Wij zouden ons zeilscheepje (Catboat gaffelgetuigd )graag willen voorzien van een boegschroef. Dit ivm windgevoeligheid bij aan en afmeren .Lengte 7m en gewicht 1800kg polyester romp.Graag jullie reactie en advies.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 11:47 door TuuLeVi. Reden: feauteau gedraaid
Even een kanttekening; zo te zien is het een bijzonder getuigd schip met een jollentuig en de mast voorop. Daarnaast is er een fikse accomodatie voorop. Ik zou iedereen met een boegschroef op een 7m boot vierkant uitlachen, maar dit is natuurlijk wel apart, alle windvang op de boeg.
Gezien het een stalen schuit is zou ik overwegen een kleine scheg onder de boeg te lassen en die eens een jaar te proberen. Dat is bij motorboten best gebruikelijk om de kop minder weg te laten drijven.
Het is vele malen goedkoper om de boot om te wisselen voor een gangbaarder model, maar dit is vast onvervangbaar. Een boegschroef zet je zó het dubbele van de waarde van de boot weg.
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 11:51 door boarderbas.
Even een kanttekening; zo te zien is het een bijzonder getuigd schip met een jollentuig en de mast voorop. Daarnaast is er een fikse accomodatie voorop. Ik zou iedereen met een boegschroef op een 7m boot vierkant uitlachen, maar dit is natuurlijk wel apart, alle windvang op de boeg.
Gezien het een stalen schuit is zou ik overwegen een kleine scheg onder de boeg te lassen en die eens een jaar te proberen. Dat is bij motorboten best gebruikelijk om de kop minder weg te laten drijven.
Het is vele malen goedkoper om de boot om te wisselen voor een gangbaarder model, maar dit is vast onvervangbaar. Een boegschroef zet je zó het dubbele van de waarde van de boot weg.
Als ik zie hoe ver die kiel naar voren doorloopt ( wat uiteraard nodig is bij een cattuig vanwege het feit dat heit zeilpunt vrij ver naar voren zal liggen) betwijfel ik of zo'n scheg (loefbijter) veel uit zal maken.
En als je even de tekst van TS leest zie je dat het om polyester gaar waarbij een boegschroef juist vrij goed zelf is in te bouwen.
Zijn zelfs diverse YT filmpjes van : www.youtube.com/results?search...boegschroef+inbouwen
Je kunt je alleen afvragen of de romp zelf voorin diep genoeg reikt want een boegschroef moet wel diep genoeg zitten om niet teveel te gaan caviteren.Dus vóór aankoop goed de inbouwinstructies doorlezen
Ad
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 12:20 door Yellow Boat.
Er zijn waarschijnlijk meer redenen te vinden om het niet te doen, dan wel. Maar áls je het doet, neem dan een zeer krachtige motor anders heb je er helemaal niks aan, met dit onderwaterschip.
Je hebt een relatief zwaar schip met BBM, dus dat remt slecht als je met veel zijwind en dus met wat meer snelheid de box invaart: ergo achteruit zal wel de oplossing zijn.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?