Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Klapschroef ervaringen gevraagd

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 12:33 #1001088

Ik zie helemaal geen vet of iets wat erop lijkt :huh:
Lijkt me toch wel wenselijk.
Radice bijv. schrijft ook regelmatig smeren met watervast speciaalvet voor .
Ik haal mijn Radice klapschroef er altijd af in de winterstalling (al was het maar vanwege gevaar voor diefstal) , maak hem schoon , polijst hem eventueel weer en voorzie hem van vet tijdens het monteren.
Nooit problemen gehad met de vorige gedurende 10 jaar en ca. 1500 motoruren en ook niet met de huidige gedurende ca. 1000 motoruren in eveneens 10 jaar.
Ad
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 12:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 12:44 #1001094

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
ik heb nog nooit een klapschroef gezien waar na een seizoen nog iets van vet op was te vinden op de vertanding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 13:00 #1001099

HPV schreef :
ik heb nog nooit een klapschroef gezien waar na een seizoen nog iets van vet op was te vinden op de vertanding

Vandaar datje hem ook zo vaak moet smeren.
Overigens zie je een heel dunne vetfilm echt niet ,meer hoor. Zolang er nog maar water vanaf parelt is het er nog wel.
Overigens smeer ik hem altijd eerst met een dun laagje siliconenvet en dan met het échte"vet ( van Volvo Penta trouwens) .
En siliconenvet spoel je er gegarandeerd niet af wat ik in het verleden wel heb gemerkt bij de ouderwetse tv en radio antennes op het dak. Alle siliconenvet doe ik niet want dat is eigenlijk een beetje te dik .
Spul wordt niet voor niets ook gebruikt om de conische glazen evrbindingen in laboratoriumapparatuur af te dichten en tegen vastzitten te beschermen en kan zelfs tegen vrijwel alle oplosmiddelen , ook bij hoge temperatuur.
Ooit geleerd begin 70 er jaren tijdens een cursus bij QVF in Mainz ( tegenwoordig de Dietrich) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 13:56 #1001112

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
de "mechanische" belasting op een vetlaag is bij iets dat ronddraait in water toch anders dan op een dak of in een lab denk ik.
Ik heb ook 3M siliconenvet op mijn oude radice gesmeerd en daar was echt niets meer van over na een uurtje of honderdvijftig pruttelen.
Meestal zit er iets van een kalkachtige aanslag op.

Tijdens de hijsdagen bij onze vereniging komen ze er -van wat ik zie- ook allemaal beendroog uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 14:54 #1001132

Arcadia schreef :
Mijn tweeblads Maxprop is bijna 20 jaar oud en krijgt langzamerhand wat speling.

De mijne (ook tweeblads) heeft na 17 seizoenen nog geen enkele speling.
Hij is wel elk jaar keurig volgepompt met vet. Dat zal vast schelen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 15:07 #1001134

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Vet of geen vet. Hoe het ook zijn moge, als eersteklas onwetende met twee linkerhanden heb ik de portemonnee getrokken :sick: en de gehele hermotorisering (incl montage schroefas en schroef) laten doen door een zeer gerenommeerde werf.
Ze hebben er niets opgesmeerd en mij ook niet verteld dat ik dat zou moeten doen.

Al doende leert men. Ik hoop maar dat ik de schroef kan oplappen. :unsure:
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 15:14 #1001138

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Vaanstandschroef.
J-prop.
Vind het geweldige dingen.
Wel duur...

www.jprop.it/
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 15:15 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 15:33 #1001146

Toekomst schreef :
Vet of geen vet. Hoe het ook zijn moge, als eersteklas onwetende met twee linkerhanden heb ik de portemonnee getrokken :sick: en de gehele hermotorisering (incl montage schroefas en schroef) laten doen door een zeer gerenommeerde werf.
Ze hebben er niets opgesmeerd en mij ook niet verteld dat ik dat zou moeten doen.

Al doende leert men. Ik hoop maar dat ik de schroef kan oplappen. :unsure:

Dan moeten die lui maar eens de manual lezen.
drive.google.com/file/d/1Myo3Y...8Hx/view?usp=sharing
Zie de gele highlights waar het woord "grease" wordt genoemd en vooral die twee rode waar o.a. staat "minimaal eenmaal per twee jaar smeren". Zelfs het aanbevolen type staat erbij "Lubraplate “130 AA” grease".
Info en kopen : www.lubriplate.com/Online-Stor...AA-1-75-oz-tube.html
Hoezo niet nodig :angry: .
Maar misschien zijn het dyslectici of kennen ze geen Engels ?
Maar ja, je ziet vaker dat zogenaamd deskundig personeel het verdomd een manual erbij te halen onder het mom van "dat weten we allemaal allang".
Ik zou mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen bij een dergelijk dure "vergissing".

Tja , daar was er weer een "RFTM".
Ad
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 15:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 16:06 #1001152

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Conclusie mag nu zijn dat een Maxprop het zonder de voorgeschreven smering toch nog knap lang volhoudt :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 16:06 #1001153

HPV schreef :
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
Lag niet aan de as maar aan de volgens flexofold Denemarken "dynamisch gebalanceerde" schroef.
Ammehoela, 13 gram verschil in de bladen!

Ik denk dat ze daar best wel gelijk in hebben en dat de dealer/verkoper een van de bladen van twee schroeven abusievelijk heeft verwisseld bijv. bij een controle of er een heeft vervangen. Dat soort schroeven zitten immers als losse onderdelen in de doos bij levering.
Dan kan een dergelijk verschil best mogelijk zijn hoor.
Daarom kun je ook niet zomaar één blad vervangen.
Ad

Nee, conus en bladen kwamen in 1 zending direct van Flexofold denemarken in een verzegelde verpakking

En ook dan kunnen ze best gelijk hebben. 13 gram verschil bij de vertanding zal weinig uitmaken op de balans gezien het forse gewicht van de naaf . Aan de tippen van de bladen uiteraard des te meer.
Daarom zal wegen niet zo veel (eigenlijk niks) zeggen over de balans. Ze balanceren die schroeven uiteraard compleet dus inclusief naaf.
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 16:12 #1001154

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
holtere schreef :
Conclusie mag nu zijn dat een Maxprop het zonder de voorgeschreven smering toch nog knap lang volhoudt :P

Het niet smeren had betrekking op een klapschroef. En zelfs daar is het kennelijk ten onrechte. Bij de Maxprop is niet smeren in korte tijd fataal, vrees ik.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 16:20 #1001158

Is dit iets?...Aanbieding bij Sailspecials :



Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 16:21 #1001160

Yellow Boat schreef :
Ik zie helemaal geen vet of iets wat erop lijkt :huh:
Lijkt me toch wel wenselijk.
Radice bijv. schrijft ook regelmatig smeren met watervast speciaalvet voor .
Ik haal mijn Radice klapschroef er altijd af in de winterstalling (al was het maar vanwege gevaar voor diefstal) , maak hem schoon , polijst hem eventueel weer en voorzie hem van vet tijdens het monteren.
Nooit problemen gehad met de vorige gedurende 10 jaar en ca. 1500 motoruren en ook niet met de huidige gedurende ca. 1000 motoruren in eveneens 10 jaar.
Ad


ik ben ook tevreden over de Radice. Wat dat vet betreft: de werf doet dat wel eens voor mij, al twijfelen zij ook of het er niet gewoon uitspoelt. Bestaat dat wel, watervast vet op iets wat ook nog eens snel roteert in het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 16:39 #1001163

Speling op de assen. Het verhaal is dat Maxprop rond 2005 ? De hub lichter heeft uitgevoerd. Ik zie oudere exemplaren die veel minder speling hebben. Resultaat is onbetrouwbaar van achteruit naar vooruit.
Gerard Hartman
sy Keep Smiling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 17:28 #1001174

Andreaquila schreef :
Bestaat dat wel, watervast vet op iets wat ook nog eens snel roteert in het water?

Volvo Penta schrijft er zijn eigen vet voor voor en ook Maxprop dus ( zie mijn vorige post.
Overigens is het niet zozeer het toerental wat vet kan wegsploelen maar meer de omrtreksnelheid waar dat vet zit , dus vlak bij de as.

Bij een normaal maximum toereltal van de as van z'n 1500 rpm is die snelheid bij een diameter ter plaatse van de tandwielen van 7cm ca. 5 meter per seconde.
Daarnaast speelt de centrifugela kracht natuurlijk een rol maar die is bij een straal van maar 3,5 cm gering.
Los van deze beschouwingen , als de fabrikant aangeeft dat smeren belangrijk is moet je dat gewoon doen. Tenzij je natuurlijk een wetenschappelijk onderzoek wilt doen van de levensduur vs. het wel of niet smeren :lol: Neem maar aan dat de fabrikant iets dergelijks wel gedaan heeft of heeft laten doen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 18:28 #1001187

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Yellow Boat schreef :
Toekomst schreef :
Vet of geen vet. Hoe het ook zijn moge, als eersteklas onwetende met twee linkerhanden heb ik de portemonnee getrokken :sick: en de gehele hermotorisering (incl montage schroefas en schroef) laten doen door een zeer gerenommeerde werf.
Ze hebben er niets opgesmeerd en mij ook niet verteld dat ik dat zou moeten doen.

Al doende leert men. Ik hoop maar dat ik de schroef kan oplappen. :unsure:

Dan moeten die lui maar eens de manual lezen.
drive.google.com/file/d/1Myo3Y...8Hx/view?usp=sharing
Zie de gele highlights waar het woord "grease" wordt genoemd en vooral die twee rode waar o.a. staat "minimaal eenmaal per twee jaar smeren". Zelfs het aanbevolen type staat erbij "Lubraplate “130 AA” grease".
Info en kopen : www.lubriplate.com/Online-Stor...AA-1-75-oz-tube.html
Hoezo niet nodig :angry: .
Maar misschien zijn het dyslectici of kennen ze geen Engels ?
Maar ja, je ziet vaker dat zogenaamd deskundig personeel het verdomd een manual erbij te halen onder het mom van "dat weten we allemaal allang".
Ik zou mijn rechtsbijstandsverzekering inschakelen bij een dergelijk dure "vergissing".

Tja , daar was er weer een "RFTM".
Ad

Volgens mij had de toekomst het over een flexofold.
Deze hoeven niet gesmeerd te worden.
flexofold.com/folding-propelle...t-folding-propeller/

Ik ben zelf al twee jaar erg blij met mijn ongesmeerde flexofold.
De boot ligt heel het jaar door in het water.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 18:46 #1001190

"Los van deze beschouwingen , als de fabrikant aangeeft dat smeren belangrijk is moet je dat gewoon doen. "

tja dat weet ik niet. Zou schrijven autoimporteurs 20,000km beurten voor (om dealers happy te houden), terwijl de producent zegt dat om de 40,000 ook wel ok is....

En, eerlijk gezegd, mijn Radice klapschroef is kurkdroog na een jaartje varen. Ik doe het meestal wel, maar vraag me echt af wat voor zin het heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 18:47 #1001191

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Andreaquila schreef :
"Los van deze beschouwingen , als de fabrikant aangeeft dat smeren belangrijk is moet je dat gewoon doen. "

tja dat weet ik niet. Zou schrijven autoimporteurs 20,000km beurten voor (om dealers happy te houden), terwijl de producent zegt dat om de 40,000 ook wel ok is....

En, eerlijk gezegd, mijn Radice klapschroef is kurkdroog na een jaartje varen. Ik doe het meestal wel, maar vraag me echt af wat voor zin het heeft.
Punt is dat flexofold aangeeft dat smeren NIET nodig is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 18:53 #1001192

PvO schreef :
Andreaquila schreef :
"Los van deze beschouwingen , als de fabrikant aangeeft dat smeren belangrijk is moet je dat gewoon doen. "

tja dat weet ik niet. Zou schrijven autoimporteurs 20,000km beurten voor (om dealers happy te houden), terwijl de producent zegt dat om de 40,000 ook wel ok is....

En, eerlijk gezegd, mijn Radice klapschroef is kurkdroog na een jaartje varen. Ik doe het meestal wel, maar vraag me echt af wat voor zin het heeft.
Punt is dat flexofold aangeeft dat smeren NIET nodig is.[/quote

ok, dat advies is veel makkelijker op te volgen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 19:49 #1001201

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Op vorige boot een composite Kiwiprop. Nooit problemen mee gehad. Ook achteruit goede stuwkracht. Lekker licht daardoor minder trilling. En naar verhouding niet duur.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 20:22 #1001206

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
ik vraag me af wat die rode stukjes op de vertanding zijn...kan het zijn dat er iets in de schroef terecht is gekomen?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 20:25 #1001208

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
@ PVO

Bedankt voor de verwijzing dat de flex o fold niet gesmeerd hoeft te worden.

Ik ga in gesprek en zal de uitkomst melden in dit draadje
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 29 nov 2018 21:55 #1001238

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
HPV schreef :
ik vraag me af wat die rode stukjes op de vertanding zijn...kan het zijn dat er iets in de schroef terecht is gekomen?.

Lijkt op de anti fouling kleur die ik op het fotootje zie.
Afgebladerd en is dat tussen het klap mechaniek terecht gekomen, waardoor de bladen klem zijn komen te zitten?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 30 nov 2018 06:09 #1001262

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
Lag niet aan de as maar aan de volgens flexofold Denemarken "dynamisch gebalanceerde" schroef.
Ammehoela, 13 gram verschil in de bladen!

Ik denk dat ze daar best wel gelijk in hebben en dat de dealer/verkoper een van de bladen van twee schroeven abusievelijk heeft verwisseld bijv. bij een controle of er een heeft vervangen. Dat soort schroeven zitten immers als losse onderdelen in de doos bij levering.
Dan kan een dergelijk verschil best mogelijk zijn hoor.
Daarom kun je ook niet zomaar één blad vervangen.
Ad

Nee, conus en bladen kwamen in 1 zending direct van Flexofold denemarken in een verzegelde verpakking

En ook dan kunnen ze best gelijk hebben. 13 gram verschil bij de vertanding zal weinig uitmaken op de balans gezien het forse gewicht van de naaf . Aan de tippen van de bladen uiteraard des te meer.
Daarom zal wegen niet zo veel (eigenlijk niks) zeggen over de balans. Ze balanceren die schroeven uiteraard compleet dus inclusief naaf.
Ad
Ad

Nee, de monteur bij Jooren gaf aan dat de onbalans aan de uiteinden van de bladen zat. makkkelijk te controleren als je het zwaartepunt zoekt... ( zelf ook flexofold dealer) Naaf en bladen worden ook apart geleverd dus niet als geheel gebalanceerd.
onbalans in de naaf zal minder tot geen effect hebben op trillen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Klapschroef ervaringen gevraagd 30 nov 2018 08:30 #1001288

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1315
Een schroef met onbalans zou ik gewoon gereclameerd hebben; dit hoort niet en heeft op langere termijn altijd nadelige gevolgen voor lagers.

M.b.t. wel of niet smeren; ik zou het gewoon maar doen. Het is beter. Flexofold adviseert het trouwens wél gewoon te doen hoor:

"Maintenance
The only maintenance required is to keep the propeller clean.

The pivot pins and gears are water lubricated, however, adding waterproof grease to the moving parts will help the folding and unfolding."
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.220 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl