Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Revisie waterpomp Johnson F4B-9

Revisie waterpomp Johnson F4B-9 26 mrt 2019 12:53 #1032782

Verdomd , je hebt gelijk :blush:
Het is zelfs te zien aan de benaming van het rechter kleine tandwiel nr. 1 op pagina 2-11 wat op pagina 2-10 zowel "tandwielpomp" ( wat de oliepomp zal zijn) als "gear waterpomp" wordt genoemd.
Maar hoe daar die waterpomp en ook de opvoerpomp wordt aangedreven is al helemaal niet te zien .
Lekker lastig hoor .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie waterpomp Johnson F4B-9 27 mrt 2019 06:29 #1032957

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Heb je de pomp al weer in elkaar gezet ? Het vervangen van de keerringen is in dit geval best een flinke operatie. Is de as niet ingesleten ter plaatse van de keerringen, en zijn de lagers nog OK ? De lagers moeten heel soepel draaien zonder zware punten. Als je de zaak toch gedemonteerd hebt, is het wellicht aan te raden de lagers ook meteen maar te vervangen. De typenummers staan ingestanst op de buitenring. Het lijken hele simpele standaardlagers, bij een firma als Eriks zijn ze voor een paar Euro per stuk te koop. Op de tekening lijkt de as over de hele lengte dezelfde diameter, je hebt dan geen referentie voor de juiste montage positie. Nauwkeurig opmeten voor demontage dus. En let bij montage op, dat je in dit geval bij een perspassing op de as, alleen de binnenringen belast bij het oppersen. Succes met de hele operatie !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie waterpomp Johnson F4B-9 27 mrt 2019 10:58 #1033039

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Voor de zekerheid heb ik vandaag nog even over de functie van het lager contact gehad met de technische afdeling van Vetus, die vlot per omgaande reageerde :

'Er zit inderdaad een excenter met daarop een lager gemonteerd.
De functie van dit lager is om een pennetje aan te drijven (nr 15 op de attachment) die op zijn beurt de brandstofopvoerpomp aandijft (nr 14) en de motor van brandstof voorziet.
Dit lager moet wel in de goede conditie zijn en kunnen draaien.
Mocht dit niet het geval zijn zal het pennetje snel slijten waardoor de pompfunctie van de opvoerpomp in tijd steeds minder wordt en het vermogen van de motor sterk beperkt of zelfs helemaal uitvalt.
Wij hopen u hiermede een antwoordt te hebben gegeven, mochten er nog vragen zijn dan horen we dat wel.

Met vriendelijke groet
Bernard Jansen
Service inspecteur motoren'


Bijlage:

Bestandsnaam: doc0452832...2628.pdf
Bestandsgrootte:328 KB



Voor vragen over motoren ect. kun je contact opnemen met Vetus Center Rijnmond te Vlaardingen, zij helpen je graag verder.

Tel 010-4343492
Laatst bewerkt: 27 mrt 2019 11:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie waterpomp Johnson F4B-9 27 mrt 2019 11:47 #1033050

  • Heest
  • Heest's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Kijk, dat is een duidelijk antwoord.
Bedsbkt!
Wibo 930, vetus M3-10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl