Philip schreef :
Bij de meeste diesels wel jollenbaas maar bij de sommige yanmar gaat de echte retour terug naar het filter of is er geen retour. Jouw motor is daar een van. De 'retour' vanaf de verstuivers een lekleiding retour en die hoeft niet onder het dieselniveu uit te komen. Maar kwaad kan het natuurlijk niet.
Dit is het verhaal van de klok en de klepel. De oudere Yanmars (voor de GM serie) hebben geen echte retour, maar een lekolieleiding die op het fijnfilter is aangesloten. Nadeel : dit vergt een aangepaste ontluchtings procedure. Voordeel : bij inbouw is slechts 1 aansluiting naar de tank nodig.
Bij latere versies gaat de lekolieleiding rechtstreeks terug naar de tank. Het fijnfilter is nooit gewijzigd, bij latere motorversies werd de niet gebruikte aansluiting op het fijnfilter simpelweg met een stop afgesloten. Zo is de uitvoering van de GM serie.
Bij nieuwere versies (bv de YM serie) heeft Yanmar een automatische ontluchting gerealiseerd door de capaciteit van de opvoerpomp te vergroten en vanaf de 'oude' aansluiting op het fijnfilter via een restrictie de brandstof met luchtbellen terug te voeren naar de tank. Op die terugvoer zit ook de lekolieleiding aangesloten. Pas bij common rail motoren is bij Yanmar sprake van een 'echte' retour, direct terug naar de tank.
Het fijnfilter op een 1GM10 :
De lekolie aansluiting (aangegeven met fuel return pipe) op het zelfde type fijnfilter bij een oude 2QM15 :
Automatische ontluchting en lekolieretour gecombineerd op een 3YM20 op nog steeds hetzelfde type fijnfilter, gaat terug naar de tank.