Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: V.P. MSB keerkoppeling icm hybride aandrijving

V.P. MSB keerkoppeling icm hybride aandrijving 24 sept 2018 19:31 #981834

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Kan een volvo penta MSB koppeling achter een MD7a langdurige aandrijving op de schroefas verdragen als de diesel niet loopt?
Op dit moment is dat al het geval tijdens het zeilen, maar dan is er geen stuwdruk aanwezig. Het idee is om een elektromotor parallel met een getande riem op de schroefas te zetten, maar dan moet de MSB keerkoppeling wel de stuwdruk gedurende langere tijd kunnen opvangen. Ik kan zo uit tekeningen niet opmaken of er lagers zijn die alleen gesmeerd worden als de ingaande as van de koppeling draait. Ik wil met dit expiriment niet mijn keerkoppeling op een hoop draaien namelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

V.P. MSB keerkoppeling icm hybride aandrijving 24 sept 2018 19:56 #981843

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Normaal gesproken voor een kleine mechanische keerkoppeling geen probleem.
Ik ben echter bang dat je wat andere dingen over het hoofd ziet:
A) Met een tandriemaandrijving op de schroefas tbv een elektromotor introduceer je een radiale kracht op de schroefas waar deze normaal niet op berekend is. Bij de combinatie buitenlager/zwevende afdichting/keerkoppeling krijgt het keerkoppelinglager deze kracht voor zijn kiezen (voor het grootste deel althans - het buitenlager zit ver weg). Kan zijn dat het lager dit kan hebben maar het is een kracht waar niet in is voorzien.
B) Dit soort keerkoppelingen schakelt behoorlijk abrupt. Bij schakelen moet de keerkoppeling de rotatieversnelling van de schroef leveren (daarom ben ik persoonlijk nogal voor een flexibele koppeling tussen as en motor, die dempt dit behoorlijk). Wanneer op de schroefas een elektromotor zit met normalerwijze een forse vertraging (1 op 5 of zo) dan moet tijdens schakelen de koppeling niet alleen de schroef versnellen maar ook de (zware) rotor van de elektromotor, met een 5 voudig toerental.
Ik heb dit gezien met hybride huursloepen met dit systeem: de tandriemen waren niet aan te slepen... Denk dat op termijn de koppelingen dit ook niet waarderen.
Ofwel: kijk uit hiermee - het is allemaal minder simpel dan het lijkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl