hannyball schreef :
Ad bedankt voor het duidelijke antwoord
Interessant dat epdm niet gebruikt kan worden voor de motorkamer
Gister bij Drinkwaard geweest en die hangen hun hele motor ermee vol.
Ik heb er wat bochten gekocht maar was thuis gekomen eigenlijk niet tevreden en na jouw antwoord mag het dus weer terug.
Ik ga de goede slang kopen en met koper bochten werken.
Koper kan goed tegen zeewater?
Groet
Niet gebruikt
kan worden klopt niet.
Kan best wel maar ik waarschuw alleen voor de eigenschappen die bij de geringste contaminatie met minerale olie of vet een groot probleem kunnen geven , net als bij de remmen van auto's.( vandaar dat een goede
automonteur dat probleem wel zal kennen)
Met een auto sta je dan op de Wegenwacht te wachten maar met een boot heb je een veel groter of zelfs fataal probleem.
Vandaar ,eventueel wel in een auto( al zou ik dat niet gauw doen ) maar niet in een boot.
Mijn eerste ervaring met dat probleem bij EPDM stamt al uit de 70er jaren waar men grote problemen kreeg bij het gebruik avn EPDM O-ringen die noodzakelijk waren omdat alleen EPDM tegen de gebruikte oplosmiddelen kon.
Alleen gebrukten de monteurs in de pilot plant waar ik toen werkte af en toe gewoon vet op die o-ringen i.p.v. het voorgeschreven siliconenvet en dat leidde dan tot soms heel vervelende en dure problemen.
Overigens is er best meer over dit probleem met EPDM koelwaterslangen te vinden op internet hoor . En dat stamt echt niet allemaal van mij
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
.
Als Drinkwaard deze problemen zou ontkennen of simpelweg niet geloven moet je dat maar zeggen, dan stuur ik ze misschien wel eens een mailtje met een waarschuwing tegen EPDM.
Je zou ze ook een van deze lijstjes van de bestendigheden van rubbersoorten kunnen laten zien.
Hier staan de bestendigheden in voor alla oplosmiddelen en oliesoorten.
www.klinger.nl/files/Bestendigheid%20rubber.pdf
Maar er zijn veel meer van dat soort lijstjes:
www.google.com/search?q=besten...ceid=chrome&ie=UTF-8
Ad