Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo D1 30 koelwater

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 08:24 #1075663

  • Jeanvi
  • Jeanvi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
:( Hallo, ben ten einde raad over koelgedrag VOLVO D1 saildrive. Lucht in de buitenwater leidingen, en ik krijg hem er niet uit. Je ziet het waterniveua stijgen in het wierfilter, en tien seconden later weer zakken. En weer stijgen etc. Periode van plm 10 seconden. En uit de uitlaat zie je die periode ook terugkomen. Witte rook. Alles al geprobeerd. Slangklemmen nagelopen, nieuwe deksel wierfilter, impeller vervangen (oude bleek nog goed), wierpot met emmer gevuld en met volle wirpot gestart. Aanzuiggaten in saildrive goed schoongemaakt. Afsluiter helemaal open. Niks helpt. Motos is twee jaar oud en heeft niet meer dan 200 uur gelopen. Het is een catamaran en in de andere romp zit een ouder type volvo, en daar heb ik een lekkere vette straal. Ik kan de D1 tot 1400 toeren goed gebruiken, maar daarboven zie ik witte rook en bij 3400 toeren heb ik een koelwateralarm.
Iemand in het forum nog een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 08:28 #1075665

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
wierpot boven de waterlijn? zou ik m er even tussenuit sleutelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 08:48 #1075672

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik heb ook een luchtbel die zich ophoopt in het wierfilter. Die kan blijkbaar heel hardnekkig zijn.
Wierpot volledig onder de wateriljn hangen, een nieuwe deksel, nieuwe o-ring, nieuwe slangen, nieuwe klemmen, nieuwe kraan en zelfs een volledig nieuwe motor (met nieuwe waterpomp) hebben niet geholpen. Inlaat zit al naast die kiel, dieper onder water gaat niet.

Wierpot makkelijker bereikbaar gemaakt en af en toe (keer of 4 per seizoen) deksel er af draaien om lucht te laten ontsnappen werkt bij mij wel.

Het helpt jou niet maar je bent dus niet de enige ;)
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 09:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 09:03 #1075678

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Ik heb iets soortgelijks gehad. Om gek van te worden. Na heel lang zoeken bleek de bodemplaat van de waterpomp ingesleten waardoor het vacuum niet gehandhaafd bleek. Deze waterpomp daarvan is de bodemplaat gladgedraaid en als tweede heb ik een terugslagklep tussen de saildrive en de waterpomp gezet zodat er water in het systeem blijft staan en daardoor de zaak niet droogloopt voor het geval er toch water uit de bovenliggende leidingen loopt. Op mijn site vindt je meer info met foto's en film.

Er zijn waterpompen waar de bodemplaat kan worden vervangen, maar meen dat dat alleen bij Yanmar kan en niet bij VP.

Als korte termijn oplossing, plaats een terugslagklep, een die in het watersysteem van vijvers wordt gebruikt. Hiermee houd je het water in je systeem en kun je in de winter nadenken wat verder te doen. De maat is meen ik 3/4 duims.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 09:10 #1075683

Dat laatste gaat uiteraard alleen omdat je je wierfilter op of onder de waterlijk hebt gehangen.
Dat is ook naar mijn mening de beste plaats ondanks de hardnekkige voroschriften van leveranciers van die dingen zoals Vetus.
Ze beseffen waarschijnlijk niet dat er in de bovenste waterlaag waar je in vaart altijd fijn verdeelde lucht zit , zeker als er wind en golven staan, die zich opzamelen zal als de wierpot hoger zit dan de waterlijn.Immers , de snelheid in het filter is vele malen lager dan in de toevoer waardoor dat ontluchten heel gemakkelijk zal optreden. Daarbij geldt ook nog eens dat hoe hoger hoe meer problemen omdat je daar boven de waterlijn immers een onderdruk creƫert die de lucht er nog beter uit laat ontsnappen. En teveel lucht ineens kan een impellerpomp echt niet verwerken zonder een tijdje droog te blijven staan.

Dus gewoon het filter met de bovenkant precies op de waterlijn monteren.
Dan krijgt de pomp hooguit kleinere hoeveelheden lucht in een keer te evrwerken en dat kunnen die dingen wel aan. Bovendien kun je dan het filter op vullen zonder de motor te hoeven uitzetten en de koelwaterafsluiter te hoeven sluiten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 10:03 #1075710

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Je kunt ook wel zonder wierfilter varen. Mijn SAGAmotorbootje vaart al sinds 1993 zonder wierfilter zonder ooit maar een verstopping.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 11:59 #1075763

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
of wellicht een dun slangetje erop aansluiten en tot ruim boven de waterlijn brengen als ontluchting, zoals met een allpa / volvo seal...
Alleen als het wierfilter onder de waterlijn is geplaatst natuurlijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 12:40 #1075771

  • Jeanvi
  • Jeanvi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Goeie tips allemaal. Even de moed bijeenrapen. Wierfilter naar onder, goed plan. Maar heb ik dan nog een terugslagklep nodig? Ontluchting snap ik ook, maar hoe sluit je dat aan een wierfilter aan? Het is gewoon een standaard vetus filter, zie me daar geen gat in boren. Wierfilter weglaten doe ik liever niet, ik lig vaak in de modder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 12:46 #1075773

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ontluchting heb ik ook over nagedacht maar zag ook niet snel hoe ik dit aan zou moesten sluiten zonder dat dit weer gaat lekken en de motor kan ook nog eens lucht gaan aanzuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 13:02 #1075776

Een ontluchting van een as-seal is natuurlijk geheel wat anders dan een beluchting van een koelwater/uitlaatsysteem.

Het enige dat er hetzelfde aan is is dat het een slangetje met lucht is....

In dit geval: wierfilter onder de waterlijn of (als test) helemaal eruit.
Er zit toch nooit wat in, en modder gaat zonder schade er doorheen.
Alleen nuttig om antivries in te doen voor de winter.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 13:31 #1075788

Jeanvi schreef :
Goeie tips allemaal. Even de moed bijeenrapen. Wierfilter naar onder, goed plan. Maar heb ik dan nog een terugslagklep nodig?

Wat bedoel je met een terugslagklep ? nog nooit gezien in een koelwatersysteem .
Of bedoel je een beluchter?.
Die heb je nog steeds nodig , zeker met een wierfilter op of onder de waterlijn.
Alleen als je koelwaterpomp boven de waterlijn zit kan ik me het nut van een terugslagklep in de koelwatertoevoer van buiten voorstellen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 14:10 #1075797

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Baasklusje schreef :
Een ontluchting van een as-seal is natuurlijk geheel wat anders dan een beluchting van een koelwater/uitlaatsysteem.

Het enige dat er hetzelfde aan is is dat het een slangetje met lucht is....

BEluchter??? waarom zou je een wierpot willen beluchten?
Dat je belucht op het hoogste punt van het koelsystyeem is iets anders..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 14:36 #1075804

Met zo'n slangetje op het wierfilter voorkom je ook dat er lucht door het filter naar de pomp gaat. Alleen is dat een ontluchter en geen beluchter .Je weet wel , die wet van die communicerende vaten ;) . Werkt natuurlijk alleen als het filter onder de waterlijn zit en dan zie ik de zin ervan niet zo.
En wat die beluchter van mij betreft; je hoeft mij echt niet uit te leggen waar die voor is hoor.
Het ging er mij om dat ik die terugslagklep waar Jeanvi het over heeft niet helemaal begrijp.

Ad
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 14:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 16:22 #1075830

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Yellow Boat schreef :
Jeanvi schreef :
Goeie tips allemaal. Even de moed bijeenrapen. Wierfilter naar onder, goed plan. Maar heb ik dan nog een terugslagklep nodig?

Wat bedoel je met een terugslagklep ? nog nooit gezien in een koelwatersysteem .
Of bedoel je een beluchter?.
Die heb je nog steeds nodig , zeker met een wierfilter op of onder de waterlijn.
Alleen als je koelwaterpomp boven de waterlijn zit kan ik me het nut van een terugslagklep in de koelwatertoevoer van buiten voorstellen.
Ad
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 16:24 #1075835

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 16:57 #1075854

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
jerry schreef :
Je kunt ook wel zonder wierfilter varen. Mijn SAGAmotorbootje vaart al sinds 1993 zonder wierfilter zonder ooit maar een verstopping.

Nee dat kan dus niet en is dan ook een zeer onverstandig advies. Voor je t weet zit de warmtewisselaar verstopt en stopt de koeling van de koelvloeistof!
Laatst bewerkt: 22 aug 2019 23:23 door arendonk. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 17:43 #1075870

Gregor schreef :
Ik snap het.
Maar dat ding heeft dus alleen nut als het filter (ver) boven de waterlijn hangt.
Daarmee kun je dan het filter weer opvullen als het vol lucht is gekomen , tenminste als dei tterugslagklep perfect afsluit .En dat doen die dingen maar zelden , zeker niet in wat vervuilder water).
En besef wel dat een dergelijek terugslagklep behoorlijk veel stromingsweerstand veroorzaakt waardoor de pomp nog wat harder moet zuigen met dus weeer meer risicp van luchtinlek.
Dat ding staat overigens ook niet op het schemaatje in de manual ( j109.org/docs/volvo_d1-30_operators_manual.pdf pagina 37).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 18:36 #1075904

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Het onder de waterlijn monteren van het wier filter is een risico, en niet echt nodig. Recent heb ik bij een sloep met een niet meer zo nieuwe motorisering, die ook last had van af en toe lucht in het hoog geplaatste wierfilter, het filter verplaatst tot 10 cm boven de waterlijn. Hiermee sluit je het lekkage risico onder de waterlijn uit, en de benodigde onderdruk om het filter te vullen is te verwaarlozen. In de hiervoor beschreven installatie was dit de oplossing voor het luchtprobleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 18:55 #1075910

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Yellow Boat schreef :
Gregor schreef :
Ik snap het.
Maar dat ding heeft dus alleen nut als het filter (ver) boven de waterlijn hangt.
Daarmee kun je dan het filter weer opvullen als het vol lucht is gekomen , tenminste als dei tterugslagklep perfect afsluit .En dat doen die dingen maar zelden , zeker niet in wat vervuilder water).
En besef wel dat een dergelijek terugslagklep behoorlijk veel stromingsweerstand veroorzaakt waardoor de pomp nog wat harder moet zuigen met dus weeer meer risicp van luchtinlek.
Dat ding staat overigens ook niet op het schemaatje in de manual ( j109.org/docs/volvo_d1-30_operators_manual.pdf pagina 37).
Ad
@Ad, ik vaar al vele jaren met een terugslagklep. Regelmatig schoonhouden en voor mij werkt het feilloos. De wierpot zit op dit plaats zoals deze door de bouwers is geplaatst en daar wil ik niets aan veranderen, mede ook gezien de ruimte. Had een terugslagklep op mijn vorige boot en zie meteen water uit de uitlaat komen na het starten waar dat daarvoor niet het geval was. De weestand zal een rol spelen, maar gezien de weinige zuigkracht nodig om de klep te openen verwacht ik daar na zoveel gebruik geen problemen mee.

M.i. help je de impeller door te voorkomen dat deze om wat voor een reden dan ook (bijna) droog komt te staan.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 19:28 #1075923

op mijn vorige boot ook een zielig straaltje, filter er tussen uit en een mooie flinke straal. geen probleem. het wierfilter wel meegeleverd.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 22 aug 2019 23:30 #1076008

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Symptoombestrijding. Wierfilter weglaten is per definitie onverstandig. Als je techniek niet op orde is, moet je geen onderdelen weg gaan halen, maar de oorzaak vinden en het probleem oplossen. Voor dit soort toestanden kan de KNRM weer komen opdraven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 23 aug 2019 05:39 #1076022

geen KNRM nodig gehad. zijn veel meer boten zonder.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo D1 30 koelwater 23 aug 2019 06:25 #1076028

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
ik heb een bronzen filter direct boven de afsluiter onder water en nog nooit merkbare vervuiling of luchtlek gehad. om antivries in het systeem te doen zit er na de wierpot een T stuk met slang en afsluiters om regelrecht uit de jerrycan te zuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl