Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: water in olie van de volvosaildrive

water in olie van de volvosaildrive 12 juli 2018 10:27 #959405

vanaf 2013 t/m 2017 wordt er elk jaar water in de olie van de saildrive aangetroffen. Elk jaar vanaf 2013 tot en met 2017 worden de keerringen vervangen. In mei 2017 stroomde er een vloed van olie vermengd met zeewater de kajuit binnen. Bij demontage bleek er sprake te zijn van roestvorming. De verzekering verklaarde de saildrive total loss. Er werd daarom een nieuwe saildrive gemonteerd.

Mijn vraag is kan gesteld worden dat de reparaties vanaf 2013 tot en met 2017 aan de uitgaande as ondeugdelijk zijn geweest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie van de volvosaildrive 12 juli 2018 10:50 #959414

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
linozwitselaar schreef :
vanaf 2013 t/m 2017 wordt er elk jaar water in de olie van de saildrive aangetroffen. Elk jaar vanaf 2013 tot en met 2017 worden de keerringen vervangen. In mei 2017 stroomde er een vloed van olie vermengd met zeewater de kajuit binnen. Bij demontage bleek er sprake te zijn van roestvorming. De verzekering verklaarde de saildrive total loss. Er werd daarom een nieuwe saildrive gemonteerd.

Mijn vraag is kan gesteld worden dat de reparaties vanaf 2013 tot en met 2017 aan de uitgaande as ondeugdelijk zijn geweest?

Ik vermoed dat de keerringen niet de oorzaak van de lekkage zijn geweest maar dat het huis langzaam aan het doorrotten was met eindgevolg de olie /watervloed.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie van de volvosaildrive 12 juli 2018 11:07 #959421

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2413
inderdaad: onjuiste diagnose gesteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

water in olie van de volvosaildrive 12 juli 2018 11:40 #959430

Wat nog wel eens verkeerd wordt gedaan bij het plaatsen van nieuwe seals is het glanzend polijsten van de as ter plaatse van de seals. Dat is nl fout . Simmerringen moeten op een as lopen met een bepaalde ruwheid en bij voorkeur ook een slijprichting om de as in de richting van het af te dichten product.
Lees hier maar eens www.skf.com/binary/83-129139/I...als---10919_2-EN.pdf vanaf pagina 70.
Als je echt gaat polijsten kan er geen vloeistof meer tussen as en seallip komen wat nodig is om het contactoppervlak te smeren. Dan kan de contactlip zels verbranden en zal een seal heel snel ( misschien inderdaad elk jaar ) weer gaan lekken.

Ik ben het wel met Douwe eens dat een "vloed van water en olie" eigenlijk niet doro lekke seals kan komen want ook als die lekken is het gaatje maar erg klein.
Ik ben zelf wel eens van Noorwegen terug naar huis gevaren waarvan ca. 150 mijl op de motor met een lek saildrive seal . Om naar binnen lekken te voorkomen had ik een apssende slang op de peilstokopening gezet tot boven de waterlijn.
Zo kon er ook maar een beperkte hoeveelheid water in de saildrive komen.
Na dat akkefietje de as op laten lassen en op dejuiste manier bewerken en daarna jaren tot ik hem verkocht geen probleem meer mee gehad , ondanks vele honderden draaiuren.
Ad
Laatst bewerkt: 12 juli 2018 11:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl