De standaard minerale diesel die je overal in Europa tankt, bevat 7% FAME, dit is biodiesel.
(zie bv.
nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel en
en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_methyl_ester).
De Europese norm hiervoor is EN590.
In tegenstelling tot GTL, dat voornamelijk uit paraffinen bestaat, zit er in minerale diesel een aanzienlijk percentage aromaten, naftenen en olefinen. Die fracties laten rubber zwellen. Ga je over van minerale diesel op GTL, verdwijnt de zwelling van het rubber in afdichtingen en kan er lekkage optreden.
Ik zou niet in eerste instantie de opvoerpomp zelf verdenken, maar de toe- en afvoer eromheen. Check je slangaansluitingen, draai voorzichtig je slangklemmen aan. En check je slangen op scheurvorming. De meeste rubbersoorten kunnen slecht, of helemaal niet tegen biodiesel, die tegenwoordig dus als standaard bestanddeel in de minerale diesel zit. Ik heb vorig jaar alle brandstofslangen uit voorzorg vervangen door biodiesel bestendige exemplaren.
Een andere mogelijkheid is het fijnfilter. Daarin zit een O-ring als afdichting. Bij iedere vervanging van het filterelement is het verstandig die O-ring te vervangen, deze wordt door Yanmar meegeleverd met het filterelement.
In tegenstelling tot oudere types is het lagedruk brandstofsysteem van jouw Yanmar zelfontluchtend. Dit is bereikt door een opvoerpomp met hoge opbrengst te monteren, en via een restrictie in de aansluiting bovenop het fijnfilter via een slang de teveel opgepompte diesel en daarmee eventuele luchtbellen terug te voeren naar de tank. Al die punten zul je moeten checken op lekkage.
Succes,
CeesS