accu (met zekering) naar startknop en dan vanaf startknop naar het start relais. Op het rleais zit een kleine aansluiting met oogje en schroefje.

Je kunt de plus ook wegpakken op de plus van de motor, doorgaans op de start motor. Ook dan zekeren.

Als je je contactslot wil blijven gebruiken (kan als je dat echt weil maar veel nut heeft het niet) moet je ook de kabel naar het contactslot zelf vervangen. Die gaat vanaf startmotor naar contact slot.

Niet die witte en rode in de kabelboom gebruiken, dan blijf je de slechte contacten houden.
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 13:36 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 13:36 #1080018

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Zo dus:

(plaatje van mijn oude 3Gm30 maar lijkt erg veel op 3QM30 qua strartmotor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 14:20 #1080033

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Dank voor de respons.
Jollenbaas jouw projecte had ik al eens gelezen, maar het geheel werkt bij mij al 30 jaar storingsvrij, (tot nu dan af en toe).
De oplossing van Philip zal mij wel lukken denk ik.
6 vierkante mm wat voor een diameter met mantel moet ik dan hebben?
Ik zal de accuplus direct op het relais aanbrengen.
Dan vervolgens een 6mm kabel van het relais naar de startknop en weer terug naar het relais. De startknop lijkt mij nog goed. Bij doormeting gaat mijn multimeter van 1 via een reeks getallen naar nul als ik de knop indruk.
Ik lijk wel een deskundige.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 14:36 #1080045

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Vergeet de zekeringen niet... Je gaat nu iets buiten de zekering in de kabelboom aansluiten dus een extra zekering voor deze draad is niet verkeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 14:50 #1080048

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Zekering 20 amp?
Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 14:58 #1080051

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Paul, heb je startknop- al eens vernieuwd? Bij de meeste charterschepen helpt dat erg goed.
Geeft je startmotor wel een "droge" klik? Dan kan dikkere bedrading of een relais de oplossing zijn.
Komt er geen klik bij de startknop, is de knop naar de knoppen.

De oud hollandsche manier werkt wel, die heb je al getest.

Mogelijk eens een nieuwe kabel met nieuwe frisse ogen geperst?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 sept 2019 15:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 15:02 #1080053

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 711
Nee. H0oe kan ik checen of deze faalt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 15:05 #1080057

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 171
WADnWIND schreef :
Paul, heb je startknop- al eens vernieuwd? Bij de meeste charterschepen helpt dat erg goed.
Geeft je startmotor wel een "droge" klik? Dan kan dikkere bedrading of een relais de oplossing zijn.
Komt er geen klik bij de startknop, is de knop naar de knoppen.

De oud hollandsche manier werkt wel, die heb je al getest.

Mogelijk eens een nieuwe kabel met nieuwe frisse ogen geperst?

Of even,als je er bij kan,de startknop doorverbinden en zien of er wel gestart wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 16:37 #1080111

Philip schreef :
Vergeet de zekeringen niet... Je gaat nu iets buiten de zekering in de kabelboom aansluiten dus een extra zekering voor deze draad is niet verkeerd.

Koop een relais met ingebouwde zekering. Veel eenvoudiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 04 sept 2019 17:19 #1080133

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Jollenbaas schreef :
oplossing is een nieuwe kabelboom te maken.

dit, de rest is gepruts.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 04 sept 2019 19:13 #1080178

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Lang geleden op de Watertaxi, eerst een klap geven tegen de startmotor. Er bleef 'iets' hangen. Ben even vergeten hoe dat 'iets'heet. Daarna gelijk starten.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 04 sept 2019 19:34 #1080183

Als ik mij herinner welke woorden ik vergeten ben, komt “bendix” in me op. Geen idee wat dat is, maar bedoel je dat!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 04 sept 2019 19:51 #1080188

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
La Mavare schreef :
Lang geleden op de Watertaxi, eerst een klap geven tegen de startmotor. Er bleef 'iets' hangen. Ben even vergeten hoe dat 'iets'heet. Daarna gelijk starten.
vast wel maar dat is hier niet aan de orde...elixer schreef :
schroevedraaier en met deze kontakt gemaakt op de startmotor. Starten en lopen.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 20:41 #1080206

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
De kabelboom vernieuwen zoals voor gesteld is de beste oplossing.
De snelste manier is alle stekkers in de draad boom uit elkaar trekken en inspuiten met kontakt spray.
De zekering in de draad boom is slecht uit gevoerd en ik zou deze compleet vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 04 sept 2019 20:54 #1080212

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
De bendix is het onderdeel van de startmotor dat naar buiten komt en aangrijpt in de starterkrans op het vliegwiel. Zodra de motor aanslaat gaat de bendix weer naar binnen. Het kan dus zijn dat het startrelais onvoldoende stroom krijgt om de bendix te laten werken. Doorgaans hoor je een klik als je de startknop indrukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 05 sept 2019 07:02 #1080278

Nachtvlinder schreef :
Als ik mij herinner welke woorden ik vergeten ben, komt “bendix” in me op. Geen idee wat dat is, maar bedoel je dat!?

De Bendix is het mechanische ding wat het tandwiel van de startmotor in de tandkrans van het vliegwiel miet trekekn of drukken ( afhankelijk van het type) . Jij bedoelt waarschijnlijk de startsolenoid, dat kleine cilindervormige ding op een startmotor waar de draden op aangesloten sitten. Daarin zitten contacten die , wanneer ze ingebrand zijn teveel weerstand gaan geven. Zie plaatje
In dat geval helpt een hamertik inderdaad meestal wel ( wel een plastic hamer nemen !).
Je kunt zoiets wel repareren door de ingebrande contacten schoon te schuren maar dat vergt wel het e.e.a. aan "prutswerk" . Is al eens een draadje over geweest .
Maar makkelijker is natuurlijk gewoon een nieuwe solenoid kopen (nogal duur heelaas!).
Ad
Laatst bewerkt: 05 sept 2019 07:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 05 sept 2019 07:12 #1080282

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
TuuLeVi schreef :
Jollenbaas schreef :
oplossing is een nieuwe kabelboom te maken.

dit, de rest is gepruts.
Nou nou, als de rest van de kabelboom nog prima functioneerd en alleen het startcircuit slecht is, is het vervangen van alleen dát gedeelte door een betere draad een prima oplossing.

Als er één (zwaarbelaste) val versleten is, ga je dan ook je gehele staand- en lopend want vervangen 'omdat dat beter is'?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 05 sept 2019 07:18 #1080285

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Via de V4 methode kun je snel weten wat er aan is. Eerst maak de vergelijking van de spanning van de bron V1 en de verbruiker V2 (batterij en starter) in BELASTE toestand (tijdens het starten) deze spanning moet ongeveer gelijk zijn (1V is toelaatbaar) Vervolgens meet je tussen de + zijde van de bron en de + zijde van verbruiker V3, ook in belaste toestand (je mag een spanning meten van ongeveer 0,5V) Daarna de massa verbinding hetzelfde V4.
V1 is altijd gelijk aan V2 +V3+ V4 Als je ongeveer weet waar het zit kun je op deze manier het euvel vinden door je meting te verkleinen. Bij de starter doe je dit in de hoofd kring en de schakelkring.

Bijlage:

Bestandsnaam: Back-basic...-AMT.pdf
Bestandsgrootte:1,551 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startmotorperikelen 05 sept 2019 08:37 #1080321

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
dehler schreef :
De kabelboom vernieuwen zoals voor gesteld is de beste oplossing.
De snelste manier is alle stekkers in de draad boom uit elkaar trekken en inspuiten met kontakt spray.
De zekering in de draad boom is slecht uit gevoerd en ik zou deze compleet vervangen.

Stekkers in de draadboom zijn vaak juist de problemen.
Om de hele kabelboom te vervangen is zware is overkill, mag wel maar is niet noodzakelijk.
Als iemand zich daardoor beter voelt prima. De start draad en/of massa + voeding zijn vaak voldoende. Maar dan wel zonder stekkers!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 sept 2019 08:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:startmotorperikelen 05 sept 2019 09:09 #1080333

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5293
Philip schreef :
als de rest van de kabelboom nog prima functioneer
t

de originele Yanmar kabelboom is ruk. Het zijn effectief 6 touwtjes. (die aan elkaar hangen met velerlei zinloze stekkers en redundante andere draadjes)
Gewoon helemaal vervangen dus, niet eerst 2 en later in het seizoen de andere 4.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl