Beste leden,
Recentelijk heb ik een Victoire 26 aangeschaft met een Volvo Penta MD5C. Voor de aankoop oppervlakkig laten nakijken door een expert die tot de conclusie kwam dat de motor in redelijk conditie is. Na genoten van te hebben van de heerlijke nazomer en de motor winterklaar heb gemaakt was het nu tijd voor het onderhoud. Een cursusje dieselmotoren en de nodige handleidingen later heb ik mij als eerst gericht op het verversen van de olie en vervolgens het brandstofsysteem.
Na het schoonmaken van de brandstoftank (die was erg vies), vervangen van het grof- en fijnfilter. Heb ik getracht het systeem te ontluchten zoals dat beschreven is in de verschillende Volvo handleidingen. Vervolgens de motor gestart en merkte dat hij niet helemaal lekker liep zodra ik gas verminderde, bij het stationair lopen sloeg hij zelfs af. Ik heb toen het hele systeem weer even nagelopen om te zien of ik niks was vergeten. Alles zag er goed uit dus wederom geprobeerd te motor te starten met de intentie hem wat langer te laten draaien. Ik kreeg de motor echter niet meer gestart, hij sloeg ook niet meer aan. Ik heb toen wat rondgezocht en gelezen dat er wellicht lucht na de HD brandstof zit, dus heb ik het brandstof pijpje na de injector losgehaald, en de motor op de startmotor een aantal keer laten draaien tot ik brandstof uit de leiding zag komen. De boel weer aangesloten en weer geprobeerd de motor te starten. Ik merkte dat hij dit keer wel aan wilde slaan, maar na 5s even gestopt om te kijken of er niks lekte en of er rook uit de uitlaat kwam.
Ik zag wat blauw grijze rook die vrij snel verdween, maar ook een wat dikke witte rook waar ik nogal van schrok. Ik heb daar een filmpje van gemaakt (
hier te vinden). De rook hield ook best lang aan na het proberen te starten, zeker wel een aantal minuten. Het leek alsof er iets aan het smeulen was.
Ik durf nu niet zo goed meer verder omdat ik niet de boel kapot wil maken, mijn vraag is of iemand een verklaring heeft voor die rook en mij wellicht kan adviseren het beste te doen.
Alvast heel erg bedankt voor het lezen en meedenken!