It Paradyske schreef :
Proost schreef :
Geloof er geen moer van dat een vaststaande schroef minder weerstand geeft dan een meedaaiende schroef op een zeilend vaartuig.
Gaat tegen bepaalde wetten in.
Yachting Monthly is niet de enige die test.
Er is geruime tijd geleden een test geweest in de Waterkampioen waarin diverse schroeven aan de tand gevoeld zijn.
Buiten dat, heb ook nog m'n eigen waarneming.
Jongens, geen ruzie maken hier over.
Die weerstand is namelijk helemaal afhankelijk van de weerstand in de schroefas en keerkoppeling.
Als die weerstand 0 (nul) is, dan spint de schroef vrolijk mee, zonder slip, en dus (vrijwel) zonder weerstand.
Is er wel wat weerstand dan wordt de schroef iets afgeremd, en veroorzaakt dus weerstand, maar er blijft een niet turbulente stroming. Als je de schroefas steeds verder afremt, zal ook de weerstand van de schroef steeds groter worden, die heeft dan ergens een maximum, staat de schroef helemaal stil, dan breekt de flow af, en wordt de weerstand, weer iets minder.
Er is dus ergens een optimum in maximale weerstand tussen stilstaan en wrijvingsloos meedraaien.
Een prima fysische beschrijving van de weerstand van een meedraaiende of een stilstaande schroef. Voor de topic : "Ideeen voor ......hydrogenerator" heb ik grafiekjes getoond van koppel dat wordt opgewekt door een gesleepte schroef en de daarbij behorende weerstand. Zo'n grafiek is ook van toepassing op een meedraaiende schroef, die wrijvingsweerstand ondervindt in de asafdichting, keerkoppeling etc. Afhankelijk van die rotatieweerstand wordt de schroef afgeremd en ontstaat er weerstand.
Als illustratie in bijgevoegd grafiekje (voor een gegeven schroef en 3 m/s vaarsnelheid) geeft een wrijvingskoppel Q1 een sleepweerstand van T1. Neemt het wrijvingskoppel toe, dan neemt ook de weerstand toe. Q2 -> T2
Bij een wrijving Q3, draaiend, ontstaat de maximale weerstand T3.
Bij een stilstaande schroef is de weerstand ongeveer T2 en dus lager dan T3.
Het kan dus wel.
In het YM verhaal wordt voor de test de schroef van een BBM gebruikt, die vrijdraaiend nauwelijks rotatie weerstand ondervindt. Een beperkte conclusie dus van YM.
Jan