Wat nog wel eens verkeerd wordt gedaan bij het plaatsen van nieuwe seals is het glanzend polijsten van de as ter plaatse van de seals. Dat is nl fout . Simmerringen moeten op een as lopen met een bepaalde ruwheid en bij voorkeur ook een slijprichting om de as in de richting van het af te dichten product.
Lees hier maar eens
www.skf.com/binary/83-129139/I...als---10919_2-EN.pdf vanaf pagina 70.
Als je echt gaat polijsten kan er geen vloeistof meer tussen as en seallip komen wat nodig is om het contactoppervlak te smeren. Dan kan de contactlip zels verbranden en zal een seal heel snel ( misschien inderdaad elk jaar ) weer gaan lekken.
Ik ben het wel met Douwe eens dat een "vloed van water en olie" eigenlijk niet doro lekke seals kan komen want ook als die lekken is het gaatje maar erg klein.
Ik ben zelf wel eens van Noorwegen terug naar huis gevaren waarvan ca. 150 mijl op de motor met een lek saildrive seal . Om naar binnen lekken te voorkomen had ik een apssende slang op de peilstokopening gezet tot boven de waterlijn.
Zo kon er ook maar een beperkte hoeveelheid water in de saildrive komen.
Na dat akkefietje de as op laten lassen en op dejuiste manier bewerken en daarna jaren tot ik hem verkocht geen probleem meer mee gehad , ondanks vele honderden draaiuren.
Ad