Ik heb nog steeds op mijn kimkieler een vaste schroef. Als je over wier, netten en andere rommel vaart, dan is alles wat tussen de kielen komt voor de schroef. Als je dus niet uitkijkt, dan kun je er veel last van hebben. Ik ben vele malen onder het schip gedoken om de rommel eruit te halen. Een klapschroef zal tijdens het zeilen natuurlijk minder gauw vuil oppikken. Bij de motorvaart kan het net zo gemakkelijk voorkomen als met een vaste schroef.
Een vaanstandschroef is op een kimkieler net zo gevoelig voor het oppikken van rommel als een vaste schroef.
Met Flexofold heb ik indertijd wel contact gehad over een klapschroef. Hun voorstel was een schroef met een diameter, die heel dicht bij de romp kwam. Bij een alternatief met een iets kleinere diameter en iets meer spoed kon men geen garantie geven op de goede werking. Ja, en de achteruitstuwkracht was toch al een zwak punt.
Heel lang geleden kwam ik op de HISWA de Foldomatic klapschroef tegen van Hasselfors. Het unieke aan deze schroef is, dat bij achteruitslaan de bladen worden gelocked, waardoor de stuwkracht achteruit niet terugvalt, maar vergelijkbaar blijft met vooruit.
Ik vond nog een folder. Hasselfors is overgenomen door Selden en de schroef komt niet meer voor in het productenoverzicht.
Op het internet is onder "Hasselfors Foldomatic" nog informatie te vinden, o.a. testresultaten in vergelijking met Gori, waarbij stuwkrachten vooruit en achteruit werden gemeten en ook afstopafstanden.
Indertijd heb ik ook metingen gedaan, waarbij ik het snelheidsverlies van een meegesleepte vaste schroef van 15" heb bepaald. Ik vond ongeveer 0,2 knoop verlies bij een snelheid van 3 a 4 knoop. Voor mij geen getal om me daar zorgen over te maken. Ik zet m'n schroef altijd stil tijdens het zeilen.
Een groot voordeel blijft de betrouwbaarheid van een vaste schroef om snel te kunnen afstoppen.
Misschien komt er weer eens zo'n Foldomatic op de markt.
Jan