Als ex- warmtewisselaarontwerper kan ik het niet laten ook te posten...
Lucht-water warmtweisselaars ontwerpen is een heel ding. Veel gaat falikant tegen je gevoel in.
Ten eerste is snelheid belangrijk; het water moet er snel doorheen (precies anders dus dan de meesten zouden beredeneren), en de lucht moet snel langs het oppervlak. Andere vormen zijn mogelijk, maar hier niet praktisch. Saeftinghe's posts zijn creatief, maar zullen vermoedelijk weinig resultaat geven.
Warmteoverdracht = weerstand. Je zult in de motorspecs moeten kijken hoe veel weerstand de fan aankan (ik neem aan dat er ook andere "schoorstenen" op mogen en dat er ergens een grens is vastgelegd). Dan moet je inschatten hoe veel je mag gebruiken.
Ik denk dat de hele oppervlak voorzien van een (auto) radiator te veel weerstand zal geven. Half afdekken heeft geen zin, dan gaat er nagenoeg géén lucht door de radiator, is de luchtstroom door de radiator niet uniform én is de luchtstroom veel te langzaam voor een effectieve warmteoverdracht (de grenslaag word dan te dik!).
Je zult ook een goede oplossing voor gevormd condens moeten vinden.
Bedenk ook dat je nooit drinkwater door een aluminium warmtewisselaar mag sturen! Praktischerwijs zit je al snel aan koper.
Ik zou proberen om een
warmtewisselaar uit een verbeterd rendement atmosferisch CV toestel te regelen. Die zijn gemaakt voor extreme omstandigheden (veel zuren!) en dus redelijk roestbestendig (zeewater!). De constructie is koperpijp met interne grenslaagonderbrekers en buiten koperen finnen met een redelijke afstand (geen verstoppingen, lage weerstand). Ze zijn immers bedoeld om te functioneren enkel op schoorsteentrek (hoewel de meeste toestellen voor de veiligheid een fan hebben)
Circuleer naar een vat met een CV opvoerpomp <1 kuub/uur.