douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
roblisto schreef :
Bij auto's moet er loctite aan die bouten. Is dat bij bootmotoren anders?
Gr Rob
Is dat (tegenwoordig?) zo?
Is me nooit opgevallen in de 15 jaar dat ik in de garage waar mijn vader destijds werkte rondliep en later ook aan auto's sleutelde .
Ad
Op bouten die je met een aanhaalmoment aanzet moet je geen loctite gebruiken.
Liever de bouten lichtjes smeren(vette lap) zodat de schroefdraad soepel loopt.
Het aanhaalmoment wordt dan niet gedeeltelijk teniet gedaan door de extra wrijvingsweerstand die de stroef lopende schroefdraad oplevert.
Ook zorgen dat het deel van de bout waar geen schroefdraad zit vrij loopt van het boutgat waar de bout doorheen steekt. Ook die wrijving verminderd de vereiste aanhaalmoment.
Denk je Douwe, betreffende het teniet doen van het aanhaalmoment zonder vet? Ik denk van niet. Je moet zorgen dat je draad schoon is, that's it.
Wij hebben manuals aan boord voor onze motoren met 2 tabellen: eentje voor droog monteren en voor voor met een smering (olie, Copaslip, Molycoat etc).
Gewoon lezen wat er in de manual staat dus (wel of niet gesmeerd. En een keer "tikken" met je momentsleutel, geen twee keer.