Berghout-2 schreef :
Klinkt als een stroomprobleem.
Is er ergens een vuil of ingebrand contact in de startmotor of startrelais? Accuklem?
Zoeken/meten maar!
Wim.
Als het een slechte verbinding bij de accu zou zijn zou de spanning veel verder inzakken en dat is vrij normaal vanwege de hoge stroom die een startmotor trekt. Het zit dus in ieder geval na het punt waar de spanning wordt gemeten.
Het startrelais is ook niet mogelijk want dan zou de startmotor soms helemaal niet willen draaien . Of is dat ook het geval?
Vraag is dus , wil de startmotor wel draaien maar "trekt" hij het niet of hoor je alleen een klik bij de startmotor als je wilt starten?
In het eerste geval kan hat inderdaad een versleten startmotor zijn. Slecht contact in de stroomtoevper naar of in de startmotor is eigenlijk niet zo waarschijnlijk want dan zou je dat al snel ruiken. In feite maak je dan nl. een soort kortsluiting , net als bij elke (DC) electromotor die je onder spanning zet terwijl hij geblokkeerd is.
In het tweede geval ( dat klikken) is het een kwestie van een slechte verbinding naar het startrelais ( de solenoid op de startmotor ) of een defect startrelais door ingebrande contacten.
En werk ook eens dit lijstje van "onze" dieseldokter af :
www.dedieseldokter.nl/c-4226567/motorstoring-tabel/
Overigesn staan er op het forum legio draadjes over dit soort problemen , dus zoeken maar.
Ad