Meeste is wel gezegd, maar mijn samenvatting:
Kan eigenlijk maar 2 dingen zijn. Meest waarschijnlijk is brandstof tekort bij stationair. Veel minder waarschijnlijk: ontsteking die minder/niet vonkt bij lager toerental (=lagere spanning van de generator).
Kan jnzi:
1) Luchtschroef te dicht
2) verstopte stationair sproeier
3) vies luchtfilter
Brandstof te kort door filters of tankontluchting vind ik minder waarschijnlijk: bij hogere toerentallen verbruikt de motor meer brandstof dus zou het probleem erger moeten worden...
Eerst even testen of hij met meer toeren echt goed loopt, dus niet alleen blijven lopen maar ook voldoende power geeft. Als dat zo is kan je brandstoftoevoer wel uitstluiten denk ik.
De carb werk als volgt: bij open gas trekt de luchtstroom een benzine nevel uit de hoofdsproeier. Probleem is dat bij heel weinig gas er onvoldoende luchtstroom overblijft om de hoofdsproeier goed te laten werken, dan neemt het stationair systeem het over.
De stationair sproeier voorziet in de brandstof, de luchtschroef geeft lucht. Beide moeten goed staan om mooi stationair te lopen.
100% gas = 100% hoofdsysteem.
Gas helemaal dicht (en stationair toerental helemaal naar nul) = 100% stationair systeem.
Dus bij een beetje gas (en dus ook als je stationair toerental afstelschroef niet helemaal terug staat) is het een mengsel van beide, hoe meer het gas open staat hoe minder de stationair sproeier een rol speelt maar tot 20% gas open of zo merk je het nog!
Dus idd:
1) Carb goed reinigen, kijken of er geen aanslag in de stationair sproeier zit, liefst ultrasoon (is niet zo duur hoor, elke goeie garage doet dat voor je voor 2 tientjes als je de onderdelen brengt) en daarna OOK nog optisch en met koperdraadje (zoals gezegd NOOIT met staalborstel, naalden, etc !! het kleinste braampje kan de boel volledig verstoren).
2) Stationair terug slag opdraaien zodat de motor nog net goed blijft lopen
3) Luchtschroef afstellen op maximaal toerental
4) stationair terugslag weer terug draaien todat hij begint af te slaan
5) luchtschroef weer afstellen op maximaal
etc
Oh, en kijk even of je luchtfilter niet vuil is, dat heeft veel invloed.
Om onstekingsproblemen uit te sluiten zou je even de spanning of je bobine (primaire kant) kunnen meten bij hogere toerental en kijken of het niet volledig in elkaar zakt bij lagere RPM.
Als dat wel gebeurd is je generator te zwak of heb je ergens een slechte verbinding.
Maar zoals ik zie; dit is veel onwaarschijnlijker.
succes