Normaal gesproken voor een kleine mechanische keerkoppeling geen probleem.
Ik ben echter bang dat je wat andere dingen over het hoofd ziet:
A) Met een tandriemaandrijving op de schroefas tbv een elektromotor introduceer je een radiale kracht op de schroefas waar deze normaal niet op berekend is. Bij de combinatie buitenlager/zwevende afdichting/keerkoppeling krijgt het keerkoppelinglager deze kracht voor zijn kiezen (voor het grootste deel althans - het buitenlager zit ver weg). Kan zijn dat het lager dit kan hebben maar het is een kracht waar niet in is voorzien.
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
Dit soort keerkoppelingen schakelt behoorlijk abrupt. Bij schakelen moet de keerkoppeling de rotatieversnelling van de schroef leveren (daarom ben ik persoonlijk nogal voor een flexibele koppeling tussen as en motor, die dempt dit behoorlijk). Wanneer op de schroefas een elektromotor zit met normalerwijze een forse vertraging (1 op 5 of zo) dan moet tijdens schakelen de koppeling niet alleen de schroef versnellen maar ook de (zware) rotor van de elektromotor, met een 5 voudig toerental.
Ik heb dit gezien met hybride huursloepen met dit systeem: de tandriemen waren niet aan te slepen... Denk dat op termijn de koppelingen dit ook niet waarderen.
Ofwel: kijk uit hiermee - het is allemaal minder simpel dan het lijkt!