CeesS schreef :
Op buitenlandse fora lees ik ook veel problemen met doorgeroeste uitlaten (in de buurt van het waterinjectiepunt). De levensduur van dat onderdeeel zou niet meer dan 2-5 jaar zijn. Kan waterslag veroorzaken als het water terugloopt in de achterste cilinder. Vervangers of verbeterde uitvoeringen zijn op de site die Ad noemt ook te koop tegen een fractie van de VP prijzen.
www.parts4engines.com/volvo-pe...-exhaust-outlet-kit/
Kijk , en dat is dan weer zo'n merkwaardig prijsverschil.
Het gaat daarbij om een marinisatie onderdeel dus niet van de fabrikant van de basismotor.
Wat ik daarom denk is dat het mogelijk om een chinese variant gaat of een andere OEM fabrikaat.
Hoewel, zoveel duurder is de originele van VP niet hoor:
keypart.com/stock/861906
Alleen dat die van gietijzer wat goedkoper zal zijn hoewel de kale materiaalprijs bij een dergelijk ding niet zo bar veel invloed zal hebben gezien een prijsverschil per kg van €1-2 versus € 0,1-0,2.
Overigens neem ik niet aan dat de rs uitvoering van een chloridebestendige giet-rvs soort is gemaakt en dan kon de levensduur wel eens vies tegenvallen. Niet chloridebestendig rvs zal bij de temperaturen in die uitlaatbocht samen met zeewater al snel leiden tot putcorrosie en die kan veel sneller ( tot mm's per jaar) een lek veroorzaken dan de egale corrosie ( tienden mm's per jaar) van gietijzer .
Hangt in dat temperaturugebied wel erg sterk af van de temperatuur . 30 Graden zal wel goed gaan maar bijv. 45 of 50 graden zeker niet.
"Reken"je dus niet meteen rijk me een rvs uitlaatbocht.
Ad