Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Joop66 schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is inderdaad nonsense. Die diesel "weet" echt niet of deze in een boot staat, of een auto of een caravan.
behalve dat in een auto de koelwatertemperatuur kunstmatig hoog wordt gehouden, om verwarming van het interieur mogelijk te maken.
Weet je dat zeker? Ik gebruik hetzelfde principe om de boot te verwarmen als de motor aanstaat, en ik kan nu niet zeggen dat het zoveel "kouder" is dan in de auto.
Ja, dat weet ik zeker, info mijn inmiddels overleden vader, die de motortjes van de oude DAFjes heeft ontwikkeld. Maar wat prima zou kunnen, is dat op de motor die jij in je boot hebt liggen dit ook het geval is. Omdat we dat als ontwerpers inmiddels gewend zijn geraakt. Zoals je weet is het samenspel van temperatuur, spelingen in lageringen, en olieviscositeit een behoorlijk uitgekiende balans. Zonder echte KENNIS van de ontwerpoverwegingen van jouw betreffende motor, is daar niet zoveel over te zeggen.
Dus als jouw motor een gemarineerde auto/vrachtwagen motor is, is de koelwatertemperatuur overeenkomstig. Ik weet niet waar de MD2020 vandaan komt, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat de MD11C in eerste instantie is ontworpen voor een cementmixer, of zo.
Ik wil jouw overleden vader niet afvallen maar ook mijn vader was een zeer deskundig man op het gebied van automotoren.
Dat met die verwarming is echt onzin , sorrie hoor.
De reden van een hogere temperatuur is dat hoe hoger de temperaturu in een motor kan zijn , hoe hoger de efficientie van die motor , simpelweg omdat er minder energie verloren gaat door het koelen van het koelwater. Er is zelfs jarenlang ( en misschien nog wel) onderzoek gedaan aan motoren met keramische binnenwerken die vrijwel zonder koeling kunnen werken maar dat had weer veel grote nadelen.
Dat bootmotoren een iets lagere temperatuur gebruiken dan automotoren is overigens vooral zo bij direct gekoelde motoren , simpelweg om minder last van corrosie en kalkafzetting te hebben wat met name boven 60 graden sterk zou toenemen. Ik denk trouwens ook dat de constructie watsimpeler kan blijven bij een temperatuur die ver genoeg onder de 100graden ligt.
Bovendien wil je in een bootmotor liever geen gesloten koelsysteem onder overdruk wat nodig wordt boven de ca. 90 graden. Mijn Mondeo heeft bijv. een thermostaat die open is bij 98 graden en dat vergt nu eenmaal een wat hogere druk in het koelsusteem om niet water uit te dampen.
En dat je met een koelwatertemperatuur van 60 of 80 graden geen kachel warm kunt houden in een auto is ook onjuist. Hangt simpelweg af van de constructie van de warmtewisselaar in die verwarming.
Dat dat in een boot vaak slecht wil lukken is omdat een scheepsmotor zelden op zijn volle vermogen wordt belast omdat we nu eenmaal zuinig willen varen.
Ad