Saeftinghe schreef :
Boarderbas schreef:
Ten eerste is snelheid belangrijk; het water moet er snel doorheen (precies anders dus dan de meesten zouden beredeneren), en de lucht moet snel langs het oppervlak. Andere vormen zijn mogelijk, maar hier niet praktisch. Saeftinghe's posts zijn creatief, maar zullen vermoedelijk weinig resultaat geven
Even terug naar de situatie waarom het gaat.
De gegeven toestand is: de maten van de duct, de temp. van de lucht en het langsstromende volume.
Dit is nooit ontworpen als warmte wisselaar, maar wèl het uitgangspunt.
De vraag:
Hoe hier zoveel als maar mogelijk warmte aan onttrekken met zelf te maken zaken, en die in het boilerwater te stoppen.
De PRAKTIJK wijst uit, bij een enigzins vergelijkbare situatie die bij mij al jaren tot volle tevredenheid werkt, dat langzame waterstroom meer effect geeft dan snellere waterstroom.
Uitgaande van een bestaande situatie en niet van een gewenste ideale situatie heeft de praktijk altijd gelijk boven de theorie wanneer die verschillen.
De resultaten zijn dan ook ver boven wat ik ervan verwachtte.
Er mag geen grotere weerstand in de duct komen, het schip ombouwen tot een echte warmte wisselaar is niet practisch.
Met wat ik bij mij aan boord heb gemaakt kom ik mogelijk maar tot 15% rendement, maar het voldoet perfect aan m´n wensen:
Simpel zelf te maken, aan te passen en te onderhouden met materiaal dat overal makkelijk verkrijgbaar is.
Dat is iets heel anders dan een warmtewisselaar met 95% rendement maken voor veel geld en daar het hele schip op aan passen.
We moeten het doel en mogelijkheden niet uit het oog verliezen.
Wat Rooie Dirk stelt:
De uitlaat gebruiken heeft veel meer resultaat, ben ik helemaal met hem eens.
Maar het één hoeft niet het ander uit te sluiten.
De lucht temperatuur in de duct is onbekend, ik zou gokken op 80º C
Dan is een groot oppervlak voor warmte overdracht nodig en tijd om over te dragen.
De boiler mengt niet, er onstaat een grenslaag tussen koud en warm, dus graag in één keer de hoogst mogelijke tempreatuur behalen, dan heb je ook met een ´halve´ boiler genoeg water voor een douche die warm genoeg is ipv een louwe douche.
Ik zie de uitlaat als een veel betere verwarmer, maar ook risicovoller.
Aan de motor mag niets veranderd worden, dus aanpassen met het nieuw te maken deel.
Rekenen met de slechtste mogelijkheid en hopen op het beste resultaat.
Het moet zonder demontage van de uitlaat te (de)monteren zijn.
Er zal later mogelijk aangepast moeten worden.
De directe uitlaat temperatuur lijkt me te hoog op te kunnen lopen om er koper direct tegen te plaatsen.
Het water mag niet gaan koken wanneer de doorstroming stokt.
Dan kom ik op de gedachte om eerst temperatuur in die uitlaatisolatie te meten op verschillende afstand in de isolatie. Dit bij hoge belasting vande motor.
Dat levert op:
Een bepaalde isolatie als eerste tegen de uitlaat, dan een koperpijp, die goed te (de)monteren is, en dan weer isolatie.
Bij de hogere temperatuur van de uitlaat zal de doorstroom snelheid hoger kunnen zijn. Maar laag genoeg om te voorkomen dat in de boiler koud en warm zich mengt.
Het pompje moet geregeld worden door een sensor die meet nabij de uitlaat, moet schakelen ergens in de buurt van de 60º.
De opbrengst instelbaar
Ik denk dat er in de lange lijst reacties wel voldoende informatie is aangedragen om TS een besluit te kunnen laten nemen
Saeftinghe, je trapt in een valkuil waar iedere jonge w-wisselarengineer in trapt. Je denkt "hoe langer het water er over doet, hoe langer het de tijd heeft om warm te worden".
Wat ik al schreef is dat er inderdaad warmtewisselaars zijn die dit principe gebruiken (zonnecollectoren! Boilervaten (half)), maar dat dit hier niet praktisch van toepassing is.
Je gevaar is de grenslaag. Water is een uitstekende warmte-isolator en de stagnerende laag op het oppervlak gooit je warmteoverdacht in de soep.
Wat telt is de delta-t over het warmteovrdrachtvlak en dus de warmteflux door de wisselaar. Dat krijg je (in compacte bouwvorm) dus enkel voor elkaar als de media snel stromen.