Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: olielekkage VP MD 2020

olielekkage VP MD 2020 24 sept 2018 16:34 #981767

Zoals ik in het topic over doorgedraaide schroefdraad peilstok meldde, zal mijn keerkoppeling losgehaald worden.

Nu heb ik ook al meerdere jaren een beetje olielekkage (zwart) die door het gaatje onder in het vliegwielhuis lijkt te komen. Over een heel seizoen is dat naar schatting een paar 5 tot 10 cc.

Ik vraag me af of ik daar gelijk naar zal laten kijken als de keerkoppeling er toch af gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 24 sept 2018 18:21 #981806

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
zal een eenvoudige keerring zijn, normaliter zo te vervangen als de KK eraf is.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 24 sept 2018 18:29 #981811

Weet je zeker dat dat daar vandaan komt?
Bij mij kwam er een beetje olie uit het luchtfilter en liep aan de achterzijde naar beneden.
Het leek op een lekkage van de keerring krukas, maar was het dus niet.

De keerkoppeling is zo los..............De bedieningskabel, 6 bouten en je schuift hem er zo af.
Alleen de as los maken kan wat moeilijker gaan, als deze b.v. d.m.v. een flex. koppeling gemonteerd zit.
Anders ook 4 of 6 bouten.

Suc6
Gert
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 18:32 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 24 sept 2018 19:07 #981821

Ik vind op de achterzijde geen lekspoor, uitlaatbocht is er af geweest, luchtfilet ook, daar is alles droog.

Onderkant carterpan en omgeving is ook droog. is ook rondom droog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 24 sept 2018 19:16 #981827

Dan kan het bijna niet anders, dan dat de oliekeerring lekt.
Zie je vanzelf als de kk er af is.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 24 sept 2018 21:23 #981880

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Ankeraar32 schreef :
Zoals ik in het topic over doorgedraaide schroefdraad peilstok meldde, zal mijn keerkoppeling losgehaald worden.

Nu heb ik ook al meerdere jaren een beetje olielekkage (zwart) die door het gaatje onder in het vliegwielhuis lijkt te komen. Over een heel seizoen is dat naar schatting een paar 5 tot 10 cc.

Ik vraag me af of ik daar gelijk naar zal laten kijken als de keerkoppeling er toch af gaat?

Vermoedelijk lekt de keerring van de krukas.
Om die te vervangen moet het vliegwiel van de motor af.
Denk niet dat dat mogelijk is zonder de motor uit de boot te halen.
Schoonhouden en doorvaren is een optie tot dat de lekkage erger wordt.
Met mijn VP 2020 is de keerring al eens op die manier vernieuwd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 21:27 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 06:38 #981912

douwe schreef :
Ankeraar32 schreef :
Zoals ik in het topic over doorgedraaide schroefdraad peilstok meldde, zal mijn keerkoppeling losgehaald worden.

Nu heb ik ook al meerdere jaren een beetje olielekkage (zwart) die door het gaatje onder in het vliegwielhuis lijkt te komen. Over een heel seizoen is dat naar schatting een paar 5 tot 10 cc.

Ik vraag me af of ik daar gelijk naar zal laten kijken als de keerkoppeling er toch af gaat?

Vermoedelijk lekt de keerring van de krukas.
Om die te vervangen moet het vliegwiel van de motor af.
Denk niet dat dat mogelijk is zonder de motor uit de boot te halen.
Schoonhouden en doorvaren is een optie tot dat de lekkage erger wordt.
Met mijn VP 2020 is de keerring al eens op die manier vernieuwd.

Is dat dezelfde ring als SY Helios bedoeld? Die denkt dat ie gemakkelijk vervangen kan worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 07:52 #981944

Het vliegwiel dient idd verwijder te worden.

Replacement of rear crankshaft seal
The seal consists of a rubber ring and becomes accessi
ble after the adapter plate at the back of the flywheel
housing, the flexible coupling, flywheel* and flywheel
housing have been removed.
*Note: Mark up the position of the flywheel in relation to
the crankshaft (simplified fitting).
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 08:07 #981951

Dan denk ik dat ik het zomaar laat en een olieabsorptiedoekje onder de motor leg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 08:28 #981965

Bij mijn vorige boot met eem MD 2020 had ik het zelfde probleem. Elk najaar de olie ververst.In het volgende jaar lichte olielekkage een paar druppels. Na ca.10 draaiuren was het over Het advies van de monteur was om in de winter de krukas af en toe te verdraaien en inderdaad dat hielp.Ook gaf hij aan dat er een middel was om aan de olie toe tevoegen om de keerringen weer wat soepel te maken wat kan helpen?
Onderstaande wellicht interessant.
Hoe kan het gebeuren dat oliekeerringen spontaan gaan lekken, meestal kort na het olieverversen?

Zo af en toe hoor je inderdaad van dit verschijnsel. Oliekeerringen hebben een zwaar leven, zeker die welke de krukas of de nokkenas van een verbrandingsmotor moeten afdichten. Het afdichten moet zowel bij stilstaande (statisch) als bij draaiende motor (dynamisch) plaatsvinden.

Het smeermiddel dat naar buiten wil, heeft een verschillende viscositeit bij verandering van temperatuur. Als we de waarden bekijken bij +40°C en +100°C dan zal de viscositeit van een SAE 15W-40 motorolie respectievelijk 120 en 16 mm2/s bedragen, een SAE 10W-40 heeft een viscositeit van 80 en 13 mm2/s, een SAE 10W-30 van 70 en 12 mm2/s.

De modernste SAE 5W-30 en 0W-30 oliën hebben ongeveer dezelfde viscositeitswaarden als die van een SAE 10W-30 olie. Dat leert ons dat de viscositeit op zich niet de lekkage zal veroorzaken. Als de ‘dikke’ oliën zo’n 10 tot 15°C boven de 100°C is, is de viscositeit gelijk aan die van de ‘dunne’ olie.

De tweede factor is de oppervlaktespanning van de olie, want die heeft invloed op het ‘kruipen’ van de olie. Ook die waarde varieert weinig in compleet geformuleerde producten. Dat is logisch, want als een motorolie als kruipolie zou werken dan lekte iedere motor.

Een derde factor heeft met de chemische reacties te maken die optreden tussen het materiaal van de oliekeerring en stoffen die in de olie zitten. Daarover is veel onderzoek gedaan en sinds meer dan tien jaar moeten motoroliën die aan de CCMC en ACEA eisen voldoen, tal van testen ondergaan. Het komt daarom niet meer zo vaak voor als vroeger dat een oliekeerring opzwelt of hard wordt. Een oliekeerring die hard wordt, krijgt scheurtjes en gaat onherroepelijk lekken.

Een vierde factor is de thermische stabiliteit van de olie. Als die niet hoog genoeg is, ontstaan er kooldeeltjes die zich voor de afdichtlip van de oliekeerring verzamelen. Dan komt er op den duur niets terecht van een goede dynamische afdichting.

Het kan na het olieverversen gebeuren dat de nieuwe olie vuildeeltjes bij de keerring verwijdert. Dit heeft dan mogelijk een lekkage tot gevolg.

Een vijfde factor is het drukverschil over de oliekeerring. Als de carterventilatie niet goed werkt, zal er een overdruk in het carter ontstaan. Dat is niet zo erg bij draaiende motor omdat de dynamische afdichting dan goed werkt. Bij stilstaande motor is dat niet het geval en kan zelfs een geringe overdruk voor lekkage zorgen.
Bron: AMT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 08:36 #981972

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
stoomlicht schreef :
Bij Bij stilstaande motor is dat niet het geval en kan zelfs een geringe overdruk voor lekkage zorgen.
Bron: AMT

Bij een stilstaande motor is er geen overdruk in het carter
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 09:27 #981991

FriendlySailor schreef :
Het vliegwiel dient idd verwijder te worden.

Replacement of rear crankshaft seal
The seal consists of a rubber ring and becomes accessi
ble after the adapter plate at the back of the flywheel
housing, the flexible coupling, flywheel* and flywheel
housing have been removed.
*Note: Mark up the position of the flywheel in relation to
the crankshaft (simplified fitting).

Voor zoiets heb eigenlijk wel de workshop manual nodig , ook omdat je de juiste aantrekkoppels moet gebruiken, zeker voor een vliegwiel:
www.motoren.cloudns.cx/pdfs/vo..._MD2010-20-30-40.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 11:07 #982037

Ja, die werkplaats manual had ik al op de laptop staan, maar ik heb onvoldoende ervaring om zo'n vliegwielhuis los te halen. En blijkbaar zou de motor er dan ook uit moeten?.

Ik zou het dus laten doen in Denemarken door de plaatselijke werf. Ik vraag me af of het de kosten waard is om zo'n beetje lekkage te laten verhelpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

olielekkage VP MD 2020 25 sept 2018 12:53 #982068

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
De meeste oliekeerringen zakken in door de stilstaande belasting. Regelmatig draaien, net als goede wijnflessen ;)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl