hyd schreef :
Ook vraag ik me afof dit te reapreren is, of het vernieuwd / vervangen moet worden. En bij dit laatste: wat is het beste, zie nu op internet allemaal waterseals, maar dat betekent een afsluiter erbij moet.
Veel van die waterseals hebben alleen een onluchting nodig als de boel onder de waterlijn zit en blijft.
En ook als je wél water wil toevoeren, kan dat ook met een aftakking vanaf je motorkoeling. Zo heb ik het ook. In een extra doorvoer met al het (terugkerend) gedoe er om heen had ik ook geen zin.
Een nieuwe 'watergesmeerd' (met een drupje siliconen vet per jaar) lipseal van onder de 100 euro lijkt me nog zo gek niet. Ze hebben nu eenmaal niet een het eeuwige leven. Allpa, STB, Volvo en ook Vetus heeft een mooie nieuwe met drievoudige lip die voor de verandering het goedkoopst lijkt te zijn.
Tip: neem er een met water / ontluchtingsleiding en dopje voor het vet. Werkt net wat makkelijker dan de Volvo met knijpen en vet er in prutsen.
Bijvoorbeeld: