Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 03 sept 2018 18:24 #975254

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Op dit moment heb ik een serieus probleem met de motor in mijn Jeanneau Tonic 23. De motor, een Yamaha FT8DE langstaart zit in een bun. We hebben nu motorpech gekregen omdat de impeller volledig vernield is, die is drooggelopen. Volgens mijn monteur komt de motor niet diep genoeg in het water of heeft er iemand op de boeg gestaan met draaiende motor.

Extra vervelend omdat de boot al licht achterover helt en al enigszins overhelt naar stuurboord, waar de motor zit. Ik heb dan ook een zak zand van 25 kg in de boeg gelegd. Dia kan ik er natuurlijk weer uithalen. maar hij ligt er niet voor niks.

Ik kan zien dat de motor niet erg diep in het water steekt.

Mijn vragen zijn:

Hoe diep moet deze motor in het water liggen? Of wat is de juiste maximale hoogte van de spiegel?
Zijn er forumleden met een Tonic 23 en hoe hebben die hun motorisering geregeld. Ik kom regelmatig Tonic 23's tegen met de zelfde motor, hebben die dit probleem ook?
Wat is een mogelijke oplossing??

Ik loop er alvast een paar af:
Ik moet sowieso een nieuwe motorsteun maken, want de oude kweekt al mos. Ik kan deze iets lager maken of inzagen. Maar de motor kan niet heel veel dieper in de bun liggen omdat de motor dan tegen de schotten in de bun aankomt. Het lijkt er zelfs op dat hij daar al tegen aankomt.

Gewicht (ballast) meer naar achteren. Maar dat zal de vaareigenschappen zeker niet verbeteren.

De motor proberen in te ruilen met een motor met een XL staart. Waarschijnlijk de beste oplossing, maar voorlopig te duur. Tweedehands heb ik er geen één kunnen vinden, dus wie er één in de weg heeft staan......

Gedrag aanpassen: nooit op de boeg staan met een draaiende motor. Ook mogelijk maar zeker niet fool-proof (says the fool...)

Ik ben vooral benieuwd naar reacties van mensen met een Tonic 23 en of zij dit probleem ook hebben gehad (en natuurlijk, hoe ze het hebben opgelost)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 03 sept 2018 18:39 #975259

Nou eventjes op de boeg staan kan niet zoveel kwaad dat moet een motor kunnen hebben. Merk je dat je meer impellors verbruikt dan gebruikelijk of was dit een incident?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 03 sept 2018 19:01 #975267

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
MrAndyvanduinen schreef :
Nou eventjes op de boeg staan kan niet zoveel kwaad dat moet een motor kunnen hebben. Merk je dat je meer impellors verbruikt dan gebruikelijk of was dit een incident?

We hebben de boot nog niet zo lang. In het begin heeft de motor helemaal verstopt gezeten. Ik heb zelf het staartstuk schoongemaakt en voorzien van een nieuwe impeller (de oude zag er nog wel goed uit) en impellerhuis. Ik weet niet hou hij het daarvoor gedaan heeft, maar ik kon goed zien dat de motor (en de hele boot trouwens) behoorlijk hoog in het water lag.

De situatie was dat de motor de ene dag nog een gezonde controlestraal liet zien en de volgende dag raakte de motor oververhit en viel hij vlak bij de haven uit. Het was dus een incident maar niet één die ik graag wil herhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 04 sept 2018 06:06 #975353

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
ik zou die motor achterop de spiegel hangen, dan kan je zelf de hoogte bepalen
indien noodzakelijk de spiegel aan de binnenkant versterken
als dat bevalt, later de bun dichtmaken, met ontluchting, daar kan je dan je benzinetank zetten
met motor omhoog en bun dicht loopt je boot een stuk sneller
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 04 sept 2018 17:41 #975534

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
TonMitz schreef :
ik zou die motor achterop de spiegel hangen, dan kan je zelf de hoogte bepalen
indien noodzakelijk de spiegel aan de binnenkant versterken
als dat bevalt, later de bun dichtmaken, met ontluchting, daar kan je dan je benzinetank zetten
met motor omhoog en bun dicht loopt je boot een stuk sneller

Hallo Ton, Bedankt voor je reactie. Dat is zeker een optie maar daarom hebben we natuurlijk niet voor een boot met een bun gekozen. De boot steekt dan meer uit en het staat hem ook niet zo goed.

Het zou zeker een heleboel problemen oplossen maar we (en mijn vrouw zeker) vinden het geen pan. Mischief ooit met een elektrische motor (die is een stuk kleiner)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 04 sept 2018 17:51 #975538

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Wat aanvullende informatie:

De hoogte van de spiegel is 45 cm. Als ik naar de waterlijn op de motor kijk zie ik niks vreemds het water staat iets boven de bovenste vleugel. Dat zou voldoende moeten zijn en 45 cm pas ook echt bij een langstaart.

Blijft dus de vraag wat er misgegaan kan zijn. De dag dat het misging zat mijn zoon (van 13) aan het roer en was ik van alles op het dek aan het doen.

De motor kan niet lager hangen, ik heb de motorsteun dus als kopie van de oude gemaakt. Ik zal de zak zand uit de boeg halen en er een lichter gewicht voor terugleggen. Hij heeft het verder het hele seizoen probleemloos gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 04 sept 2018 17:53 #975539

Misschien in een vaargebied met veel waterplanten geweest? Heeft mij ook eens een impellor gekost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 04 sept 2018 19:08 #975569

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
De monteur roept wat en jij gelijk in de zenuwen.....niet doen. Er zijn vele oorzaken mogelijk voor een gescheurde impellor. Ik verving na 3 jaar toch maar eens de impellor, om na twee weken de splinternieuwe alweer te moeten vervangen. Aan flarden.

Gewoon een nieuwe in doen, reserve op de plank en gaan. Ik weet het, het zijn niet de goedkoopste impellors, maar een andere motor is een klappie duurder. Als je die ook in no time hebt versletenkan je pas echt wat zeggen. Voor het fijne gevoel anker klaarleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 04 sept 2018 20:50 #975603

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
@Andy. Er waren zeker veel waterplanten maar ik weet niet of je impeller daar zo gruwelijk van naar de kl..... gaat. Maar het zou zeker kunnen. De schroef was echter schoon.

@Koko Om de impeller te vervangen moet ik de mast er af halen, de boot er uit, de schroef er af, dan de boot er weer in en dan de motor er uit. En dan moet ik de impeller nog vervangen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 05 sept 2018 06:30 #975639

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
[quote
@Koko Om de impeller te vervangen moet ik de mast er af halen, de boot er uit, de schroef er af, dan de boot er weer in en dan de motor er uit. En dan moet ik de impeller nog vervangen [/quote]

dat bedoel ik dus, fijn als dat in een vakantie gebeurt(of bij een serieuze storing die in een werkplaats moet worden verholpen) in een haven zonder kraan :S ,
hang dat ding aan de spiegel
heb ik het nog niets eens over 2x kraankosten per keer
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 05 sept 2018 14:07 #975810

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Hallo Bert,
Ik heb sinds kort een Tonic 23 met een zware 10PK Honda en herken 2 problemen niet.
- Impeller die droog kookt; ik heb geen ballast voorin en zie hem ook niet achterover hellen. Maar misschien ben ik niet kritisch genoeg... Als ik voorop sta dan houd ik volgens mij genoeg water.
- Ik hoef de schroef niet te demonteren. Leuk is het niet om hem eruit te tillen, maar het kan wel.
Ik zit te denken over een verlenging aan de giek te maken om zo boven de bun te komen en te kunnen hijsen.
Mijn bun is overigens wel enigszins bewerkt (verlaagd?) In mijn geval draaien de spindels zo ongeveer tegen de bakskist aan. Is dat bij jou ook zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 05 sept 2018 17:28 #975930

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
koef schreef :
Hallo Bert,
Ik heb sinds kort een Tonic 23 met een zware 10PK Honda en herken 2 problemen niet.
- Impeller die droog kookt; ik heb geen ballast voorin en zie hem ook niet achterover hellen. Maar misschien ben ik niet kritisch genoeg... Als ik voorop sta dan houd ik volgens mij genoeg water.
- Ik hoef de schroef niet te demonteren. Leuk is het niet om hem eruit te tillen, maar het kan wel.
Ik zit te denken over een verlenging aan de giek te maken om zo boven de bun te komen en te kunnen hijsen.
Mijn bun is overigens wel enigszins bewerkt (verlaagd?) In mijn geval draaien de spindels zo ongeveer tegen de bakskist aan. Is dat bij jou ook zo?

Super dat er een mede-Tonic_bezitter reageert. Heb jij de versie met ophaalbare of vaste kiel?

Ik had een uitgebreide reactie getypt met foto's er bij maar die ging helaas verloren. Waarschijnlijk past jouw motor door het gat van de bun omdat hij een tweeblad schroef heeft. Mijn motor heeft een drieblads (werk) schroef. Ik ben heel benieuwd naar jouw bun, kun je daar een foto van maken, ik vermoed dat de motorsteun iets naar voren is geplaatst. Dan zal waarschijnlijk ook het gat onderin naar voren toe groter zijn gemaakt. Bij mij komen de spindels niet tegen de bakskist aan

Wat betreft het naar achteren hellen; staan bij jou ook de accu's onder het bed achter? Loopt bij jou het water helemaal uit het wasbakje in de keuken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 05 sept 2018 19:40 #975977

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Dag Bert,
Heb zelf ook een F8 langstaart in de bun (van Etap22) en let altijd goed op of de koelstraal lekker spuit. Indien niet de inlaat roosters goed schoonmaken. Wij hebben daar een wc borstel voor...
Of het gaatje waar het water uitkomt doorprikken met ijzerdraad daar kan ook wat viezigheid in komen.

In de bijlage een plaatje uit het manual m.b.t montage van de motor. Daaraan kun je zien of de motor op de juiste hoogte gemonteerd is. Ik heb ook het complete manual in Engels indien gewenst.

Johan
Bijlagen:
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 05 sept 2018 19:44 #975979

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Dank je wel Johan.

Tsja, daar hangt mijn motor dus wel ongeveer. Als ik in de bun kijk zie ik het water (iets) boven de plaat staan

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 05 sept 2018 19:47 #975983

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Nog als aanvulling; Ik had de dag van te voren gekeken en toen spoot hij dus goed maar helaas op de dag dat het gebeurde niet gekeken. Tijdens het varen is kijken lastig dan moet ik de klep van de bun openen en over de motor heen hangen.

Ik ga in het vervolg dus elke keer kijken voor ik ga varen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 09 sept 2018 11:23 #977131

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Ik moest even langsgaan om een paar foto's van de bun te scoren.
De motorsteun is naar voren geplaatst. Waarom is onbekend. Daarom lopen de spindels tegen het schot van de bakskist aan



Hier zie je de rode wiggen


met een close-up


Als jij een goede reden weet om dit te doen, dan hoor ik het graag. (waterstraal achterop zichtbaar? Makkelijker eruit halen -mwaah)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 09 sept 2018 11:31 #977136

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
De accu (1) staat onder het bed; en er ligt zelfs wat gewicht, wat hem nog verder naar achteren trekt - nogmaals nooit gezien dat die steigert.
En dan het wasbakje: Die gaat recht naar beneden. Oh wat werkt dat makkelijk, totdat de afsluiter het begeeft, of de slang, of.....
Reden daarvoor is dat ik (ook nog eens achterin!) een vuilwatertank heb, waar het toilet rechtstreeks naar toe gaat.
Die is helaas met pur vastgezet, niet verstandig ben ik bang. Maar ja als 4e eigenaar heb je niet alles voor het zeggen.
Laatst bewerkt: 09 sept 2018 11:53 door Apollo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 09 sept 2018 15:09 #977181

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Bedankt voor je reacties Koen, daar heb ik echt wat aan! Ik heb 2 accu's, waarbij één 70 AH service accu die best zwaar is (20 kg plus?) De constructie met de rode wiggen ga ik iig niet nadoen, denk ik. Zo op het oog ligt jouw motor niet dieper dan die van mij, maar wel meer naar voren. Ik denk heel eerlijk gezegd dat dat gewoon gedaan is om het ding er überhaupt uit te krijgen. Het lijkt er wel op of de achterste handgreep wat dieper ligt dan die van mij, dan moet je hand een beetje achter de motor komen. Dat past niet als je hem op de standaard plek hebt.

Klopt het dat jij een schroef met twee bladen hebt?

Heb jij een onhaalbare of een vaste kiel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 09 sept 2018 15:25 #977184

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Ik heb de hoogte van de bovenkant van de spiegel tot de waterlijn opgemeten, dat is 45 cm. Ik voeg een foto van de motor bij waarop volgens mij goed te zien is hoe hoog het water komt. Het lijkt er op dat dat hoog genoeg is. Misschien kan één van jullie een blik werpen

Ook een foto van de motorsteun die niet meer in goede staat is. Ik ben nu bezig met het maken van een vervanger; 40 mm watervast multiplex
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 09 sept 2018 15:29 #977186

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
@Johan: Bedankt voor het aanbod, wat betreft de manual, die heb ik gevonden. Ik geloof dat ik hem zelfs in het Nederlands heb. Waar ik nog wel belangstelling voor zou hebben is het werkplaats handboek van de FT8DE, als je die ergens hebt zou ik heel blij zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 10 sept 2018 05:56 #977329

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Bert65 schreef :
Klopt het dat jij een schroef met twee bladen hebt?

Heb jij een onhaalbare of een vaste kiel?

Ik heb een 3 blads werkschroef en kan hem er met de hand (grrrr...) of een heftruck/kraan zo uithalen. Wel even de gaskabels loshalen natuurlijk. En dat is nogal een voordeel boven telkens je schip kranen.
En mijn kiel is op te halen, dus ik heb een boot mét rem in wateren tussen de 70 en 140 cm.

Mooi dat ik op jouw foto kan zien hoe het origineel is van de motorsteun en nee, die hangt niet lager. Weet je zeker dat je waterinlaat boven het water kwam? Als ik kijk hoe diep die uitsteekt kan dat bijna niet.
Laatst bewerkt: 10 sept 2018 06:00 door Apollo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 10 sept 2018 06:35 #977336

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
De waterinlaat ligt zo te zien keurig onder water. Er is die dag bij mij en mijn zoon wat paniek op het water geweest en ik weet vrij zeker dat ik op het dek heb rondgerend terwijl de motor liep. Ik zet d e motor gewoon weer terug.
Ik weet vrij zeker dat het gat onderin jouw bun groter gemaakt is, anders kan je motor ook niet zover naar voren staan. Waarvoor Moet Jij hem er uit halen dan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tonic 23 , Yamaha FT8D High Thrust, L of XL staart 10 sept 2018 19:02 #977614

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 81
Bert,
Nee, helaas heb ik werkplaatshandboek niet. Wel het originele instructieboek, maar die is moeilijk te mailen :blink:
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl