Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 18:27 #975548

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Beste mensen,

Ik kamp al twee jaar met uitlijnproblemen nadat bij zwaar weer een motorrubber was losgetrild.
Veel informatie opgedaan in de diverse draadjes op dit forum. Ook Volvo monteur heeft aantal uren lopen sleutelen zonder veel resultaat.

Belangrijk in die draadjes is dat je de motor uitlijnt ten opzichte van de schroefas en de schroefaskoker.

Een belangrijk punt voor mijn situatie bleef echter nog onvermeld: hoe fixeer je bij een Volvo seal met daarachter een rubber lager (de schroefas kan alle kanten op bewegen) de schroefas zodanig dat ie keurig recht uit de schroefaskoker komt?

Als ik de (schroefas)flens losmaak van de keerkoppeling, kan ik de flens (en as) vele centimeters in alle richtingen bewegen.
Ik beschik dus niet over een goede gefixeerde positie van de schroefas, die ik nodig heb om de motor netjes achter de as te zetten.

Ondertussen dus nog steeds een rammelende motor (in zijn vrij en in zijn werk) en zodanig bijgeluiden dat ik niet hoger dan 2100 toeren kan lopen..

Tips om mijn schroefas met seal recht uit de koker te laten komen?

PS, het betreft een starre flenskoppeling (tussen keerkoppeling en schroefas)
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 18:28 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 19:07 #975568

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 761
Het gerammel van de motor bij meer toeren komt doordat de schroefas tegen de binnenzijde van de koker slaat neem ik aan?

Vind het bijzonder dat je wanneer je de schroefasflens van de motor losneemt geen behoorlijk neutrale positie van de as in de koker kunt voelen. Wanneer het rubber werkelijk zo veel beweegt als je schrijft, kun je dan niet de as omhoog tillen tot tegen binnenzijde koker en vervolgens omlaagdrukken tot tegen binnenzijde koker en op die manier de middenstand redelijk nauwkeurig bepalen? Komt niet op een millimeter, tenzij de motor echt erg springerig is en je net op die laatste millimeter de binnenzijde van de koker weet te raken met de as.

Anders van de winter op de kant schroefas ontkoppelen van motor, het hele rubber binnenlager demonteren en opschuiven zodat je de schroefas in het midden van de koker kunt fixeren. Dan bij voorzijde schroefas iets van een tijdelijke, demontabele steun maken die maar op één manier geplaatst kan worden en waarbij de schroefas dan keurig in het midden van de koker zit. Deze steun moet uiteraard ook geplaatst kunnen worden nadat de schroefasafdichting weer is gemonteerd. Zo kun je van het voorjaar, wanneer de boot weer in het water ligt en haar natuurlijke vorm heeft aangenomen, de schroefasflens van de motor los maken, de schroefas een millimeter naar achter schuiven en vervolgens ondersteunen zodat je zeker weet dat de as in het midden van de koker zit. Daarna kun je op basis daarvan de motor gaan uitlijnen.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 19:34 #975575

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Olav,

Ik denk niet dat de schroefas tegen de koker komt. Maar de bijgeluiden lijken meer onbalans en trilling te zijn. Ook gek genoeg heb ik nu een soort trilling erbij gekregen sinds ik afgelopen winter een mooi nieuw rubber lager heb geplaatst die lekker nauw om de schroefas sluit (dus die loopt wellicht niet mooi evenwijdig in het rubber lager).

Je optie 1 (op gevoel neutrale positie vinden) heb ik dus eerder geprobeerd, maar heeft onvoldoende resultaat gehad. Misschien wel nadenken over een manier om dat nauwkeuriger te doen.

Optie 2 is wellicht bruikbaar (kan dat hele Volvo ding er makkelijk af?). Qua optie 2 zat ik bijv ook te denken om de hele as eruit te trekken en dan op zicht (van buiten naar binnen) proberen te bepalen waar het midden van de keerkoppeling flens moet zitten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 20:24 #975590

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Uit het water kun je er rondom een paar plastic keggen rond de schroefas en de koker doen, zodat deze in het midden van de koker staat en dan uitlijnen. Je moet dan wel de seal losnemen en naar voren schuiven.

In het water liggend is het wat lastiger omdat je de seal niet los kunt nemen.

Ik doe dat door de schroefas aan een draad naar boven op te hangen.

Gevoelsmatig kun je het wel zo instellen de as midden in de koker is gefixeerd.

Als er voldoende ruimte is kun je as ook vanonder opstoppen tot in de middenstand.

Zolang de flens nog niet bevestigd is kun je steeds controleren of de as in het midden staat.
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 20:25 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 20:39 #975596

  • De Leste
  • De Leste's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Is de as recht, schroef geen beschadigingen, buitenlager, Motorsteunen.
Uitlijnen op de kant als de as eruit is met 2 busjes in de koker, buitenste met gaatje in het hart voor bevestiging lijntje, binnenste busje gaatje iets groter maken waar het draadje door gaat naar hart keerkoppeling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 20:46 #975600

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
FAL schreef :
Beste mensen,

Ondertussen dus nog steeds een rammelende motor (in zijn vrij en in zijn werk) en zodanig bijgeluiden dat ik niet hoger dan 2100 toeren kan lopen..

Tips om mijn schroefas met seal recht uit de koker te laten komen?

PS, het betreft een starre flenskoppeling (tussen keerkoppeling en schroefas)

Als je last hebt van trillingen terwijl de as niet draait, dan is de kans dat je het ergens anders dan de uitlijning moet zoeken in mijn ogen groot. Uitlijnfouten komen normaal aan het licht met draaiende as.
Hoe zijn de motorsteunen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:00 #975605

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Dat van dat draadje snap ik niet Cave, hoe weet je of het draadje recht door het busje gaat?

Goede tips voor als de boot uit het water is! Hoopte ook nog wat slimme trucs voor in het water te verzamelen.

Motorsteunen beoordelen heb ik geen criteria voor. Ik zal proberen of ik een filmpje kan plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:12 #975607

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
photos.app.goo.gl/STCNMZsyWL9tMxpA8

Filmpje van start van de motor.
- hoe acceptabel is de mate van schudden?
- rechter rubber is wat ingezakt, maar weet niet hoe erg dat is. Vergt natuurlijk wel compensatie bij het stellen van de hoogte

Ik heb ook nog een langer filmpje met schakelen in vooruit en achteruit met meer toeren..
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 21:15 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:16 #975609

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
FAL schreef :
Beste mensen,





Ondertussen dus nog steeds een rammelende motor (in zijn vrij en in zijn werk) en zodanig bijgeluiden dat ik niet hoger dan 2100 toeren kan lopen..

Als de boel ook rammelt als de de schroef uitgeschakelt is , moet je het echt in de motor en motorophanging zoeken. Heeft de uitlijning verder niets mee te maken. Had Yannick trouwens ook al aangegeven.
Bij mijn vroegere boot zat de voet van een van de rubbers los op de fundatie en die stond dus lekker op de fundatie te dansen. TIKTIKTIK!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 21:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:19 #975610

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
In stationair wel wat rumorig, maar bij verhoging toeren valt het wel mee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:25 #975612

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
FAL schreef :
photos.app.goo.gl/STCNMZsyWL9tMxpA8

Filmpje van start van de motor.
- hoe acceptabel is de mate van schudden?
- rechter rubber is wat ingezakt, maar weet niet hoe erg dat is. Vergt natuurlijk wel compensatie bij het stellen van de hoogte

Ik heb ook nog een langer filmpje met schakelen in vooruit en achteruit met meer toeren..

Schudden lijkt mij vrij normaal. Mijn Volvootje schut net zo hard. Geluid van de motor komt me ook bekend voor,
Bij een laag toerental is een lichte "dieselknock" ook normaal.
M.i.:"No worries mate" ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 21:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:26 #975613

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Motor met schakelen in vooruit, toeren verhogen (iets van 1700 ofzo), terug stationair, achteruit en ook weer toeren verhogen

photos.app.goo.gl/MJVeU6aFbXHAtNhq9
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:46 #975618

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
FAL schreef :
Motor met schakelen in vooruit, toeren verhogen (iets van 1700 ofzo), terug stationair, achteruit en ook weer toeren verhogen

photos.app.goo.gl/MJVeU6aFbXHAtNhq9

Ook normaal ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 04 sept 2018 21:56 #975621

ik had precies het zelfde.
Dit is een VP 2030 zo te zien???
Ik had het bij een VP 2003T.
Zie dit draadje zeilersforum.nl/index.php/foru...vo-penta-2003t-eruit

Nou is mijn schroefas wel 30 mm, dus de ruimte in de bus door het vlak is mss iets minder.
Aan mijn VP 2003T zat een "oude" Uniflex van Vetus. Deze vervangen door een nieuwe Bullflex.
Geen verbetering. Ik werd er gek van.
Toen dus de VP 2030 gemonteerd, met de nieuwe Bullflex en.......nog rammelen.
Dus duidelijk de schroefas tegen de doorvoer.
Zegt de monteur van Noordschans: "Haal die Bullflex er nou eens tussen uit".
Dus de "oude" Uniflex er weer tussen gezet.........klaar. Helemaal geen rammelen meer.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Suc6.

Oh ja ik heb een pasbus gedraaid die over de as schuift en aan één zijde schuin is en die past precies in de doervoor en zodoende zit de ad precies in het midden.
Gert
Laatst bewerkt: 04 sept 2018 21:58 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 05 sept 2018 05:42 #975635

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
MD2020

Ok, dus ook inderdaad de as goed fixeren als de boot op de kant staat.
Ik zal dan inderdaad iets met busjes ofzo moeten maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 05 sept 2018 06:14 #975636

  • De Leste
  • De Leste's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
En je motorsteunen controleren, als ik de voorste 2 zie zit er verschil in (belasting)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 05 sept 2018 06:48 #975645

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
douwe schreef :
FAL schreef :
Motor met schakelen in vooruit, toeren verhogen (iets van 1700 ofzo), terug stationair, achteruit en ook weer toeren verhogen

photos.app.goo.gl/MJVeU6aFbXHAtNhq9

Ook normaal ;)
Ik zou willen dat de mijne zo mooi draaide... (2 cilinder...)
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 05 sept 2018 20:09 #975990

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Ok, bedankt voor de tips mannen. Het bewegen van de motor vinden jullie prima, dus vooralsnog ga ik er vanuit dat de rubbers op zich niet slecht zijn.

Dus ik ga eerst toch nog eens in het water aan de slag:
- flens loshalen en toch nog eens nauwkeuriger de middenpositie zien te vinden
- opnieuw de motor goed positioneren tegen de flens
- goed opletten op hoogte motorsteunen en verdeling draagkracht op de steunen

Als dat onvoldoende resultaat geeft, dan toch in de winter de aspositie beter uitdokteren.
- volvo seal eraf en schroefas goed in midden vd koker fixeren (met bus of keggen oid)
- iets bedenken (v-steun?) om diezelfde fixatie ook te reproduceren in het water met volvo seal
- reutemeteut motor uitlijnen opnieuw

Daarna maar weer eens naar het resultaat kijken. Misschien komt er ook nog veel gerammel van de oude klapschroef zelf...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 05 sept 2018 20:37 #975999

Als de flens of de as los is van de motor, kan je met bv een duimstok (vanaf een vast punt)
de afstand meten van bovenaan tegen de buis, tot onderaan tegen de buis.
Dan kan je vrij goed de midden bepalen. En dat kan je ook doen met links en rechts.
En dan proberen de as te fixeren met behulp van bv blokken hout oid. De as moet dan wel vast blijven liggen. Als dan de as in het midden zit het gat van de as (motorzijde) naar de as toe brengen.

Ik heb geen goed tekenprogramma, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik daarmee bedoel.
De schuine kant gaat in de buis door het vlak.
Dat kan je alleen maar doen als de boot uit het water is.
Ik heb er een van 30 mm..........

Gezien de ervaring met mijn motor:

As niet in het midden van de buis door het vlak;
Motorsteunen niet goed;
Motor staat te los;
Er zit bij jou geen flexibele koppeling tussen hee? B.v. een Bulflex o.i.d.?
Dat kan het dus niet zijn.
Bijlagen:
Gert
Laatst bewerkt: 05 sept 2018 20:45 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 06 sept 2018 05:23 #976038

Mij lijkt 1 test relevant; koppel de as los en start de motor. Als hij dan nog steeds rammelt ligt het ws aan een motorsteun. Pak dan een stevige balk en lift de motor door deze balk eronder te duwen en kijk of er ergens slechte motorsteunen zijn. Dat kun je ook testen door de motor flink zijdelings heen en weer te duwen. Ik had afgelopen zomer een gelijksoortig geluid en het bleek de motorsteun te zijn. Optisch nog in prima staat maar het rubber was intern kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 06 sept 2018 12:23 #976209

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Kijk ook eens of het schroefaslager in de uithouder niet versleten is.
Dat lager moet in lijn liggen naar de koppeling toe.
Dus ook het enige punt in de drijflijn dat niet flexibel is

Maar zoals eerder vermeld heeft ,volgens jou, de motor ook herrie als de motor in z'n vrij draait. Dus duidt dat er op dat het niet aan schroefas en uitlijning ligt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 12:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 06 sept 2018 13:42 #976234

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik heb mijn schroefas uitgelijnd door een pvc afvoer buuis te pakken. Deze paste precies om de schroef as en precies in de koker. De as kon eigenlijk geen kant meer op.

Jou as zit star aan de motor vast?? Misschien is dat wel de oorzaak. Beter is het om een flexibele koppeling er tussen te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 06 sept 2018 16:01 #976297

CMO schreef :
Jouw as zit star aan de motor vast?? Misschien is dat wel de oorzaak. Beter is het om een flexibele koppeling er tussen te zetten.

Dat is pertinent NIET waar, Volvo adviseert starre verbinding.
Dus geen flex.koppeling.
Dat was bij mij wel de oorzaak.
Gert
Laatst bewerkt: 06 sept 2018 16:02 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 06 sept 2018 19:27 #976408

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 738
Nog even voor de duidelijkheid:
- mijn schroefas zit met starre flens aan de keerkoppeling, loopt dan naar de schroefaskoker met Volvo seal.. en aan de buitenkant zit nog een rubber lager, daarna de klapschroef (gori 14x11, niet de jongste, klappert ook wel). Het rubber watergesmeerde lager is nieuw dit seizoen en zit lekker strak om de as. Op zich wel goede opstelling.
- de geluiden in zijn vrij lijken vooral onbalans te zijn (ik denk niet dat de as dan klappert tegen de koker)
- de geluiden in zijn werk bij hogere toeren dan 2000 lijken trillingen en onbalans
- zekerheid over de kwaliteit motorsteunen heb ik niet, maar jullie vinden de filmpjes niet vreemd qua schudden

Dus ik moet toch maar weer stap voor stap alles gaan checken en uitproberen. Jullie laatste tips (met losse flens starten, met balk liften, duwen, met bus in de winter de as fixeren) zal ik dan ook proberen. Ik moet inderdaad meer zekerheid zien te krijgen of die motorsteunen goed zijn of niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlijnen t.o.v. schroefaskoker met seal 09 sept 2018 17:02 #977208

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
FAL schreef :
- de geluiden in zijn vrij lijken vooral onbalans te zijn (ik denk niet dat de as dan klappert tegen de koker)
- de geluiden in zijn werk bij hogere toeren dan 2000 lijken trillingen en onbalans
- zekerheid over de kwaliteit motorsteunen heb ik niet, maar jullie vinden de filmpjes niet vreemd qua schudden

Onbalans is weer heel iets anders als uitlijning.
Onbalans zou in de motor zitten. Dan heb je een echt probleem.
Maar naar wat ik op je filmpjes gehoord en gezien heb is er sprake van een gezond motortje.
Anders zou mijn 2020 ook naar de kl.... zijn :angry:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl