dehler schreef :
Het eindlager met inwendig rubber is nog prima.
Het idee dat de borg bout vast moeten op de as dat idee had ik ook.
Alleen zou ik dan kiezen voor een borg gaatje.
Inmiddels getapt en neem volgend jaar contact op met allpa.
Ik vaar al meer dan 20 jaar en 2300 motoruren met zo'n radice klapschroef en nog nooit dit soort problemen meegemaakt .
Als ik dat bruine goedje zie op die lagerpennen vermoed ik dat dat gewoon roest is . Ja , roest! Ook rvs gaat roesten als de beschermende chroomoxidelaag eraf is. Die laag beschermt juist het rvs tegen roesten ( het is trouwens niet roest
vrijstaal zoals vaak gezegd wordt maar roest
vaststaal) Tenslotte bestaan rvs nog altijd voor 70% of meer uit gewoon ijzer.
Je kunt het eventueel testen door een beetje roest af te krabben en er een magneet bij te houden. Rvs wordt nl. niet aangetrokken maar roest wat erop komt wel .
Ik vermoed ook dat de bladen zijn vast gaan zitten om de pennen en deze daardoor zijn gaan meedraaien. Daardoor zal de oxidelaag op het rvs ter plaatse van de borging van de pennen gaan slijten en gaat er roest ontstaan , vooral als het water ook nog eens zout is.
De oorzaak ligt naar mijn mening is of niet goed vastgedraaide conische borgschroeven of onvoldoende onderhoud. Het is ook verstandig eens per een of twee jaar de boel uit elkaar te halen en te smeren met een goed schroefasvet of , naam mijn mening nog beter, siliconenvet.
Dan kan zoiets niet meer gebeuren.
Ad