Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motorolie speciaal "marine"?

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 18:05 #986731

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Beste ZF-ers,
Ik wil dit winterseizoen eens zelf het motoronderhoud gaan doen. Heb inmiddels al wat alternatieve filters enzo gekocht in plaats van dat dure Volvo-spul (voor mijn MD2020B).
Nu moet ik echter ook nog een motorolie kopen.
Ik zie op internet bijvoorbeeld zogenaamde "marine" olien. Wat houd dat dan in? Olie met de juiste specificaties (VDS–2, ACEA E5, API CH-4) moet toch goed zijn? Wat maakt het die olie dan uit of het in een boot zit of op het droge?

Verder moet ik kiezen tussen 15W40 en 20W50 volgens de manual. Wat moet ik kiezen als ik niet veel motor per jaar en pakweg 100-150 motouren per jaar maak?
Hoop dat jullie wat tips hebben:-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 19:00 #986754

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5704
volgens mij kan daar gewoon 15w40 in maar de prijzen die de watersportjuwelier vraagt ligt ongeveer 10 euro per liter hoger dan dat ik ervoor betaal
"We're at one hundred seconds to midnight on the doomsday clock. This is the closest the Human Race has ever been .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 19:01 #986755

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Als je moet kiezen tussen 15W40 en 20W50 moet je weten wat het verschil is tussen deze 2 oliesoorten.

lees dit linkje even door dat weet je wat de achtergrond is en kan je voor jezelf uitmaken wat je wil. Als je het hele jaar door vaart of alleen maar in het warmere seizoen maakt dan waarschijnlijk duidelijk wat voor jou de meest aangewezen keuze is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 19:04 #986756

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik gebruik 15W40 Valvoline van de Action.
Voor de relatief weinige uren die wij met onze bootjes maken en het lichte motor gebruik is deze olie meer dan voldoende kwaliteit (denk ik)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 okt 2018 19:04 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 19:37 #986772

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Ok, gezien mijn kortdurende gebruik en niet in de winter, zou ik dus eerder voor 20W50 kunnen kiezen.

En dan dus op de kwaliteitsspecificaties letten..

Maar hoe zit dat nu met dat "marine" label aan motorolie? Nonsens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 19:42 #986775

Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 20:00 #986778

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.

behalve dat in een auto de koelwatertemperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden, om verwarming van het interieur mogelijk te maken. En behalve dat, ik weet t niet precies voor de MD2020, voor de MD11C de koelwater temperatuur extreem laag blijft onder alle omstandigheden.

Dus, mocht er een verschil zitten, is het daar. Overigens zegt de koelwater temperatuur weinig over de olietemperatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 20:12 #986780

Ik gebruik 5W40, ook prima. Is alleen wat dunner bij extreme koude. Ik koop ook deze olie voor de auto. 20L via MP. De prijs per liter is dan een stuk lager. Olie is overigens ook prima houdbaar.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 20:26 #986784

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
In de manual staat vast ook wel een spec zoals API , sae oid.
Op de verpakking van de olie staat of het daar aan voldoet.
In praktijk als je een 15/ w40 van een beetle merk Koopt zit je voor ons gebruik goed.

Er is wel degelijk olie die special for scheepsmotoren of ander gebruik ontwikkeld zijn naar dat heeft voor onze motoren geen toegevoegde waarde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 20:38 #986789

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Ja, ik ga ook maar eens rondshoppen dan. Maar ik ga mij wel strikt aan de specificaties houden (api acea etc)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 20:49 #986791

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Kijk hier eens, een van de laagste prijzen die ik in even snel zoeken vond.
Heb geen idee of de firma betrouwbaar is, en heb ook geen aandelen.
Maar vond er wel lage prijs en alle specs goed leesbaar terug.

www.oliehandel.nl/eurol/eurol-nautic-line-shx-15w40

alleen maar ter illustratie dat je via webwinkels aan goede prijzen kunt komen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 20:55 #986794

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
In mijn 20 pk. Bukh uit 1983, gaat 15W40 mineral oil. Synthetisch schijnt niet zo goed te zijn voor oude motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 21:21 #986799

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
FAL schreef :
Beste ZF-ers,
Ik wil dit winterseizoen eens zelf het motoronderhoud gaan doen. Heb inmiddels al wat alternatieve filters enzo gekocht in plaats van dat dure Volvo-spul (voor mijn MD2020B).
Nu moet ik echter ook nog een motorolie kopen.
Ik zie op internet bijvoorbeeld zogenaamde "marine" olien. Wat houd dat dan in? Olie met de juiste specificaties (VDS–2, ACEA E5, API CH-4) moet toch goed zijn? Wat maakt het die olie dan uit of het in een boot zit of op het droge?

Verder moet ik kiezen tussen 15W40 en 20W50 volgens de manual. Wat moet ik kiezen als ik niet veel motor per jaar en pakweg 100-150 motouren per jaar maak?
Hoop dat jullie wat tips hebben:-)

15W40 van de Hema is prima en goedkoop ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 okt 2018 21:24 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 21:45 #986804

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.

behalve dat in een auto de koelwatertemperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden, om verwarming van het interieur mogelijk te maken. En behalve dat, ik weet t niet precies voor de MD2020, voor de MD11C de koelwater temperatuur extreem laag blijft onder alle omstandigheden.

Dus, mocht er een verschil zitten, is het daar. Overigens zegt de koelwater temperatuur weinig over de olietemperatuur.

MD 2020 koelwatertemp. ong. 85 graden en daar zal de smeerolie temperatuur niet erg van afwijken.
Als mijn 2020 een 1/2 uurtje gedraaid heeft kun je je hand niet lang tegen het carter houden want dan verbrand je velletje :evil:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 okt 2018 21:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 10 okt 2018 22:52 #986815

Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.

behalve dat in een auto de koelwatertemperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden, om verwarming van het interieur mogelijk te maken.
Weet je dat zeker? Ik gebruik hetzelfde principe om de boot te verwarmen als de motor aanstaat, en ik kan nu niet zeggen dat het zoveel "kouder" is dan in de auto.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 04:40 #986828

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.

behalve dat in een auto de koelwatertemperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden, om verwarming van het interieur mogelijk te maken.
Weet je dat zeker? Ik gebruik hetzelfde principe om de boot te verwarmen als de motor aanstaat, en ik kan nu niet zeggen dat het zoveel "kouder" is dan in de auto.

Ja, dat weet ik zeker, info mijn inmiddels overleden vader, die de motortjes van de oude DAFjes heeft ontwikkeld. Maar wat prima zou kunnen, is dat op de motor die jij in je boot hebt liggen dit ook het geval is. Omdat we dat als ontwerpers inmiddels gewend zijn geraakt. Zoals je weet is het samenspel van temperatuur, spelingen in lageringen, en olieviscositeit een behoorlijk uitgekiende balans. Zonder echte KENNIS van de ontwerpoverwegingen van jouw betreffende motor, is daar niet zoveel over te zeggen.

Dus als jouw motor een gemarineerde auto/vrachtwagen motor is, is de koelwatertemperatuur overeenkomstig. Ik weet niet waar de MD2020 vandaan komt, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat de MD11C in eerste instantie is ontworpen voor een cementmixer, of zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 06:00 #986833

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Sailingcamelot schreef :
Ik gebruik 5W40, ook prima. Is alleen wat dunner bij extreme koude. Ik koop ook deze olie voor de auto. 20L via MP. De prijs per liter is dan een stuk lager. Olie is overigens ook prima houdbaar.
:unsure:
De viscositeit zou ik toch wel kloppend houden bij wat de fabrikant voorschrijft.
Tussen 5W40 en 15W40 zit een behoorlijk verschil. 'Wat dunner' = behoorlijk veel dunner bij koude motor, al bij kamer tempratuur. En juist een zeilbootmotor draait relatief vaak koud. Buiten dat is de eerste doorgaans mineraal en de tweede synthetisch en wordt vaak mineraal voorgeschreven voor 'onze' motoren.

Verder gebruikt ik ook de uiterst betaalbare Valvoline 15W40 in de boot. 3 euro de liter in de aanbieding. Voldoet aan de specs en de olie wordt gezien de draaiuren best vaak vervangen.

In de auto niet, Valvoline 5W30 voldoet niet aan de API specs die de fabrikant voorschrijft. Zal wellicht nog steeds goed gaan maar voor die 2 tientjes op elke 20.000km (dat is ongeveer 2 jaar bij mij) neem ik toch de zekerheid.

In de boot heb ik een keer 'echte' Yanmar olie gekocht. Die komt dan gewoon in MPM flacon met Yanmar sticker. Maar was ook niet echt duurder. Dan weet je wel zeker dat alle specs kloppen.
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 06:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 06:58 #986845

Gewoon naar de specificaties kijken die in de handleiding van de motor staan.
En daar staat meestal helemaal geen merk bij , hooguit als voorbeeld.
Bij mijn Vetus Mitsubishi bijv. staat :
Motorolie
2 Cilinder: 2,4 liter 15W40
3 Cilinder: 3,6 liter 15W40
API: CD, CE of CF4
CCMC: D4, D5
Bijvoorbeeld:
- Vetus Marine Inboard Diesel Motor
Oil
- Shell Super Diesel T


De meeste van die (basis)motoren ( Kubota Mitsubishi enz.) worden trouwens in de industrie en bijv. bij graafmachines veel frequenter en niet zo zachtzinnig gebruikt dan voor bootjes en je denkt toch niet dat ze daar de dure oliemerken gebruiken?
Bij mij gaat er dus gewoon 15W40 van de Gamma of de Hema in ( Aktion toch ook eens proberen ;) )
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 06:59 #986846

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.

behalve dat in een auto de koelwatertemperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden, om verwarming van het interieur mogelijk te maken. En behalve dat, ik weet t niet precies voor de MD2020, voor de MD11C de koelwater temperatuur extreem laag blijft onder alle omstandigheden.

Dus, mocht er een verschil zitten, is het daar. Overigens zegt de koelwater temperatuur weinig over de olietemperatuur.

Dat lijkt me niet het enige verschil.
Een automotor wordt totaal anders belast dan een scheepsmotor. Zeker als je niet continue snelweg rijdt. Het toerental van een automotor wisselt veel vaker en kent veel grotere verschillen dan dat van een scheepsmotor. Bovendien zal het toerental gemiddeld meestal hoger liggen dan bij een scheepsmotor.
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 06:59 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 07:07 #986850

Voor die paar euro extra koop ik wel gewoon de dure Yanmar olie... Scheelt weer een ritje naar de Action of bouwmarkt, spul wordt meteen mee besteld samen met andere watersport juwelen.

Maar misschien heb ik makkelijk praten met een torretje waar maar 1,6 liter in gaat :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 07:19 #986855

Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.

behalve dat in een auto de koelwatertemperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden, om verwarming van het interieur mogelijk te maken.
Weet je dat zeker? Ik gebruik hetzelfde principe om de boot te verwarmen als de motor aanstaat, en ik kan nu niet zeggen dat het zoveel "kouder" is dan in de auto.

Ja, dat weet ik zeker, info mijn inmiddels overleden vader, die de motortjes van de oude DAFjes heeft ontwikkeld. Maar wat prima zou kunnen, is dat op de motor die jij in je boot hebt liggen dit ook het geval is. Omdat we dat als ontwerpers inmiddels gewend zijn geraakt. Zoals je weet is het samenspel van temperatuur, spelingen in lageringen, en olieviscositeit een behoorlijk uitgekiende balans. Zonder echte KENNIS van de ontwerpoverwegingen van jouw betreffende motor, is daar niet zoveel over te zeggen.

Dus als jouw motor een gemarineerde auto/vrachtwagen motor is, is de koelwatertemperatuur overeenkomstig. Ik weet niet waar de MD2020 vandaan komt, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat de MD11C in eerste instantie is ontworpen voor een cementmixer, of zo.

Ik wil jouw overleden vader niet afvallen maar ook mijn vader was een zeer deskundig man op het gebied van automotoren.
Dat met die verwarming is echt onzin , sorrie hoor.
De reden van een hogere temperatuur is dat hoe hoger de temperaturu in een motor kan zijn , hoe hoger de efficientie van die motor , simpelweg omdat er minder energie verloren gaat door het koelen van het koelwater. Er is zelfs jarenlang ( en misschien nog wel) onderzoek gedaan aan motoren met keramische binnenwerken die vrijwel zonder koeling kunnen werken maar dat had weer veel grote nadelen.
Dat bootmotoren een iets lagere temperatuur gebruiken dan automotoren is overigens vooral zo bij direct gekoelde motoren , simpelweg om minder last van corrosie en kalkafzetting te hebben wat met name boven 60 graden sterk zou toenemen. Ik denk trouwens ook dat de constructie watsimpeler kan blijven bij een temperatuur die ver genoeg onder de 100graden ligt.
Bovendien wil je in een bootmotor liever geen gesloten koelsysteem onder overdruk wat nodig wordt boven de ca. 90 graden. Mijn Mondeo heeft bijv. een thermostaat die open is bij 98 graden en dat vergt nu eenmaal een wat hogere druk in het koelsusteem om niet water uit te dampen.

En dat je met een koelwatertemperatuur van 60 of 80 graden geen kachel warm kunt houden in een auto is ook onjuist. Hangt simpelweg af van de constructie van de warmtewisselaar in die verwarming.
Dat dat in een boot vaak slecht wil lukken is omdat een scheepsmotor zelden op zijn volle vermogen wordt belast omdat we nu eenmaal zuinig willen varen. :whistle:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 07:30 #986864

Met die 'marine' olie moet je oppassen, dat moet er meteen uit als je boot op de kant gaat!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 11:59 #986935

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Baasklusje schreef :
Met die 'marine' olie moet je oppassen, dat moet er meteen uit als je boot op de kant gaat!
Inderdaad, dan moet er zo snel mogelijk aardolie in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 12:58 #986951

Nee , plantaardige slaolie natuurlijk , of olijfolie .
Of wonderolie misschien ? Deden we vroeger altijd in de benzine voor de brommer i.p.v. tweetakt olie.
Werd beweerd dat je dan sneller kon
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorolie speciaal "marine"? 11 okt 2018 13:08 #986952

Yellow Boat schreef :

Werd beweerd dat je dan sneller kon
Ad

En, kon je sneller?
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 13:08 door Evaluationcopy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl