Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 14 okt 2018 21:28 #987928

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Pieterjan schreef :
Hallo,
De aansluiting van de slang die van het expansievat komt met de behuizing van de warmtewisselaar is met zo een typische sluitring (nr 8 op deze exploded view www.marinepartseurope.com/nl/v...-7740690-25-573.aspx).
Helaas: het ronde stuk waarrond dit nr 8 onderdeel aangrijpt, is aan het losscheuren van de behuizing van de warmtewisselaar. Het is al voor pakweg 75% losgescheurd. Blijkbaar is dat al langer aan de gang en ooit eens hersteld geweest want je ziet nog een restje kit (eigenlijk geen idee of het kit is). Afgaande op deze view (www.marinepartseurope.com/nl/v...7740690-26-4161.aspx), is dat losscheurende stuk geen los onderdeel en een integraal stuk van de warmetewisselaarbehuizing. klopt dit? Is dit op een manier te herstellen of wordt het een dure vervanging?
Alvast bedankt!






Zou iemand zien te vinden die goed is in hardsolderen(acetyleen/zuurstof)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 05:59 #987957

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Ik zou het goed schoonmaken. Verf en oude kit (kneed epoxy?) verwijderen en dan rondom een kraag van “cold weld” epoxy aanbrengen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 07:21 #987976

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Van binnen uit met soldeer verstevigen.
Evt met een ring koper voor meer sterkte.
Alleen zal dan de dop iets verkleind moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 07:27 #987979

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Zou het maar op Douwe zijn oplossing houden ! Alle troep die je er op of aan gaat smeren gaat het niet houden, ten eerste door je glycol en ten tweede door de sterke temp. wisselingen en de verschillende uitzettingscoëfficiënten. B) Als het mogelijk is idd versterken maar dat moet je aan de lasser vragen. Neem wel een vakman en geen ¨doehetzelver¨ B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 07:28 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 07:39 #987984

Ik denk dat die vuldop houder er gewoon in geperst is en metaal op metaal afdicht.

solderen lijkt me vreselijk lastig, hoe krijg je het goed warm?

Er bestaat van die dikke "vloeibare" pakking die je haast niet uit de tube krijgt.
Na de oude reparatie te hebben verwijdert zou ik daar die kneedbare pakking in steken, met een klein schroevendraaiertje steeds een beetje er in persen tot rondom overal die pakking zit.

De druk ter plaatse is minder dan 0,1 bar, die pakking kleeft geweldig en kan die druk wel aan.
Een half uurtje werk waar je niets anders mee uitsluit om later ook nog te kunnen doen.

Die kneedbare pakking blijft flexibel zal genoeg meegeven om beter dicht te blijven dan harde zaken zoals polyester of epoxy.
En kan goed de temperatur verschillen aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 08:53 #988019


Ik zie op dit plaatje de standaard overdrukleiding nog steeds zitten die normaliter eventuele overdruk en/of koelvloeistof naar de bilge stuurt .
Ik neem aan dat die in dit geval afgestopt is want die functie heeft immers het expansievat overgenomen.
En ik neem daarom ook aan dat het overdrukklepje wat normaliter in de dop zit verwijdert is anders heeft dat expansievat niet zoveel nut meer en kan eventueel weggedrukte koelvloeistof ook niet meer terugstromen als de motor afkoelt.
Ad
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 08:59 #988021

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Het geheel moet sterk worden. Als je n.l. de dop er op of eraf draait komt er een behoorlijk torsie kracht op de kraag. Repareer je met epoxie of vloeibare pakking dan breng je geen sterkte in de kraag en draait het ding onmiddellijk verder aan gort.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 09:16 #988027

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
douwe schreef :
Het geheel moet sterk worden. Als je n.l. de dop er op of eraf draait komt er een behoorlijk torsie kracht op de kraag. Repareer je met epoxie of vloeibare pakking dan breng je geen sterkte in de kraag en draait het ding onmiddellijk verder aan gort.

B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 17:56 #988132

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Nog ideetjes of ervaring hiermee zijn nog welkom! :-)

@Ad:
Ik zie op dit plaatje de standaard overdrukleiding nog steeds zitten die normaliter eventuele overdruk en/of koelvloeistof naar de bilge stuurt .
Ik neem aan dat die in dit geval afgestopt is want die functie heeft immers het expansievat overgenomen.
En ik neem daarom ook aan dat het overdrukklepje wat normaliter in de dop zit verwijdert is anders heeft dat expansievat niet zoveel nut meer en kan eventueel weggedrukte koelvloeistof ook niet meer terugstromen als de motor afkoelt.
De standaard overdrukleiding is niet afgetopt. Tot voor kort heb ik nooit koelvloeistof tussentijds moeten bijvullen. Ik heb dus niks abnormaals gemerkt. Alles is gemonteerd zoals getekend in www.marinepartseurope.com/nl/v...-7740690-25-573.aspx. Wat is daar het overdrukventiel?
Bedankt!
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 17:57 door Pieterjan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 18:03 #988133

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Ik heb mijn uitlaatbocht na het spruitstuk gerepareerd met kneedbaar staal daar heb ik maanden probleemloos mee gevaren.
Daar zou ik het mee aandurven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 20:24 #988200

Douwe, het ding zit toch nog steeds goed vast op z´n plaats, het lekt toch alleen een beetje?
Ik had langs die "kraag" ook een héél klein beetje lekage en met die dikke kneedbare pakking zit het al weer jaren dicht,
De druk in het systeem is maar 0,07 bar, 70 cm kolom aan water, gemeten in het slangetje.

En bij mijn motor draai ik die dop tussen duim en wijsvinger op en af. Helemaal geen kracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 21:10 #988218

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Saeftinghe schreef :
Douwe, het ding zit toch nog steeds goed vast op z´n plaats, het lekt toch alleen een beetje?
Ik had langs die "kraag" ook een héél klein beetje lekage en met die dikke kneedbare pakking zit het al weer jaren dicht,
De druk in het systeem is maar 0,07 bar, 70 cm kolom aan water, gemeten in het slangetje.

En bij mijn motor draai ik die dop tussen duim en wijsvinger op en af. Helemaal geen kracht.

Ik doe suggesties op de manier hoe ik het probleem zelf zou(aan laten) aanpakken. N.l. een beetje professioneel en geen halfbakken geknutsel. ;)
Volgens Pieterjan, om wiens motor het gaat, is de kraag over 75 % gescheurd en heeft hij niet verteld hoe hevig de lekkage is.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 21:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 21:21 #988220

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Geen gewone epoxy, maar dit: cold weld Is speciaal voor dit soort reparaties bedoeld en kan tegen hoge temperaturen. Nog nooit meegemaakt dat het losliet, mits ondergrond goed schoon is en geruwd met grof schuurpapier. Is beslist geen mickey mouse oplossing. Er zijn ook andere merken, naar ik aanneem doen die hetzelfde, maar deze ken ik en deze werkt in ieder geval.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 21:24 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 21:25 #988221

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
37south schreef :
Geen gewone epoxy, maar dit: steel weld
Is speciaal voor dit soort reparaties bedoeld en kan tegen hoge temperaturen. Nog nooit meegemaakt dat het losliet, mits ondergrond goed schoon is en geruwd met grof schuurpapier. Is beslist geen mickey mouse oplossing. Er zijn ook andere merken, naar ik aanneem doen die hetzelfde, maar deze ken ik en deze werkt in ieder geval.

Ik ken diverse van die middelen maar gebruikt ze allen voor tijdelijke noodreparaties.
Cordubond, Devcon etc. We noemden het "plastic steel"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 21:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 15 okt 2018 21:35 #988223

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
douwe schreef :
37south schreef :
Geen gewone epoxy, maar dit: cold weld Is speciaal voor dit soort reparaties bedoeld en kan tegen hoge temperaturen. Nog nooit meegemaakt dat het losliet, mits ondergrond goed schoon is en geruwd met grof schuurpapier. Is beslist geen mickey mouse oplossing. Er zijn ook andere merken, naar ik aanneem doen die hetzelfde, maar deze ken ik en deze werkt in ieder geval.

Ik ken diverse van die middelen maar gebruikt ze allen voor tijdelijke noodreparaties.
Cordubond, Devcon etc. We noemden het "plastic steel"

De eerste keer dat ik dit spul gebruikte was het ook voor tijdelijk, dacht ik. Toen het na 2 jaar nog prima zat, begon ik er pas echt in te geloven en zag geen reden voor vervanging.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 15 okt 2018 23:47 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 07:52 #988280

Pieterjan schreef :
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Nog ideetjes of ervaring hiermee zijn nog welkom! :-)

@Ad:
Ik zie op dit plaatje de standaard overdrukleiding nog steeds zitten die normaliter eventuele overdruk en/of koelvloeistof naar de bilge stuurt .
Ik neem aan dat die in dit geval afgestopt is want die functie heeft immers het expansievat overgenomen.
En ik neem daarom ook aan dat het overdrukklepje wat normaliter in de dop zit verwijdert is anders heeft dat expansievat niet zoveel nut meer en kan eventueel weggedrukte koelvloeistof ook niet meer terugstromen als de motor afkoelt.
De standaard overdrukleiding is niet afgetopt. Tot voor kort heb ik nooit koelvloeistof tussentijds moeten bijvullen. Ik heb dus niks abnormaals gemerkt. Alles is gemonteerd zoals getekend in www.marinepartseurope.com/nl/v...-7740690-25-573.aspx. Wat is daar het overdrukventiel?

Bedankt!

Dat schema maakt e.e.a. wel duidelijk.
Dat overdrukventiel zit in elke normale vuldop op een bootmotor met drukloos koelsysteem ( als je die nog hebt moet je hem maar eens precies bekijken) maar niet in die aansluitdop voor het expansievat die bij die expansievatset hoort (nr 8 op het schema) en ik neem aan dat die speciale rubber ring nr 9 dat overloopgaatje afdicht ( daarom staat er waarschijnlijk retainer bij) .
Dan zal er inderdaad niks meer uit dat slangetje komen wat opzij op de vulopening aangesloten zit. Maar dat heeft dan ook geen functie meer en je zou het best kunnen afstoppen dan kan het ook niet gaan lekken als die ring 9 een keer lek raakt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 07:55 #988281

De aansluiting op mijn 2020 is gelijk aan die op de 2030.
Ik heb hem nog eens goed bekeken.

De "kraag" voor de vuldop is een of andere legering, het huis van de warmte wisselaar is gegoten.

De kraag is op dezelfde manier bevestigd zoals de gietgaten (ook wel vriesdoppen genoemd) in het blok geperst zijn.

Van wat ik op de foto´s kan zienis de kraag nog helemaal intact.
Ik ga ervan uit dat die 75% losgescheurd waarschijnlijk het kleine kiertje is dat tussen beide delen zichtbaar is.
Een zoekrandje om het inpersen wat handiger te kunnen doen verwacht ik.

Aan de reparatie te zien is dat kiertje met een of andere (uitgehardhard?) materiaal dicht gesmeerd. Niet helemaal rondom.

Het lekken bij mij was héél weinig, maar er kwam wel wat lucht in het systeem, vervelend met een verwarmingspaneel dat een stuk hoger zit dan de systeemdruk kan vullen.

"Professioneel" dichten is de kraag eruit en een nieuwe erin persen.
Solderen of lassen is daar ter plaatse niet te doen.

Buiten dat heb ik er niet de gereedschappen voor aan boord, en zijn die hier in de buurt ook niet zo makkelijk voorhanden. Dat maakt kiezen makkelijk.

Met een hard wordende dichtstof verwacht ik dat het probleempje blijft bestaan of terugkeert.
Direct beschikbaar was een tube met heel dikke "vloeibare" pakking.
Zo dik dat die haast de tube niet uit te persen was.
Daarmee het kiertje/zoekrandje vol gesmeerd en het lekje was dicht.

Dat is nu al een paar jaar geleden gebeurd, en is nog steeds dicht.
Gaat het weer lekken, wat ik niet meer verwacht, dan pers ik nog een keer wat van die pakking erin.

Soms moet je gewoon vindingrijk en zelfredzaam zijn met de aanwezige spullen, om in 5 minuten op amateur manier een professioneel karwei van vele uren/geld/onbereikbaar, op te knappen.
Zo heb ik ook op "amateur" manier het overloopslangetje gebruikt om wat meer expansieruimte te maken: Een (gratis) kunstoffles, slangetje door de dop tot vlak boven de bodem.
Neemt heel weinig ruimte en functioneert al 10 jaar probleemloos

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden of ik vanaf de foto´s de juiste inschatting heb gemaakt.

Pieterrjan, heb ik dat goed gezien, of zit ik er helemaal naast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 10:41 #988342

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Ik heb dezelfde motor en ik heb geen expansievat. Naar mijn idee is dat ook niet nodig en blijft het niveau onder de dop keurig op een centimeter of 3. Dus staat bij de rand geen koelvloeistof en is daardoor de kans op lekkage een stuk minder, alleen bij helling en daar heb ik als multihull zeiler nauwelijks last van . Of je moet een afwijkende dop hebben zoals eerder vermeld.


Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 15:45 #988444

Van wat ik op de foto´s kan zienis de kraag nog helemaal intact.
Ik ga ervan uit dat die 75% losgescheurd waarschijnlijk het kleine kiertje is dat tussen beide delen zichtbaar is.
Een zoekrandje om het inpersen wat handiger te kunnen doen verwacht ik.
Helaas... de kraag zelf is aan het scheuren. De kier zit dus niet tussen de kraag en de behuizing van de warmtewisselaar, maar is wel de scheur die zit tussen het gedeelte van de kraag dat in de behuizing geperst is en het gedeelte van de kraag dat boven de behuizing uitsteekt.
In de onderstaande foto zit de kier tussen beide rode lijntjes in: je ziet door de kier de groene kleur van de behuizing van de warmtewisselaar.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 15:48 #988446

elke betere radiateuren "boer"kan dat maken.

makkelijkere en betere oplossing is er niet :)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 20:29 #988543

Pieterjan,

Dan zit ik er helemaal naast.

Ik heb dat zwarte zwarte streepje aan de buitenkant voor de scheur aangezien.
Bij zag dat er ook zo uit met zo af en toe een drupje antivries daaruit komend.

Dit wordt gewoon een nieuwe kraag er in zien te persen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 21:39 #988573

Zal zo'n kraag te pakken te krijgen zijn???
Dat betwijfel ik.
Anders wordt het een duur grapje, vermoed ik..........'t is Volvo Penta hee?
Onderdelen worden zo langzaam maar zeker onbetaalbaar.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 16 okt 2018 21:50 #988577

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Jeroen-pion schreef :
elke betere radiateuren "boer"kan dat maken.

makkelijkere en betere oplossing is er niet :)

Volgens mij gaat die dat Hardsolderen ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 17 okt 2018 08:13 #988639

Dit probleem kom je meer tegen, o.a. bij vetus. Bij vetus is dit gedeelte met fijne schroefdraad in het huis van de w.w. gedraaid. Breekt ook regelmatig af.
Ik denk dat het bij V.P. niet anders is. Ze gebruiken allemaal standaard materialen die in de handel verkrijgbaar zijn. Dus er zou best eens een vetus vulopening een in een V.P. huis kunnen passen. Bij Beta marine zit er een flensje aan de vulopening die met twee boutjes vast zit. Dan heb je dit probleem niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP 2030: aansluiting expansievat op warmtewisselaa 17 okt 2018 08:41 #988648

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik snap waarschijnlijk ook wel de oorzaak van dit malheur!

Die slang bovenop de dop is veel te stijf en te zwaar. Het schudden van de motor veroorzaakt metaalmoeheid op het zwakste punt en daar breekt ie, keer op keer waarschijnlijk :S
Overigens is die slang bovenop overbodig. Je kunt voor de overloop gewoon dat dunne, doorzichtige slangetje gebruiken. In je dop zit een slim ventiel en bij onderdruk wordt de vloeistof gewoon teruggezogen!





Laatst bewerkt: 17 okt 2018 08:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl