Kort geleden hier beschreven hoe ik een engine monitoring systeempje heb gemaakt, om o.a. koelwater flow rate te meten, link:
motor monitor systeem
Ik liet dit hier ook aan een paar mensen van mijn bootclubje zien en blijkbaar hebben ook anderen de behoefte om wat exacter te bepalen hoeveel zeewater door de motorkoeling gaat (direct of door een warmtewisselaar, om zodoende mogelijke (beginnende) blokkering te kunnen detekteren.
Ik kreeg de vraag of die meting ook wat simpeler kan dan met het system dat ik heb gemaakt. Natuurlijk heeft niet iedereen de behoefte om alle gegevens te monitoren.
Het antwoord is ja. Voor de prijs van een flow transducer van 3 Euro en een DPDT schakelaartje en een half uurtje werk.
Wat er nodig is, is een pulsenteller die de pulsjes van de hall effect sensor telt en weergeeft.
Op bijna iedere boot is die aanwezig in de vorm van een water speed instrument/log met paddlewheel.
Door nu een schakelaartje in de transducerkabel aan te brengen waarmee je i.p.v. de paddlewheel pulsjes, de flow sensor pulsjes meet, kun je als de behoefte er is om even de koeling flow rate van de motor te controleren even overschakelen.
Je krijgt dan wel de flow rate in knots en de waarde zegt natuurlijk niets, maar als je bepaald hebt wat de "normale" waarde in knots moet zijn bij een bepaald toerental, dan kun je vaststellen of er verandering is opgetreden, die nader onderzoek of aktie verlangt.
Je zou ook nog kunnen testen welke knots-waarde overeenkomt met liters/minuut, maar nodig is dat niet.
Vanmiddag dit even met een oud Tridata instrument geprobeerd en het werkt prima, zonder extra electronica. Alleen dus het schakelaartje.
In dit geval kwam naar schatting met de flow transducer die ik voor de test gebruikte de 14 knots overseen met ong 5 liter/min.