Indirekte koeling gemaakt voor mijn VP2003. Misschien heeft iemand anders wat aan de volgende informatie.
Achtergrond: De vorige eigenaar had de motor van mijn Beneteau een paar jaar geleden geheel door Volvo grondig laten reviseren tegen hoge kosten die een nieuwe motor benaderden. Het laatste zou ikzelf zeker ernstig hebben overwogen. De motor liep na revisie fantastisch, het enige jammere was de direkte zeewater koeling. Uit eerdere ervaring weet ik wat zeewater doet met de binnenkant van een motor. Dus aan een gesloten koelsysteem gaan denken. Volvo onderdelen om een VP2003 om te zetten naar een gesloten koelsysteem zijn niet meer verkrijgbaar en zouden toch kosten-prohibitief zijn geweest. Zweedse ombouwsets van Martec zijn wel verkrijgbaar maar niet in NZ en zeker niet goedkooop. Toen maar zelf onderdelen gezocht:
1. Warmtewisselaar van Ebay (nieuw, koper nikkel core, bronzen eindkappen), geschikt voor motoren tot 48PK. ~ 125 Euro.
2. Johnson constant duty centrifugaal circulatiepomp ~ 150 Euro
3. Expansie reservoir Ali Express voor een Chinese auto ~10 Euro
4. Heavy duty heater grade slangen. ~ 25 Euro.
5. Diverse fittings zoals elbows, slangtules, RVS slang klemmen ~ 35 Euro
6. Thermostaat voor gesloten koelsysteem (opent bij 74 graden) (van Volvo stealer) ~ 50 Euro.
7. (Groene) long life koelvloeistof concentraat (gele metalen en alu vriendelijk) ~ 25 Euro
Totaal: 420 Euro.
Belangrijk criterium was dat motor goed servicable zou blijven (met name startmotor.
Ik ben overtuigd van de betrouwbaarheid en duurzaamheid van de Johnson pomp, maar bij elektrische storing zou die mogelijk uitvallen. Daarom een emergency omschakelaar gemaakt naar service accus. Ook een flow sensor om vroegtijdig melding te krijgen van problemen. Kan ik trouwens voor elke motor aanbevelen.
Motor loopt prima, komt mooi op temperatuur. Met laser thermometer (AliE) de diverse delen van het systeem gekontroleerd.
Een beetje moeilijk fotografeerbaar: