gallus gallus schreef :
Ik zou denken dat daar pas spanning op komt te staan als er een alarm 'afgaat' voor oliedruk of temp en juist niet constant onder spanning staat.
Gallus
Nee hoor . dat lampje gaat branden als er in de temperatuur of oliedruksensor een contact met min/massa wordt gemaakt ( kortgesloten) , bij het oliedruklampje wordt die verbinding echter juist verbroken als er genoeg druk is. Dan loopt er een stroom door dat lampje waar immers altijd al die 12 Volt op staat . Ook op zie sensors staat altijd 12 Volt, er kan alleen nog geen stroom lopen omdat er geen verbinding is met de min/massa zodat het lampje niet kan branden .
Voor het laadlampje geldt wat anders , daar komt zodra de dynamo stroom levert ook aan de minkant van het lampje ook 12 volt te staan zodat het lampje uit gaat omdat er geen spanningsverschil meer is.
De zoemer gaat aan omdat de genoemde signalen ook naar een klein unitje gaat die de zoemer aanstuurt.
Kortom , op die groene draad staat altijd spanning als de motor draait .
Zo zit dat bij vrijwel alle motoren en niet allen op schepen.
Ad