Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Urgente hulp gevraagd ivm Yanmar

Urgente hulp gevraagd ivm Yanmar 23 juli 2018 19:37 #962299

  • ThD
  • ThD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Het pijltje naar de “manuel fuel pomp” wees naar het hendel die ik zocht, bedankt!
Maar nu mijn echte probleem. Bij controle van mijn oliepeil vanmiddag constateerde ik dat er in de bilge een laagje, wel een kwart liter, diesel lag. Momenteel liggen we ergens in Denemarken. Mijn onderhoudsmonteur raadplegend in Nederland had eigenlijk meteen een vermoeden. In de thuiswateren in het voor- en naseizoen en ook ‘s-winterdag, weet hij, tank ik GTL. Maar in Denemarken kennen ze dat product (nog) niet, dus daar heb ik “gewone” diesel getankt. De combinatie zou misschien lekkageproblemen kunnen veroorzaken. Ik kon tot nu toe bij het checken van het brandstofsysteem niets van lekkage vinden, maar bij de nu opgespoorde ontluchtingshendel had ik gelijk beet! Natte handen van de diesel! Is dit probleem bij forum-genoten bekend? Morgenochtend komt er een monteur langs, maar ik heb begrepen dat men het fenomeen GTL hier niet kent. Hier schijnt men Bio-diesel te tanken, iets wat ik dan weer niet ken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urgente hulp gevraagd ivm Yanmar 23 juli 2018 20:21 #962325

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Op verzoek uit een bestaand topic.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontluchtingshendel brandstoffilter Yanmar 3YM30 23 juli 2018 20:41 #962336

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
De standaard minerale diesel die je overal in Europa tankt, bevat 7% FAME, dit is biodiesel.
(zie bv. nl.wikipedia.org/wiki/Biodiesel en en.wikipedia.org/wiki/Fatty_acid_methyl_ester).
De Europese norm hiervoor is EN590.

In tegenstelling tot GTL, dat voornamelijk uit paraffinen bestaat, zit er in minerale diesel een aanzienlijk percentage aromaten, naftenen en olefinen. Die fracties laten rubber zwellen. Ga je over van minerale diesel op GTL, verdwijnt de zwelling van het rubber in afdichtingen en kan er lekkage optreden.

Ik zou niet in eerste instantie de opvoerpomp zelf verdenken, maar de toe- en afvoer eromheen. Check je slangaansluitingen, draai voorzichtig je slangklemmen aan. En check je slangen op scheurvorming. De meeste rubbersoorten kunnen slecht, of helemaal niet tegen biodiesel, die tegenwoordig dus als standaard bestanddeel in de minerale diesel zit. Ik heb vorig jaar alle brandstofslangen uit voorzorg vervangen door biodiesel bestendige exemplaren.

Een andere mogelijkheid is het fijnfilter. Daarin zit een O-ring als afdichting. Bij iedere vervanging van het filterelement is het verstandig die O-ring te vervangen, deze wordt door Yanmar meegeleverd met het filterelement.

In tegenstelling tot oudere types is het lagedruk brandstofsysteem van jouw Yanmar zelfontluchtend. Dit is bereikt door een opvoerpomp met hoge opbrengst te monteren, en via een restrictie in de aansluiting bovenop het fijnfilter via een slang de teveel opgepompte diesel en daarmee eventuele luchtbellen terug te voeren naar de tank. Al die punten zul je moeten checken op lekkage.

Succes,

CeesS
Laatst bewerkt: 24 juli 2018 05:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontluchtingshendel brandstoffilter Yanmar 3YM30 23 juli 2018 21:30 #962356

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Is de bevestigings ringmoer (2) van je fijnfilter met het juiste moment aangehaald ?
(de NL vertaling rammelt : 'behoud van de ring' moet zijn 'bevestigings ringmoer')

Laatst bewerkt: 24 juli 2018 04:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ontluchtingshendel brandstoffilter Yanmar 3YM30 23 juli 2018 21:40 #962362

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Check ook het ontluchtingsschroefje, het kunststof afdichtingsringetje en de schroefdraad in het filterdeksel van je fijnfilter.

Je zou niet de eerste zijn waarbij het kunststofringetje is beschadigd, of waarbij de schroefdraad in het deksel is dolgedraaid. Dit is een zwak punt van het Yanmar filter.

In beide gevallen voel je gelekte brandstof aan de onderzijde van het fijnfilter




Laatst bewerkt: 23 juli 2018 21:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urgente hulp gevraagd ivm Yanmar 24 juli 2018 06:32 #962380

  • ThD
  • ThD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Dank CeesS voor de uitvoerige toelichting. Vanochtend komt er een monteur langs. Alhoewel ik beslist niet technisch onderlegd ben, heb ik wel vastgesteld dat er geen lekkage is rondom het brandstoffilter.Alles droog in tegenstelling tot de omgeving van de brandstofpomp, zoals ik al meldde. Ik wacht nu de bevindingen van de monteur af en bericht nader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urgente hulp gevraagd ivm Yanmar 24 juli 2018 08:05 #962400

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
De opvoerpomp zelf is niet serviceable, die kun je alleen in z'n totaliteit vervangen. Als de motor verder normaal loopt en start, is de kans klein dat in de pomp het probleem zit. Eerder in de talloze aansluitingen daar rondom.
De monteur zal geen documentatie bij de hand hebben, hier de betreffende bladzijden uit het onderdelen handboek :






Laatst bewerkt: 24 juli 2018 08:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Urgente hulp gevraagd ivm Yanmar 24 juli 2018 08:14 #962405

  • ThD
  • ThD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
Probleem snel gevonden. De oorspronkelijke brandstofslang van Vetusfilter naar brandstofpomp, de enige slang op de motor met een textielachtige omhulsel was lek en drijfdoornat. Zie foto blauwe bak Vervangen door slang, zie andere foto. Klein uurtje werk, inclusief een ritje naar werkplaats voor materiaal. Dank voor de support!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl