Dag Forum,
we hebben sedert kort een probleem met de aandrijving van onze zeilboot.
Bij een bepaald toerental horen we een scherpe fluittoon; wanneer we het toerental opdrijven dan neemt de frequentie van die toon niet toe, maar de geluidsterkte neemt af terwijl een 2e toon opduikt met een hogere frequentie.
Bij verder opvoeren van het toerental weerom hetzelfde scenario; de 2e toon neemt af en een 3e toon met nog hogere frequentie is hoorbaar.
Als we nu het toerental nog verder opvoeren verdwijnen alle fluittonen en klinkt alles zoals het hoort.
Een opname van dit fenomeen vind je
hier:
Het probleem lijkt ook af te hangen van de druk op de schroef(as); wanneer we vanuit neutraal gasgeven naar het toerental waarop de 2e fluitfrequentie optreedt dan komt de motor direct op toeren en boot langzaam op snelheid; de fluittoon begint dan zodra de boot op snelheid is.
In achteruit treedt dit gefluit niet op.
Vorig seizoen hadden we dit probleem ook maar minder uitgesproken; het lijkt dus erger te worden.
Motor, schroefas en schroef zijn 9 jaar terug vervangen en we draaien max. 50 uren per jaar; de installatie is dus zo goed als nieuw.
De buitenlager is deze winter vervangen.
Dit lijkt mij niet direct een mechanisch probleem want dan zou de frequentie van de fluittoon recht evenredig verlopen met het toerental. Ik denk dus eerder aan een of ander resonantieprobleem.
Of is het toch iets in de keerkoppeling?
Of is het te wijten aan de schroef zelf die misschien in onbalans is geraakt?
Kortom, ik weet het niet.
Wel nog dit; tijdens het zeilen zetten wij de motor altijd in achteruit zodat de schroef niet meedraait omdat ze anders luidkeels "zingt". Maar zelfs geblokkeerd begint ze zachtjes te zingen zodra de boot meer dan 6kn loopt. Misschien is er wel een verband met bovenstaand resonantieprobleem...
U merkt het, het is daar een vrolijke boel aan boord. Alleen jammer dat ik er doof van wordt.
Advies om dit probleem weg te krijgen is meer dan welkom.
Alvast bedankt!