Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitlijnen

Uitlijnen 11 nov 2018 17:45 #995847

Ik was vandaag de motor aan het uitlijnen omdat de schroefas onderin de koker ligt (eigenlijk al heel lang). Zoals verwacht zakte de motor 1.5cm naar beneden toen de flens los was. Pfff, behoorlijk misalligned.


Ik had op youtube wat filmpjes gezien van hoe dat moet, as gescentreerd in de koker met wasknijpers en stellen.

Dat viel tegen.. Pfff.

Er is maar 1 steun waar ik goed bij kan. Op het filmpje wat ik zag draaide ze alleen aan die vierkante as die boven uit komt maar mij zat daar een moer onder die vastgehouden moet worden. Daar een steeksleutel op krijgen was een hels karwij waarvoor ik me als slangenmens in de motorruimte moest wurmen.

Lang verhaal kort: alles opgedraaid, bijna de hele dag mee bezig geweest.
Nu is het veel beter: optisch staat het redelijk recht.


Op het filmpje wordt dit met een voelermaat heel nauwkeurig gedaan. Als ik dat doe is het nog niet helemaal goed, maar het gaat hier om sub millimeters. Het probleem is dat er de achterste steun niet meer in beweging krijg. Na een uur heb ik het opgegeven voor nu.

Mijn vraag is eigenlijk tweeledig:

1) Is het normaal dat ik die moer aan de onderkant moet tegenhouden?
De steun is als volgt opgebouwd:
van onder naar boven:
Stalen beugel waar de steun op staat
Rubber
Ijzeren koepeltje over rubber
Grote moer op koepeltje, zit vast
Draadeinde
Moer plus ring > Deze zit dus niet vast aan de motorsteun wat ik eigenlijk wel had verwacht
Steun van de motor
borgmoer
uiteinde van draadeind met vierkante kop.

Vraag 2: Hoe belangrijk is het dat het op de submillimeter goed is? Dit is al 100 keer beter dan het was en ik had er eigenlijk geen last van.. :-)
De as zit alleen in het rubberen lager in de uithouder vast en straks in de Volvo Seal natuurlijk.
Het is een wonder dat de eerder niet lekte lijkt me?

Ik ga volgende keer sowiezo nog een proberen om het beter te zetten maar mocht het niet lukken zou ik toch geneigd zijn de boel te monteren met het idee '100 keer beter dan het was en toen is er niks ergs gebeurd dus zal wel goed zijn'..

Ben benieuwd.

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 17:52 #995856

niet een voelermaat is echt onzin, uitlijnen kan gewoon op het oog.

op het moment dat flens motor en flens schroef as 2 mm van elkaar staan ,zie je met het blote oog prima over dat overal gelijk is.

bij starre aandrijvingen is dit WEL belangrijk, kijk een hoe de motor danst op de rubbers en de schroefas dat dansen wil tegen gaan.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 17:54 #995857

Tot op de millimeter uitlijnen heeft maar beperkt zin. Duw eens met een paar kg zijwaarts tegen je motor aan en voel hoeveel deze je opzij drukt. Zo hard hangt je motor dus aan de schroefas als je onder een beetje helling aan het motorzeilen bent. Kijk ook eens hoeveel je motor heen en weer schud tijdens het draaien. Het verschil in uitlijnen tussen een boot die in het water ligt en die op een bok staat is ook enorm. Idealiter lijn je uit op de gemiddelde positie waarin deze zijn werk moet doen. Doe het zo nauwkeurig als je kunt en dan is de kans op lekkages van bijvoorbeeld je afdichtingen en lagers het kleinste. Pas als je over 1000 pk en meer of over starre opstellingen gaat praten, dan heb je het over fracties van millimeters. Als je hem op de spirit 28 binnen een of twee millimeter goed hebt staan is het echt al prima.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 17:55 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 17:57 #995859

even off topic :woohoo:

Erik kom even naar het cafe, als we het een keer het zelfde antwoord geven, moet daar beslist een pintje op gedronken worden.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 17:58 #995860

...Onder de stuwdruk zal er ook nog wel wat muziek in zitten, en zelfs in het water/op de kant kan een fractie verschillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 18:02 #995863

Super mannen.. Precise wat ik dacht.. Bedankt
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 19:23 door Bas van Dijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 20:36 #995924

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Bas wat Erik zegt uitlijnen op de kant of in het water maakt veel verschil.

In het water doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 20:42 #995928

Waterblok schreef :
Bas wat Erik zegt uitlijnen op de kant of in het water maakt veel verschil.

In het water doen!

Bedankt.
Hoe komt dat eigenlijk?

Maar in het water: hoe centreer ik de as dan in het watergekoelde lager?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 20:53 #995931

De waterdruk draagt de boot over de volle lengte terwijl een boot die op zijn kiel staat een beetje doorzakt. het achterschip buigt dus wat door naar beneden toe waardoor je de motor geneigd ben te hoog te zetten.
ik weet niet precies wat voor installatie je hebt, maar de schroefas is meestal het gegeven waar je vervolgens de motor op uitlijnd, niet andersom.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 21:04 #995932

Bas van Dijk schreef :
Waterblok schreef :
In het water doen!
Maar in het water: hoe centreer ik de as dan in het watergekoelde lager?

Ja dat is een dingetje.........je kan niet meer bij de doorvoer komen en er ook niets meer tussen doen om te centreren. Want dan loopt je schip vol.
Dat wordt dan vingerspitsengevoel. Je kan de as wel van de motor- of keerkoppeling los maken?
Dan voorzichtig op de onderkant van de doorvoer laten rusten en de hoogte van de as meten en hierna omhoog tot hij weer de doorvoer raakt en weer meten. Hier het gemiddelde van nemen en die maat aanhouden en ff de as ondersteunen. Dan zit hij redelijk in de midden hoor.
Dan kan je dat ook doen aan de linker- en de rechterzijde. Zo heb ik het ook gedaan en zit goed in de midden en dan je motor er naar toe brengen.
Suc6
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlijnen 11 nov 2018 21:25 #995936

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Bas van Dijk schreef :
Maar in het water: hoe centreer ik de as dan in het watergekoelde lager?
Tewater laten met gemonteerde Volvo Seal.
Die is stug genoeg om de as in het midden te houden. Dit controleren door de as heen en weer en op en neer te bewegen. Eventueel met een klosje, spie, latje nog iets corrigeren (zal nooit meer dan een paar mm zijn).
Je kunt natuurlijk ook een mal maken waar de as of flens in rust als de seal er nog niet aan zit.
Seal plaatsen mal er onder en uitlijnen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 21:35 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl