brrr. had gehoopt dat het minder ernstig zou klinken
![:-) :-)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
. Ben beetje verlieft op afmeting / type boot. Maar, geld voor een nieuwe motor of andere dure ellende kan ik mij niet veroorloven.
Het jammere is in deze situatie, dat ik het koop van een verkoophaven, die zelf weinig weet van de boot en de historie ervan. De eigenaar zou in zeer slechte gezondheid verkeren, dus die heb ik nooit kunnen spreken.
Ik heb begrepen van enkele bedrijven die Volvo Penta's reviseren, dat voor dit type motor geen onderdelen meer gemaakt worden / niet te krijgen zijn. Als ik even door lees op internet lees ik ook mensen die het motorblok hebben vervangen omdat enkele simpele onderdelen (lees; goedkoop) niet meer te verkrijgen zijn.
svalk schreef :
Onvolledige verbranding van diesel geeft meestal zwarte rook, dit lijkt op SMO en is wel behoorlijk heftig. Start de motor wel goed ? Vind je ook diesel in je motorolie ?
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
Kunnen eigenlijk maar een paar dingen zijn , of een lekke koppakking of een zuigerveer kapot. Verstuiver geeft meestal ook zwarte rook.
Zou beginnen met de compressie op te meten als eerste.
Mijn 35 jaar oude VP2003 rookt ook iets tijdens normale vaart en is SMO maar is veel minder dan jij laat zien.
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
Motor startte in een keer, gek genoeg ook zonder voorgloeien (of hooguit 2 sec voorgloeien). Motorolie is helaas net vervangen en nog z.g.a.n.. Er lag wel een plas zwarte olie onder de motor, de eigenaar en verkoop haven weet niet hoe dat er komt. De motor was koud bij starten, dat had ik vooraf gevoeld.
johannesw schreef :
Dit ziet er uit als te weinig water toevoer naar de waterinjectie in de natte uitlaat. Het injectie water verandert in stoom. Oorzaak vervuilde warmtewisselaar, verstopt wierfilter of koelwater inlaat. Dat is geen dure reparatie. Kun je zelf oplossen als je een beetje handig bent.
Het is een type droge uitlaad. Dan gaat uw bericht hier niet voor op, klopt dat?