Garnaal schreef :
Bedankt voor deze suggestie, maar met een boot van 1050 kilo voldoen de huidige electrische motoren nog niet Dit is ook besproken met een dealer van Torqueedo die dit voor deze boot afraadt. Dus helaas is dat (nog) geen optie.
Toch een raar antwoord van torqeedo hun 4 kw zou een 8PK aanhang motor moeten kunnen vervangen. Forum lid PEPER vaart volgens mij met een 4kw torqeedo op zijn eurokruiser Die met zijn 7,4 meter en gewicht van volgens het boekje 1700 kg toch een stuk zwaarder is. Ook heeft de shrimper een veel betere lijn. en weegt de helft minder.
Ik denk dat ze zelfs met de 24 volt versie van 2kw uit kan.
volgens de reclame beschrijving:
The Cruise 2.0 is a 5 HP equivalent and can propel up to 3 tons while the Cruise 4.0, as an 8 PS equivalent, can easily manage up to 4 tons.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat omdat de motor in een bun zit deze niet kan opklappen. Hierdoor zal de motor altijd in het water zitten. Dit kan schade aan de motor toe brengen en volgens mij ook een van de meeste klachten mbt defecten. Ook mag de motor niet vrij rond draaien onder zeil. Dit geld voor de travel en Cruise en modellen.
Mocht je een torqeedo overwegen dan raad ik je aan het eerst te proberen. Het prijs verschil is enorm tov een benzine bbm
cruise 2.0 TS of RS 3200 euro
Torqeedo accu en lader 3000 is ongeveer 6000 euro
Benzine BBM rond de 1300 euro
Dit is een 1:1 vergelijk als je enkel de motor gebruikt voor langzaam uit de box varen en het niet ziet als nood aandrijving op lagerwal etc zou een torqeedo Travel 1003 CS van 2000 euro dit is de prijs voor de grootste geïntegreerde accu.
toevallig bij het googlen vond ik ook een test uit zeilen met een FF65 iets langer dan jou boot en rond de 950 kg
Test met FF 65