Ik heb een MD2040 uit 2001 die op zichzelf goed loopt. Vorige zomer heb ik in Engeland storing in het koelsysteem gehad. Door een niet goed aangedraaide slangklem van de rubber cone op de warmtewisselaar kwam er zeewater in het koelmiddel dat via de overloop op de vuldop direct weer richting zee liep. Slangklem aangedraaid. Eem dag later blijkt de rubber cone gescheurd. Volvo Penta dealer in Engeland is erbij geweest en heeft de motor met 6 liter leidingwater doorgespoeld en vervolgens gevuld met nieuw koelmiddel en afgemonteerd met een nieuwe cone.
Dit voorjaar bleek de aanhechting van de vuldop op de warmtewisselaar te lekker. Dat komt kennelijk vaker voor en kan gelast worden. Tijdelijk gerepareerd met loctite voor dit seizoen. Afgelopen week heb Ik heb de warmtewisselaar met het koelhuis gedemonteerd. De warmtewisselaar zit behoorlijk vast en daarvoor moet ik iets verzinnen. Wel zie ik op verschillende punten korrelig witte zachte prut wat mij zout vermengd met koelmiddel lijkt. Het hele koelhuis kan ik makkelijk schoonmaken maar de vraag is natuurlijk hoe het er in de motor zelf uit ziet. De motor loopt niet heet, althans het alarm gaat niet af. Wat kan ik na het repareren en monteren van het koelhuis nu het beste doen.