lourens schreef :
Alvast hartelijk dank, Ad.
Ik stuur ze door naar de monteur, voor zover hij het zelf niet heeft.
De ontluchting volgens de manual had hij helemaal gedaan dus die was goed.
Maar we zouden samen op pad gaan voor info....... en ik dacht uiteraard meteen aan ZF.
Voor mij is altijd ook de volgende vraag: hoe kan het ontstaan, om het de volgende keer te voorkomen of heb ik iets verkeerd gedaan, hoewel ik niet aan deze pomp zelf kom.
Dat is nou juist de vraag. In de originele manual staan die punten 4,5 en 6 uit mijn linkjes er niet bij omdat dat pas later is toegevoegd door VP via service bulletins ( die particulieren normaliter niet te zien krijgen) n.a.v. veel meer ontluchtproblemen
Ik heb zelf ooit die pomp kapot gehad ( in 1998 ) en dat kostte me toen voor de revisie maar liefst 1200 gulden
![:ohmy: :ohmy:](/media/kunena/emoticons/shocked.png)
op Norderney. Oorzaak was vrijwel zeker dat ik het jaar daarvoor (zee)water in het systeem had gehad doordat er een achterop lopende golf in de toen verkeerd en te laag geplaatste ontluchting van de tank was geslagen. Weliswaar toen ( onderweg op zee!) weer aan het lopen gekregen maar kennelijk was er later toch corrosie opgetreden door restjes water en een jaar later ging het mis.
Water in het systeem kan (beter gezegd zal vrijwel zeker) corrosie (roest) laten ontstaan met dit soort gevolgen.
Daarom moet je eigenlijk in zo'n geval het systeem helemaal uit elkaar halen en schoon maken maar misschien lukt doorspoelen met pure alcohol ( wat water oplost i.t.t. diesel en naderhand gewoon in diesel oplost)
tot aan de verstuivers ook een manier.
Als er een mogelijkheid bestaat dat je water in het HD systeem hebt gekregen helpt eigenlijk alleen een revisie van de HD pomp . Oorzaak kan bijv. het ontbreken van een waterafscheider/groffilter zijn of het niet regelmatig controleren daarvan op water.
Eigenlijk is corrosie de enige mogelijke oorzaak van het niet meer functioneren van dit type HD pomp omdat er alleen zeer precies passende metalen afdichtingsvlakken in zitten en geen bijv. O-ringen die vervangen kunnen worden. Normaliter gaan ze een motorleven lang mee en langer.
Heelaas zullen onderdelen wel niet meer leverbaar zijn ( in ieder geval niet volgens
www.marinepartseurope.com/nl/v...742220-23-15007.aspx ) en moet je in zo'n geval dus op zoek naar een gebruikte. Mogelijk heeft
muldermotoren.nl/onderdelen-ac...gebruikte-onderdelen of
www.eerland.com/index.php zoiets liggen . Bij de eerste heb ik al eens een regulateur gevonden toen die van mijn motor defect bleek.