steef ton schreef :
Nou, dat klopt niet helemaal.
Als je de schroef eenvoudigweg meer toeren laat maken (met een andere reductie, zoals douwe al schreef) dan kun je wel degelijk dezelfde schroef handhaven.
Ik weet niet hoe dit bij Yanmar zit, maar bij mijn Vetus was dit al voorzien. Ik had een 1 op 2,7 reductie en mijn vetus had een 1 op 2 reductie, voor een machine die 60% meer vermogen leverde. Ik heb toen thuis een spreadsheet-berekening gemaakt en kwam tot de conclusie dat die 1 op 2 waarschijnlijk net iets teveel van het goede was (en dat bleek ook: mijn machine kwam niet goed op toeren bij vol gas) en dat ik dus de spoed van mijn schroef iets moest aanpassen (van 9,5" naar 9", maar bij Jooren maakten ze er 8.5" van en dat was ook goed). Mijn bootje loopt nu bijna een knoop harder op de machine en mijn machine haalt zijn maximale toerental (ietsje te gemakkelijk, maar dat is niet zo'n probleem).
Hoezo klopt dat niet? Ik heb niks fouts geschreven hoor.
Natuurlijk , met een andere keerkoppeling gaat het wel als je tenminste een passende voor die schroef en de nieuwe motor kunt vinden en als je die niet apart erbij moet kopen.
Anders is een nieuwe schroef beter.
Overigens is een snellere schroef minder geschikt voor een verdringer . Een langzamere , grotere schroef is meestal beter en heeft een wat betere efficiency. beste is de grootste schroef die onder de boot past (qua diameter) en daarbij de geschikte keerkoppeling kiezen. Alleen heb je die keuze niet altijd.
Ad