Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lage snelheid bij tegen wind en golven

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 13:56 #954070

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Watersporters
In mijn zeeschouw staat een 2 GM Yanmar inboort diesel.
Wat mij nu al een paar keer is opgevallen is dat de voorstuwing bij tegen wind en golven erg omlaag gaat. max rond de 2.2 knopen zonder druk rond de 5.5 knopen.
Bij 2500 toeren gaat hij het beste door het water als hij geen tegen druk heeft.
De motor kan max tot 3000 toeren komen, ik heb weleens begrepen dat dit 3600 zou moeten zijn.
Kan dit een schroef probleem zijn?

Groet, Jos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 14:03 #954074

Wat voor toerental haalt de motor belast zonder wind op vlak water vs. belast tegen wind/golven in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 14:34 #954090

2500 en ook 3000 is inderdaad veel te weinig en wijst mogelijk op een te grote schroef ( teveel spoed en/of te grote diameter).Bij 3400 rpm zou je 16 pk en bij 3600 18 pk moeten hebben.
Bij 3000 ongeveer evenredig minder dus maar ca. 14 pk .
Hoe zwaar is die zeeschouw eigenlijk en welke waterlijn lengte heeft ze ?
Zeker als de motor aan de krappe kant is moet de schroef worden uitgelegd voor maximum vermogen en dus maximum toerental.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 14:34 #954091

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Ja dat kan heel goed door een te grote spoed van de schroef komen.
Ik heb het ook gehad. Mijn splinternieuwe 3YM20 zou 3600 toeren moeten kunnen halen. Ik kwam er maar liefst 800 tekort bij maximaal gas op vlak water. Ook kon ik niet met een hele lage snelheid door een baggerplekje ploegen.
zoeken, zoeken, zoeken en ja hoor.....de werf had er een verkeerde schroef ondergezet. De spoed was veel te groot. Nieuwe schroef met kleinere spoed en het is sindsdien goed.


een te grote spoed is dus hetzelfde als met een te zwaar verzet Alpe d'Huez op proberen te komen: het motortje kan het dan niet ronddraaien
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 14:34 #954092

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
The continuous rating output at the crankshaft is 11.8 kW, at 3400 revolutions per minute (rpm). The maximum output at the crankshaft is 13.4 kW, at 3600 rpm.
Nou is een schouw niet echt het ideale schip om tegen de golven in te batsen. (Ja dat batsen gaat wél goed). Sterker nog je wílt niet te snel tegen de golven in.
Maar omdat je dat natuurlijk toch eerst zelf wilt ondervinden, Het toerental kan de 3400 niet halen omdat de schroef te zwaar is, of het toerental niet helemaal goed is afgesteld. Controle: Haalt de motor onbelast wel z'n max toerental?
Ook het reduceren van de windvang helpt. Dus kluiverboom omlaag, evt. fok eraf en grootzeil plat aan dek.(scheelt zomaar een halve knoop)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 15:10 #954110

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@Jos
Bekend probleem, ook bij onze schokker.
Motor haalde maar 3000 ipv 3600 toeren.
De spoed 1 3/4 inch laten terug zetten van 10" naar 8 1/4". Motor komt nu op toeren en de snelheid/toeren verhouding is nauwelijks afgenomen. Maar omdat de motor meer toeren kán maken is er meer vermogen.
Met kleine platbodems tegen wind en golven blijft een probleem.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 16:06 #954132

Bij platbodems en andere "voor-de-windse" boten is het dus ook niet slim om voor een overdrive te kiezen, dus schroef bewust een maatje zwaarder dan volgens de standaard methode?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 17:00 #954144

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Een algemene vuistregel is dat per inch spoed het 300 omw. kan schelen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 17:03 #954146

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Nachtvlinder schreef :
Bij platbodems en andere "voor-de-windse" boten is het dus ook niet slim om voor een overdrive te kiezen, dus schroef bewust een maatje zwaarder dan volgens de standaard methode?

Idd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 17:27 #954163

  • JosvB
  • JosvB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
Yellow Boat schreef :
2500 en ook 3000 is inderdaad veel te weinig en wijst mogelijk op een te grote schroef ( teveel spoed en/of te grote diameter).Bij 3400 rpm zou je 16 pk en bij 3600 18 pk moeten hebben.
Bij 3000 ongeveer evenredig minder dus maar ca. 14 pk .
Hoe zwaar is die zeeschouw eigenlijk en welke waterlijn lengte heeft ze ?
Zeker als de motor aan de krappe kant is moet de schroef worden uitgelegd voor maximum vermogen en dus maximum toerental.
Ad

De schouw weegt 5 ton en de waterlijn is 6.20 m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 17:49 #954176

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Wat mij nu al een paar keer is opgevallen is dat de voorstuwing bij tegen wind en golven erg omlaag gaat. max rond de 2.2 knopen zonder druk rond de 5.5 knopen.

Dit herinnert mij meer aan onze vorige boot. Waanschijnlijk vanwege wedstrijdaspriraties was een te kleine 2 bladschroef gemonteerd, zodat bij het minste aan tegenwind of golven de snelheid terugviel naar bijna niks.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 21:26 #954264

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
WADnWIND schreef :
Een algemene vuistregel is dat per inch spoed het 300 omw. kan schelen.

Dit is niet een vuistregel. Het hangt helemaal af van de soort motor , het ontwerptoerental van de motor etc. etc.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 21:28 #954266

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Zeilzin schreef :
Wat mij nu al een paar keer is opgevallen is dat de voorstuwing bij tegen wind en golven erg omlaag gaat. max rond de 2.2 knopen zonder druk rond de 5.5 knopen.

Dit herinnert mij meer aan onze vorige boot. Waanschijnlijk vanwege wedstrijdaspriraties was een te kleine 2 bladschroef gemonteerd, zodat bij het minste aan tegenwind of golven de snelheid terugviel naar bijna niks.
Dan liep je boot zonder tegenwind op de motor ook niet snel.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 23 juni 2018 21:35 #954269

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Zonder wind en golven liep ze (Spirit 32) zo'n 6 knopen.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 24 juni 2018 07:14 #954338

JosvB schreef :
Yellow Boat schreef :
2500 en ook 3000 is inderdaad veel te weinig en wijst mogelijk op een te grote schroef ( teveel spoed en/of te grote diameter).Bij 3400 rpm zou je 16 pk en bij 3600 18 pk moeten hebben.
Bij 3000 ongeveer evenredig minder dus maar ca. 14 pk .
Hoe zwaar is die zeeschouw eigenlijk en welke waterlijn lengte heeft ze ?
Zeker als de motor aan de krappe kant is moet de schroef worden uitgelegd voor maximum vermogen en dus maximum toerental.
Ad

De schouw weegt 5 ton en de waterlijn is 6.20 m

Dat betekent dan dat hij niet bepaald overgemotoriseerd is . In tegendeel zelfs eerder wat ondergemotoriseerd en zal waarschijnlijk nooit de rompsnelheid zal kunnen halen, zelfs niet op maximaal toerental, want daarvoor zou toch al gauw 20-22pk nodig zijn.
Dus de schroef moet in dit geval zo precies mogelijk worden uitgelegd voor maximum toeren om alles uit de motor te kunnen halen.
Misschien zelf eens hiermee uitrekenen of de bestaande schroef een beetje klopt: www.vicprop.com/displacement_size.php ( let op de eenheden en de puntjes i.p.v. komma's)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lage snelheid bij tegen wind en golven 24 juni 2018 07:40 #954352

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
douwe schreef :
WADnWIND schreef :
Een algemene vuistregel is dat per inch spoed het 300 omw. kan schelen.

Dit is niet een vuistregel. Het hangt helemaal af van de soort motor , het ontwerptoerental van de motor etc. etc.

Ik zal niet zeggen dat het onderbouwd is, maar zowel Bakker IJlst als andere mensen in de bedrijfstak beamen dat als natte vinger benadering.

Ik begrijp dat er veel meer factoren en rekenwerk een rol spelen, maar staand op de hellingbaan kan je daar niet zo veel mee.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 juni 2018 07:41 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl