Het zit zo in Nederland :
-'gewone' minerale diesel aan de pomp moet in de EU voldoen aan de EN590 norm, wat betekent dat er (op dit moment) 7% FAME diesel moet worden bijgemengd. Er bestaan plannen dit percentage in de toekomst te verhogen.
- 'luxe' minerale diesel die door alle grote oliemaatschappijen onder verschillende namen wordt aangeboden (Shell bv noemt deze variant V-power), die geen FAME bevat. Shell mengt er GTL door, en andere dopes waardoor superieure eigenschappen worden geclaimd qua verbruik en reiniging van het brandstofsyteem
- GTL, dit is een synthetische diesel, die van aardgas gemaakt wordt. Belangrijkste suppliers op de wereldmarkt zijn Shell en Sasol
- BTL, it is een synthetische diesel, die van biomassa gemaakt wordt. De biomassa wordt vergast, het daaropvolgende proces lijkt op de GTL productie. Pionier is de Finse firma Neste.
- FAME, biobrandstof die gemaakt wordt uit plantaardige olie of dierlijk vet. Het proces vindt in twee stappen plaats. In de eerste stap worden de esterverbindingen verbroken door bijvoeging van een base. Hierbij ontstaan glycerol en vrije vetzuren. De vetzuren worden vervolgens veresterd met alcohol. Dit gehele proces wordt ook wel transesterificatie, of omestering, genoemd. in moderne installaties wordt de transesterificatie in 1 stap gedaan met ethanol of methanol en het kaliumzout ervan als katalysator.
- PPO (Puur plantaardige olie) is een biobrandstof vervaardigd uit geperste oliehoudende zaden of pitten, zoals koolzaad, zonnebloempitten, palmvruchten of sojabonen. PPO bevat ongeveer 33,7 MJ (bijna net zoveel als dieselolie: 35,1 MJ) per liter. Rudolf Diesel liet in 1897 zijn eerste dieselmotor al op pindaolie lopen.
Biobrandstoffen kunnen met minerale diesel worden gemengd. B0 betekent 0% bijmenging, B100 is 100% bijmenging.