Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: opsporen luchtlek

opsporen luchtlek 22 juni 2018 05:39 #953707

Ik heb in de brandstof toevoer ergens een luchtlek, maar kan er niet achterkomen waar dit vandaan komt.
Heb alle rubber ringen, filters, afdichtringen etc vervangen, vanaf de waterscheider.
Hoe kom ik erachter waar dit luchlek zit ??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 22 juni 2018 06:04 #953715

leiding losmaken op verschillende plekken en heel hard blazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 22 juni 2018 06:35 #953726

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Iets meer info zou handig zijn.

- Welke motor ? Er zijn twee systemen wat betreft opvoer. 1 waarbij de retour behoorlijk grote hoeveelheid brandstof retour pompt. Bij de ander gaat het slechts over zeer geringe hoeveelheden die retour gaan.

- Hoe merk je dat er een luchtlek zit ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 22 juni 2018 08:00 #953750

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Milliways schreef :
Ik heb in de brandstof toevoer ergens een luchtlek, maar kan er niet achterkomen waar dit vandaan komt.
Heb alle rubber ringen, filters, afdichtringen etc vervangen, vanaf de waterscheider.
Hoe kom ik erachter waar dit luchlek zit ??

Kijk nu nog eens tussen de tank en de waterafscheider.
En probeer systeem onder druk te zetten met brandstof.
Waar dan brandstof lekt zal het luchtlek zitten.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 22 juni 2018 08:42 #953766

douwe schreef :
Milliways schreef :
Ik heb in de brandstof toevoer ergens een luchtlek, maar kan er niet achterkomen waar dit vandaan komt.
Heb alle rubber ringen, filters, afdichtringen etc vervangen, vanaf de waterscheider.
Hoe kom ik erachter waar dit luchlek zit ??

Kijk nu nog eens tussen de tank en de waterafscheider.
En probeer systeem onder druk te zetten met brandstof.
Waar dan brandstof lekt zal het luchtlek zitten.

Een klein beetje luchtlek zul je zo moeilijk kunnen vinden. Bij eenzelfde drukverschil lekt er veel minder diesel door een klein gaatje dan lucht .Dat kan wel een factor 500 schelen.Hele kleine luchtlekjes vind je moeilijk of zelfs helemaal niet op die manier. Beter is het daarom om dat deel van het systeem onder luchtdruk te zetten. Bij de leiding mag dat best een paar Bar zijn , bij het filter zou ik niet hoger gaan dan 0,5 Bar ( wat zo'n filter aan druk kan hebben weet ik nl. niet).
Kwestie van dat deel aan einde einde afdoppen en aan de andere kant op druk zetten( bijv. met een fietspompm ;) en dan afzepen zols je dat met een gasleiding doet.
Ad
Laatst bewerkt: 22 juni 2018 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 22 juni 2018 17:21 #953897

als de motor stationair loopt slaat hij na ong 15 minuten af en moet ik lang ontluchten voordat ik weer brandstof krijg.
BIj een hoger toerental blijft hij langer goed doorlopen. Maar slaat op den duur toch ook af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 22 juni 2018 21:05 #953933

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Ik had dit probleem recent varend op de Oostzee. Motor hield af en toe toeren in. Het koste me twee monteurs voor het euvel gevonden was: het rubberen membraan van de dieselopvoerpomp was iets doorlatend geworden. Na vervanging probleem weg. Misschien heb je hier wat aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 22 juni 2018 21:16 #953936

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Ooit een soortgelijk lek opgespoord door ergens halverwege het gehele brandstof traject (tank brandstof pomp) de leiding te onderbreken en een slang aansluiten in een jerrycan met diesel.
Probleem opgelost zit lek dus in eerste deel vanaf de tank en anders in het tweede gedeelte.
Vervolgens het lekke gedeelte opdelen en aansluiten op de jerrycan enz tot je bij het lek bent.
(De jerrycan moet wel laag staan, anders heb je geen onderdruk en dus ook nooit lucht)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 23 juni 2018 07:25 #953969

rooiedirk schreef :
(De jerrycan moet wel laag staan, anders heb je geen onderdruk en dus ook nooit lucht)

Inderdaad, dus ook als je tank boven de motor staat kun je in het deel tussen tank en voorfilter/waterafscheider nooit onderdruk krijgen, behalve als er ergens een verstopping zit maar dat zouden dan twee fouten tegelijk zijn.
Of als de diesel met een dippijp uit de tank komt in het deel wat boven het dieselniveau van de tank zit . Dat komt wel eens voor als de leiding een beetje kan "rammelen" en de koppeling op de tank niet al te vast zit.(zelf gehad :whistle: ).
Als dat laatste allemaal niet zo kan zijn moet het probleem wel in de opvorpomp zitten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 23 juni 2018 07:44 #953974

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
als membraam van de opvoerpomp lekt, loop je tevens risico van diesel in het carter/ bij de olie
met alle mogelijke gevolgen van dien
check oliepeil maar eens
als het met de tijd stijgt weet je het..
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 23 juni 2018 08:26 #953979

sy helios schreef :
als membraam van de opvoerpomp lekt, loop je tevens risico van diesel in het carter/ bij de olie
met alle mogelijke gevolgen van dien
check oliepeil maar eens
als het met de tijd stijgt weet je het..

Dan is het al wel erg ver heen hoor en merk je dat bovendien aan heel andere verschijnselen.
Zoals ik al eerder schreef een klein beetje luchtlek , in dit geval door een poreus membraan is maar heeeel weing diesellek dus bijv. in een langere tijd totaal 100 cc lucht zal maar enkele cc's diesel zijn in diezelfde tijd en dat merk je echt nog niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 23 juni 2018 10:37 #954022

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
tuurlijk Ad :blink:

anyway, als de motor na 15 min al afslaat is er in elk geval IETS ver genoeg heen.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 23 juni 2018 11:24 #954034

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
sy helios schreef :
tuurlijk Ad :blink:

anyway, als de motor na 15 min al afslaat is er in elk geval IETS ver genoeg heen.

Klopt, een desastreus luchtlek ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 23 juni 2018 14:07 #954077

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1515
In een vorig leven reviseerde ik als hobby Mercedes motoren voor gebruik in bootjes. Ik herinner me een geval van hardnekkig lucht aanzuigen doordat het rubber (neopreen) ringetje onder het handopvoerpompje lekte. In eerste instantie onderweg opgelost met een iets dikker ringetje, maar later thuis het hele opvoerpompje vervangen.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 05 juli 2018 11:26 #957680

Dank allen,

Uiteindelijk heb ik de koperen aanvoerleiding vevangen door een rubberen. MOet op een aansluiting hebben gelekt. Hij loopt nu weer als een zonnetjes.
Well lang zoeken geweest met losse tank, met waterscheider, zonder waterscheider , idem vanuit de tank en uiteindelijk bovenstaande geconcludeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 05 juli 2018 13:12 #957695

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
M.a.w.:"Je hebt het lek boven" ;)

Ik persoonlijk had eergisteren een kolossaal luchtlek.
De motor zoog lucht uit de lege brandstoftank :blush: :blush: Defecte brandstof meter :angry:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 juli 2018 13:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 05 juli 2018 14:00 #957702

Milliways schreef :
Dank allen,

Uiteindelijk heb ik de koperen aanvoerleiding vevangen door een rubberen.

Strikt genomen mag dat niet . Alleen het laatste stukje vanaf een vaste leiding of na het groffilter/waterafscheider mag van rubber zijn omdat de motor nu eenmaal beweegt . Eigenlijk hetzelfde als bij gas en net als bij voertuigen .
Niet dat er ooit op gecontroleerd wordt maar bij bijv, brand kun je grote problemen krijgen met o.a. je verzekering .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 05 juli 2018 18:29 #957785

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
Yellow Boat schreef :
Milliways schreef :
Dank allen,

Uiteindelijk heb ik de koperen aanvoerleiding vevangen door een rubberen.

Strikt genomen mag dat niet . Alleen het laatste stukje vanaf een vaste leiding of na het groffilter/waterafscheider mag van rubber zijn omdat de motor nu eenmaal beweegt . Eigenlijk hetzelfde als bij gas en net als bij voertuigen .
Niet dat er ooit op gecontroleerd wordt maar bij bijv, brand kun je grote problemen krijgen met o.a. je verzekering .
Ad

deze begrijp ik niet, rubber beweegt toch meer mee dan koper?
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 05 juli 2018 18:55 #957788

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Ik dacht dat juist de koperen leidingen niet meer werden gebruikt ivm aantasting door bio diesel en dat tegenwoordig rubber gebruikt mag worden????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 06 juli 2018 07:27 #957868

hengelst schreef :
Yellow Boat schreef :
Milliways schreef :
Dank allen,

Uiteindelijk heb ik de koperen aanvoerleiding vevangen door een rubberen.

Strikt genomen mag dat niet . Alleen het laatste stukje vanaf een vaste leiding of na het groffilter/waterafscheider mag van rubber zijn omdat de motor nu eenmaal beweegt . Eigenlijk hetzelfde als bij gas en net als bij voertuigen .
Niet dat er ooit op gecontroleerd wordt maar bij bijv, brand kun je grote problemen krijgen met o.a. je verzekering .
Ad

deze begrijp ik niet, rubber beweegt toch meer mee dan koper?

Dat schrijf ik toch ? Laatste stuk moet wel rubber zijn omdat de motor immers beweegt. De rest moet metaal zijn .
En inderdaad is koper niet meer verstandig c.q. toegestaan omdat koper en ook zink de afbraak van de biodieselcomponeneten tot o.a. zure producten (corrosie) bevordert .
Google maar eens op bijv. koper en biodiesel , dan vind je er genoeg over.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 06 juli 2018 07:33 #957870

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
moeten ken ik niet
alleen als ik moet poepen..
:)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 06 juli 2018 07:35 #957871

HPV schreef :
Ik dacht dat juist de koperen leidingen niet meer werden gebruikt ivm aantasting door bio diesel en dat tegenwoordig rubber gebruikt mag worden????

Nee hoor , geen rubber maar rvs , gewoon staal of ik meen ook aluminium. Beste is dus rvs.Ik snap ook niet waar je dat vandaan hebt hoor koper vervangen door rubber :huh: Overigens kunnen metalen leidingen prima tegen trillingen hoor , alleen niet tegen de bewegingen van een motor , vooral bij lagere toerentallen.Vandaar dat laatste stukje rubberen slang ( en de dempers onder de motor).

Heb net een tijdje geleden mijn koper door rvs vervangen en viel nog niet mee een webshops te vinden voor 8*1 mm rvs pijp en bijbehorende koppelingen. Vaak alleen per 6 meter (dure evrzendhkosten) of 1 meter stukken. Ben uiteindelijk uitgekomen bij www.hoerr-edelstahl.de/Edelsta...ckrohr-EN-10216.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 06 juli 2018 08:47 #957883

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Ad, dat zijn de regels voor CE keur. Die schrijven ook voor dat je aanzuigleiding via een stijgbuis in de tank moet lopen. En waterafscheiders met een kijkglas mogen ook niet. Dat heeft allemaal te maken met brandveiligheid.

Deze regels gelden alleen voor nieuwe boten, die met CE keur gebouwd worden. Persoonlijk vind ik een hoop CE regels onpraktisch en soms zelfs achterhaald. Als je een gedeelte van je brandstofleiding in rubber mag uitvoeren, waarom dan niet helemaal ?
Bij mij aan boord zit de aanzuigleiding op het laagste punt in de tank, en gebruik ik uitsluitend biodiesel bestendige slang met roestvaststalen nippels. Alleen het eerste deel na de tank tot boven tankniveau is een stukje RVS buis met RVS kogelkraan. Ook de brandstofretourleiding is een slang. En de waterafscheider heeft een kijkglas. Alles non-CE.

Voor je eigen boot boot ben je niet gebonden aan de CE regeltjes.









Laatst bewerkt: 06 juli 2018 10:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 06 juli 2018 14:37 #957997

CeesS schreef :
Voor je eigen boot boot ben je niet gebonden aan de CE regeltjes.

Dat weet ik ook wel ( hoewel het in andere landen ook in de EU vaak anders is) maar als er onverhoopt brand ontstaat door een niet conform CE gemaakte installatie of een brand daardoor meer schade heeft ( bojv. door een doorgebrande slang wat bij een dichte afsluiter in de dieselleiding niet zoveel lekdiesel zou veroorzaken) dan heb je wel wat uit te leggen en zal je verzekering zeker moeilijk gaan doen.

Net zoiets als bij gasinstallaties . Geen echte wettelijke regels voor pleziervaartuigen behalve bij nieuwbouw maar wel een goede installatie vereist door bijv. de verzekering .

Dus waarom niet gewoon installeren volgens de regels die er zijn , ook al ben je dat misschien niet echt verplicht. En of regels en wetten wel zinvol zijn? Daarover wordt vaak ediiscussieerd maar ze zijn er nu eenmaal en dus hou je je er maar aan.

Ad
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 14:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

opsporen luchtlek 06 juli 2018 17:19 #958031

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
Dus waarom niet gewoon installeren volgens de regels die er zijn , ook al ben je dat misschien niet echt verplicht. En of regels en wetten wel zinvol zijn? Daarover wordt vaak ediiscussieerd maar ze zijn er nu eenmaal en dus hou je je er maar aan.
Ad

Voor wat betreft de gasinstallatie, daar kun je niet voorzichtig genoeg zijn, en daar zijn wel degelijk regels voor. Toen ik tijdelijk in Duitsland woonde, moest ik mijn caravan aan een jaarlijkse gas-TUV onderwerpen.
Voor een bestaande boot zijn er er geen voorschriften hoe je de brandstof toevoer naar de motor inricht. Er is voor zover ik weet geen regel die de toepassing van slang verbiedt. In mijn geval met een laag liggende brandstoftank is er ook geen extra risico bij een slang. Zou er door bv brand een breuk optreden, dan loopt de brandstof door de resterende slang direct of door hevelwerking terug de tank in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl