Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta 2003 indirekte koeling

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 07 okt 2018 01:58 #985440

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Indirekte koeling gemaakt voor mijn VP2003. Misschien heeft iemand anders wat aan de volgende informatie.

Achtergrond: De vorige eigenaar had de motor van mijn Beneteau een paar jaar geleden geheel door Volvo grondig laten reviseren tegen hoge kosten die een nieuwe motor benaderden. Het laatste zou ikzelf zeker ernstig hebben overwogen. De motor liep na revisie fantastisch, het enige jammere was de direkte zeewater koeling. Uit eerdere ervaring weet ik wat zeewater doet met de binnenkant van een motor. Dus aan een gesloten koelsysteem gaan denken. Volvo onderdelen om een VP2003 om te zetten naar een gesloten koelsysteem zijn niet meer verkrijgbaar en zouden toch kosten-prohibitief zijn geweest. Zweedse ombouwsets van Martec zijn wel verkrijgbaar maar niet in NZ en zeker niet goedkooop. Toen maar zelf onderdelen gezocht:

1. Warmtewisselaar van Ebay (nieuw, koper nikkel core, bronzen eindkappen), geschikt voor motoren tot 48PK. ~ 125 Euro.
2. Johnson constant duty centrifugaal circulatiepomp ~ 150 Euro
3. Expansie reservoir Ali Express voor een Chinese auto ~10 Euro
4. Heavy duty heater grade slangen. ~ 25 Euro.
5. Diverse fittings zoals elbows, slangtules, RVS slang klemmen ~ 35 Euro
6. Thermostaat voor gesloten koelsysteem (opent bij 74 graden) (van Volvo stealer) ~ 50 Euro.
7. (Groene) long life koelvloeistof concentraat (gele metalen en alu vriendelijk) ~ 25 Euro

Totaal: 420 Euro.

Belangrijk criterium was dat motor goed servicable zou blijven (met name startmotor.
Ik ben overtuigd van de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de Johnson pomp, maar bij elektrische storing zou die mogelijk uitvallen. Daarom een emergency omschakelaar gemaakt naar service accus. Ook een flow sensor om vroegtijdig melding te krijgen van problemen. Kan ik trouwens voor elke motor aanbevelen.

Motor loopt prima, komt mooi op temperatuur. Met laser thermometer (AliE) de diverse delen van het systeem gekontroleerd.



Een beetje moeilijk fotografeerbaar:

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 07 okt 2018 02:13 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 07 okt 2018 08:20 #985467

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Netjes! Ik heb een warmte wisselaar van een 2003 op mijn md7a gebouwd. Zelfde verhaal na revisie het blok schoon houden van binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 11 okt 2018 18:01 #987052

  • Waterzot
  • Waterzot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Pomp op onze 2003 lekt. Begrijp ik het goed dat uw pomp elektrisch werkt? De onze is volgens mij mee door de motor aangedreven.

Kan ik de oude pomp er af laten en uw oplossing in de plaats zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 11 okt 2018 18:04 #987055

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Heb je een linkje voor dat mooie tankje?
Weet je de inhoudsmaat?
3. Expansie reservoir Ali Express voor een Chinese auto ~10 Euro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 11 okt 2018 20:39 #987106

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Waterzot schreef :
Pomp op onze 2003 lekt. Begrijp ik het goed dat uw pomp elektrisch werkt? De onze is volgens mij mee door de motor aangedreven.

Kan ik de oude pomp er af laten en uw oplossing in de plaats zetten?

Jouw KW pomp wordt aangedreven door de V-snaar en is natuurlijk om te bouwen naar elektrisch B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 11 okt 2018 20:41 #987107

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
37south schreef :
Indirekte koeling gemaakt voor mijn VP2003. Misschien heeft iemand anders wat aan de volgende informatie.

Achtergrond: De vorige eigenaar had de motor van mijn Beneteau een paar jaar geleden geheel door Volvo grondig laten reviseren tegen hoge kosten die een nieuwe motor benaderden. Het laatste zou ikzelf zeker ernstig hebben overwogen. De motor liep na revisie fantastisch, het enige jammere was de direkte zeewater koeling. Uit eerdere ervaring weet ik wat zeewater doet met de binnenkant van een motor. Dus aan een gesloten koelsysteem gaan denken. Volvo onderdelen om een VP2003 om te zetten naar een gesloten koelsysteem zijn niet meer verkrijgbaar en zouden toch kosten-prohibitief zijn geweest. Zweedse ombouwsets van Martec zijn wel verkrijgbaar maar niet in NZ en zeker niet goedkooop. Toen maar zelf onderdelen gezocht:

1. Warmtewisselaar van Ebay (nieuw, koper nikkel core, bronzen eindkappen), geschikt voor motoren tot 48PK. ~ 125 Euro.
2. Johnson constant duty centrifugaal circulatiepomp ~ 150 Euro
3. Expansie reservoir Ali Express voor een Chinese auto ~10 Euro
4. Heavy duty heater grade slangen. ~ 25 Euro.
5. Diverse fittings zoals elbows, slangtules, RVS slang klemmen ~ 35 Euro
6. Thermostaat voor gesloten koelsysteem (opent bij 74 graden) (van Volvo stealer) ~ 50 Euro.
7. (Groene) long life koelvloeistof concentraat (gele metalen en alu vriendelijk) ~ 25 Euro

Totaal: 420 Euro.

Belangrijk criterium was dat motor goed servicable zou blijven (met name startmotor.
Ik ben overtuigd van de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de Johnson pomp, maar bij elektrische storing zou die mogelijk uitvallen. Daarom een emergency omschakelaar gemaakt naar service accus. Ook een flow sensor om vroegtijdig melding te krijgen van problemen. Kan ik trouwens voor elke motor aanbevelen.

Motor loopt prima, komt mooi op temperatuur. Met laser thermometer (AliE) de diverse delen van het systeem gekontroleerd.

Mooi gedaan hoor, mooi stukje werk !! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 11 okt 2018 21:07 #987117

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Waterzot schreef :
Pomp op onze 2003 lekt. Begrijp ik het goed dat uw pomp elektrisch werkt? De onze is volgens mij mee door de motor aangedreven.

Kan ik de oude pomp er af laten en uw oplossing in de plaats zetten?

Ja dat kan. Ik heb de pomp hier gekocht (goede prijs, maar ongetwijfeld ook in Nederland verkrijgbaar of via Ebay. Johnson pumps hebben zeer goede naam.

Johnson Circ Pump
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 11 okt 2018 21:14 #987121

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
holtere schreef :
Heb je een linkje voor dat mooie tankje?
Weet je de inhoudsmaat?
3. Expansie reservoir Ali Express voor een Chinese auto ~10 Euro

Geen probleem: Expansie tankje

Volume heb ik niet opgemeten, maar in ieder geval voldoende voor scheepsdieseltje.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 21:15 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 11 okt 2018 21:19 #987123

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
svalk schreef :
Mooi gedaan hoor, mooi stukje werk !! B)

Dank je!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta 2003 indirekte koeling 12 okt 2018 07:44 #987172

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik kocht het nieuwe electrische Johnson pompje voor de Martec koeling van mijn Yanmar 2GM20 bij Van Rij Watersport in Rotterdam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl